Rośliny nasienne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-BS1-1RNS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rośliny nasienne |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | student powinien posiadać zakres wiadomości ogólnobiologicznych na poziomie podstawowym matury z biologii |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia z zakresu botaniki roślin nasiennych. W trakcie realizacji przedmiotu student poznaje budowę morfologiczną roślin nasiennych, ich formy ekologiczne oraz podstawowe procesy związane z rozmnażaniem. Student zapoznaje się z przeglądem systematycznym i charakterystyką różnych grup w obrębie roślin nasiennych oraz z problemami związanymi z ich zagrożeniami i ochroną. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia Rok studiów/semestr: I rok pierwszego stopnia, semestr letni Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć wykład - 15 godz., laboratorium - 30 godz. Punkty ECTS: 2,4 Bilans nakładu pracy studenta ogólny nakład pracy studenta: 75 godz., w tym: udział w wykładach: 15 godz., udział w zajęciach laboratoryjnych: 30 godz., przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 24,4 godz., udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 5,6 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50,6 godz., 2,0 punkty ECTS, nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60,0 godz., 2,4 punkty ECTS. |
Literatura: |
1. Szweykowska A, Szweykowski J., Botanika. PWN, Warszawa, 2010. 2. Szweykowska A., Szweykowski J., Słownik botaniczny. Wiedza Powszechna, Warszawa, 2003. 3. Kaźmierczakowa R., Zarzycki K., Mirek Z., Polska czerwona księga roślin: paprotniki i rośliny kwiatowe. Instytut Ochrony Przyrody, Polska Akademia Nauk, Kraków, 2014. 4. Mowszowicz J., Pospolite rośliny naczyniowe Polski, PWN, Warszawa, 1986. Literatura uzupełniająca: 6. Angiosperm Phylogeny Group, An update of the Angiosperm Phylogeny Group classification for the orders and families of flowering plants: APG III. Botanical Journal of the Linnean Society 161: 105-121, 2009. 7. Gorczyński T., Ćwiczenia z botaniki. PWN, Warszawa, 1986. 8. Podbielkowski Z., Rozmnażanie się roślin. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1990. 9. Podbielkowski Z., Podbielkowska M., Przystosowania roślin do środowiska. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1992. 10. Rejment-Grochowska I., Cykle rozwojowe roślin. PWN, Warszawa, 1977. 11. Strasburger E., Botanika. PWRiL, Warszawa, 1972. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna podstawowe zagadnienia z biologii i ekologii roślin nasiennych oraz zasady ich taksonomii. K_W02, K_W06 2. Student opisuje zróżnicowanie morfologiczne i taksonomiczne najważniejszych grup roślin nasiennych oraz zna problemy związane z ich zagrożeniami i ochroną. K_W03, K_U05 3. Student posługuje się fachową terminologią w celu scharakteryzowania różnych grup roślin nasiennych oraz pojęć związanych z ich ewolucją i tendencjami rozwojowymi. K_W08, K_U08, K_U09 4. Student wskazuje cechy diagnostyczne roślin nasiennych w oparciu o źródła monograficzne, klucze i atlasy do identyfikacji gatunków. K_U03, K_U04, K_U07 5. Student nabiera praktycznej umiejętności pracy z mikroskopem, lupą binokularną, wykonywania preparatów, prowadzenia obserwacji mikroskopowej i wykonywania rysunków spod mikroskopu i lupy binokularnej. K_K06, K_U12 6. Student wykazuje dbałość o bezpieczeństwo pracy w laboratorium i świadomość poszanowania pracy własnej i innych. K_K05, K_U09 |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w czasie pisemnych kolokwiów (test zamknięty, pytania otwarte opisowe, schematy i rysunki do uzupełnienia opisów i objaśnień) oraz w trakcie ćwiczeń na podstawie indywidualnej pracy studenta. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww. Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z kryteriami zawartymi w Uchwale 4/2014 Rady Naukowej IB Wydziału Biologiczno-Chemicznego UwB z 2.XII.2014 w sprawie ilościowych kryteriów oceny osiągnięć studentów weryfikowanych za pomocą pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.