Mykologia z lichenologią
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-BS1-1MYL |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.101
|
Nazwa przedmiotu: | Mykologia z lichenologią |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać zakres wiadomości ogólnobiologicznych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia z zakresu mykologii i lichenologii. Podczas realizacji przedmiotu student poznaje filogenezę molekularną grzybów i porostów, różnorodność i podstawowe procesy życiowe tych organizmów, ich budowę anatomiczną, zróżnicowanie morfologiczne i siedliskowe, formy troficzne oraz sposoby rozmnażania. Przedmiot ukazuje studentowi zagrożenia tej grupy organizmów oraz rolę jaką pełnią w środowisku przyrodniczym oraz gospodarce człowieka, w szczególności pod kątem zdrowia człowieka, zwierząt i roślin (mykologia medyczna). |
Pełny opis: |
Wykład ma zadanie przybliżyć takie zagadnienia jak: filogeneza grzybów, budowa i biologia grzybów, formy troficzne, specyfika i różnorodności form rozmnażania grzybów, przegląd systematyczny grzybopodobnych: Myxomycota, Plasmodiophoromycota, Oomycota, grzybów właściwych (Chytridiomycotina, Zygomycotina, Ascomycotina, Basidiomycotina), cykle rozwojowe, typy owocników, rola grzybów w przyrodzie i gospodarce człowieka, mikoryza, ochrona grzybów oraz porosty we współczesnym systemie organizmów żywych, budowa anatomiczna i morfologiczna porostów oraz ich zróżnicowanie siedliskowe, rozmnażanie porostów, soredia i izydia, budowa owocników, gospodarka wodna porostów, wtórne metabolity porostowe i ich znaczenie, relacje pomiędzy glonem a grzybem w obrębie plechy porostowej, porosty jako organizmy pionierskie, znaczenie porostów w przyrodzie i gospodarce człowieka, zagrożenia i ochrona porostów. Laboratoria poświęcone są przeglądowi filogenetycznemu przez poszczególne klady grzybów i porostów. Ich obserwacji makro- i mikroskopowej, umiejętności wskazywania cech charakterystycznych dla poszczególnych grup grzybów, porównania rozmnażania bezpłciowego i płciowego (anamorfa i teleomorfa), opisywania cykli rozwojowych wybranych grzybów oraz obserwacji porostów pod względem różnorodności form morfologicznych, siedliskowych, wykrywania wtórnych metabolitów porostowych na podstawie barwnych reakcji testowych, opisywaniu sposobów rozmnażania grzybów, umiejętności wykorzystania porostów jako bioindykatorów (metoda skali porostowej) oraz praktycznemu rozpoznawaniu wybranych gatunków porostów. |
Literatura: |
1. Szweykowska A., Szweykowski J. 2012. Botanika. PWN, Warszawa. 2. Podbielkowski Z., Rejment-Grochowska I., Skirgiełło A. 1982. Rośliny zarodnikowe. PWN, Warszawa 3. Bystrek J. 1997 Podstawy lichenologii. Wydawnictwo UMCS, Lublin. 4. Müller E, Loeffer W. 1987. Zarys mikologii dla przyrodników i lekarzy. PWRiL, Warszawa. 5. Podbielkowski Z. 1990. Rozmnażanie się roślin. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. 6. Naranjo-Ortiz M.A., Gabald T. 2019. Fungal evolution: diversity, taxonomy and phylogeny of the Fungi. Biol. Rev. 94: 2101–2137. 7. Divakar K., Crespo A. 2015. Molecular Phylogenetic and Phylogenomic Approaches in Studies of Lichen Systematics and Evolution. Recent Advances in Lichenology 45-60. |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w czasie pisemnego kolokwium i pisemnego końcowego testu zaliczeniowego obejmującego wiedzę przekazaną w czasie wykładów. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.