Anatomia kręgowców
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-BS1-2AKR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Anatomia kręgowców |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Zoologia kręgowców 0200-BS1-1ZOK |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać zakres wiadomości z zoologii kręgowców na poziomie licencjatu. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie budowy anatomicznej narządów i układów narządów organizmu kręgowca jako funkcjonalnej całości. Student poznaje różnice w budowie anatomicznej i topografii narządów i układów związane z ich funkcją. Przedmiot ukazuje budowę anatomiczną kręgowców w aspekcie zmian ewolucyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem zmian budowy, które zaszły w linii prowadzącej do ssaków. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł specjalnościowy (biologia eksperymentalna i molekularna) Rok studiów/semestr: II rok /IV semestr (letni) Wymagania wstępne: student powinien posiadać zakres wiadomości z zoologii kręgowców Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz. laboratorium – 30 godz. Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje, poznawanie budowy narządów i układów narządów kręgowców według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Ogólny nakład pracy studenta: 75 godz. w tym: udział w wykładach: 15 godz.; udział w zajęciach laboratoryjnych: 30 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń: 24,4 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 5,6 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50,6 godz. (2 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 60 godz. (2,4 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kobryń H., Kobryńczuk F. 2004. Anatomia zwierząt. t.3. PWN. Warszawa. 2. Krysiak K. 1987. Anatomia zwierząt. t.1 i 2. PWN. Warszawa. 3. Szarski H. (red). 1987. Anatomia porównawcza kręgowców. PWN. Warszawa. 4. Szarski H. 2012. Historia zwierząt kręgowych. PWN. Warszawa Literatura uzupełniająca: 1. Dzik J. 1992. Dzieje życia na Ziemi. PWN. Warszawa. 2. Dzik. J. 2015. Zoologia. Różnorodność i pokrewieństwa zwierząt. WUW. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
1. Student charakteryzuje pochodzenie, rozwój i rodzaje kości. (K_W01, K_W05) 2. Student wyjaśnia ewolucję układów wewnętrznych kręgowca wskazując różnice i podobieństwa w ich budowie u poszczególnych gromad kręgowców. (K_W01, K_W05, K_W07, K_U06) 3. Student identyfikuje zmiany w budowie narządów i układów kręgowców będące przystosowaniem do życia w określonym środowisku. (K_W02, K_K01, KU_07) 4. Student sporządza schemat budowy elementów szkieletu czworonoga (kończyny, kręgosłup) oraz analizuje zmiany w budowie kończyn kręgowców wynikające ze spełnianej funkcji. (K_W01) 5. Student nabiera praktycznej umiejętności prowadzenia sekcji myszy laboratoryjnej w celu poznania budowy anatomicznej ssaka oraz topografii jego narządów wewnętrznych. (K_W05, K_U01, K_U09, K_K02) 6. Student jest świadomy, iż budowa anatomiczna kręgowców należących do różnych gromad jest wynikiem ich różnej ewolucji i przystosowań do warunków życia. (K_W08) 7. Student prezentuje postawę otwartą w stosunku do otoczenia wynikającą ze znajomości procesów ewolucyjnych zachodzących w przyrodzie. (K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę laboratoriów i wykładów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.