Flora i porosty północno-wschodniej Polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-BS1-1FPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Flora i porosty północno-wschodniej Polski |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Mykologia z lichenologią 0200-BS1-1MYL |
Założenia (lista przedmiotów): | Mykologia z lichenologią 0200-BS1-1MYL |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać zdany egzamin z przedmiotu Rośliny zarodnikowe oraz zaliczenie na ocenę z przedmiotu Mikologia z lichenologią |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z bogactwem flory mszaków, paprotników i roślin kwiatowych oraz bioty porostów północno-wschodniej Polski. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia Rok studiów/semestr: I rok pierwszego stopnia, semestr letni Liczba godzin dydaktycznych - 24 godz. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 75 godz., w tym: udział w wykładach: 0 godz.; udział w zajęciach pozawykładowych 24 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 48 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 3 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 27 godz., 1,1 pkt. ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 75 godz., 2,9 pkt. ECTS Opis treści: Podczas realizacji przedmiotu student poznaje różne gatunki roślin zielnych (łąkowe, ruderalne i grądowe), drzew i krzewów, mszaków i paprotników oraz porostów w ich naturalnym środowisku, a zatem na łące, w grądzie, w borze, a także na siedliskach antropogenicznych. Niekiedy są to gatunki obce, które zadomowiły się w Polsce. Przedmiot ukazuje studentowi sposoby rozpoznania tych gatunków na podstawie cech morfologicznych: pędów, liści, kwiatów, czy też plech w przypadku porostów. |
Literatura: |
1.L. Rutkowski, Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej.PWN, Warszawa, 2015. 2.W. Seneta,J.Dolatowski, Dendrologia.PWN, Warszawa, 2012. 3.H. Wójciak, Porosty, mszaki, paprotniki. Multico, Warszawa, 2010. 4.L.Witkowska-Żuk, Atlas roślinności lasów. Multico, Warszawa, 2008. 5.S. Kłosowski, G. Kłosowski, Rośliny wodne i bagienne. Multico, Warszawa, 2007. 6.J. Mowszowicz, Pospolite rośliny naczyniowe Polski, PWN, 1986. 7.J. Mickiewicz, D. Sobotka, Zarys briologii. PWN, Warszawa, 1973. 8.J. Nowak, Z. Tobolewski, Porosty polskie. PWN, Warszawa-Kraków, 1975. 9. A. Szweykowska, J. Szweykowski, Botanika, PWN,Warszawa, 2012. 10. J. Mowszowicz, Zarys systematyki roślin, PWN, 1982. 11. W. Szafer i współaut., Rośliny polskie, T. I i II, PWN, 1953. |
Efekty uczenia się: |
1.. Student identyfikuje różne gatunki roślin zielnych, drzew i krzewów, mszaków, paprotników i porostów na podstawie żywych okazów, w terenie, w tym przy użyciu kluczy. K_W01, K_W08, K_U04, K_U05 2. Student posługuje się terminologią fachową w celu opisu budowy pędów, kwiatów i plech. K_U06, K_U07, 3. Student opisuje podstawowe elementy budowy poznawanych gatunków roślin i porostów i wiąże je z procesami fizjologicznymi i pełnioną funkcją.K_W10,K_K08 4. Student nabiera praktycznej umiejętności pracy z materiałem roślinnym i porostowym. K_U02, K_U12, K_K02, K_K05 5. Student wykazuje dbałość o bezpieczeństwo pracy w terenie i świadomość poszanowania pracy własnej i innych. K_K01, K_K05, K_K09 |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w trakcie zaliczenia na ocenę pozytywną znajomości kilkudziesięciu gatunków roślin i porostów oraz zaliczenia na ocenę pozytywną zielnika przygotowane prze każdego studenta, złożonego z 50 arkuszy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.