Podstawy biologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-BS1-1POB |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.101
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy biologii |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest usystematyzowanie i rozszerzenie wiedzy o budowie i czynnościach życiowych organizmów oraz zależnościach przyczynowo - skutkowych w ewolucji świata ożywionego. Zajęcia służą rozszerzeniu wiedzy biologicznej a przede wszystkim pozwalają zrozumieć zależności między różnymi poziomami organizacji materii żywej |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia Rok studiów/semestr: I rok studiów pierwszego stopnia, semestr zimowy Wymagania wstępne: Student powinien posiadać zakres wiadomości ogólnobiologicznych na poziomie podstawowym matury z biologii. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatoria - 60 godz., Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 125 godz. w tym: udział w konwersatoriach: 60 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń: 57,5 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 7,5 godz. Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 67,5 godz., 2,7 pkt. ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 125 godz., 5 pkt. ECTS W ramach konwersatorium studenci porządkują, systematyzują wiedzę z zakresu chemicznych podstaw życia, budowy i funkcjonowania komórek, podstawowych procesów anabolicznych i katabolicznych, budowy roślin i zwierząt, ich adaptacji do warunków środowiska, homeostazy organizmu, zmienności genetycznej, mechanizmów ewolucji oraz problemów ochrony środowiska. |
Literatura: |
1. Campbell N.A., Reece B.J. i in. 2016- Biologia. Rebis, Poznań. 2. Alberts B. i in. 2007. Podstawy biologii komórki. Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa. 3. Solomon, Berg, Martin, Ville 2005 – Biologia. Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa • red. Maćkowiak M., Michalak A. 2008 – Biologia; jedność i różnorodność. Wyd. Szkolne PWN, Warszawa • Schmidt-Nielsen, K.2007 - Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska.PWN. Warszawa • Podbielkowski Z., Podbielkowska M.1992 - Przystosowania roślin do środowiska. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
1. Student opisuje zasady organizacji życia na poszczególnych poziomach stosując właściwą terminologię botaniczną, zoologiczną K_W02, K_W03 2. Student wykorzystuje techniki multimedialne w celu prezentacji wiedzy botanicznej i teorii naukowych dotyczących ewolucji świata ożywionego K_U07, K_U11 3. Student samodzielnie dociera do fachowych źródeł wiedzy biologicznej w celu jej pogłębiania i syntetyzowania K_U06, K_U08, K_K01 4. Student pracuje samodzielnie i w zespole omawiając zagadnienia z różnych zagadnień biologicznych K_K02, K_K03, K_K09 5. Student prezentuje postawę otwartą w stosunku do otoczenia wynikającą ze znajomości podstawowych procesów biologicznych. K_K04, K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w czasie prezentacji referatów i dyskusji podczas konwersatorium oraz w czasie pisemnych cząstkowych kolokwiów (testy po grupach tematów) i kolokwium końcowego. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww. Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodnie z kryteriami zawartymi w Uchwale 4/2014 Rady Naukowej IB Wydziału Biologiczno-Chemicznego z 2.12.2014 r. w sprawie ilościowych kryteriów oceny osiągnięć studentów weryfikowanych za pomocą pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.