Biologia rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-BS1-2BRO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologia rozwoju |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Biologia komórki 0200-BS1-1BIK |
Założenia (lista przedmiotów): | Anatomia funkcjonalna człowieka 0200-BS1-2AFC |
Założenia (opisowo): | Wymagana ogólna znajomość podstawowych zasad budowy i funkcjonowania wielokomórkowego organizmu roślinnego, zwierzęcego i ludzkiego na różnych poziomach jego organizacji, z uwzględnieniem biologii komórki (w tym przebiegu i regulacji cyklu komórkowego). |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć zostaną przedstawione zagadnienia związane z rozwojem zarodkowym zwierząt na przykładzie człowieka. Student zapozna się z kolejnymi stadiami rozwoju zarodkowego oraz mechanizmami zaangażowanymi w ich regulację. Omówione zostaną także procesy rozwojowe zachodzące w cyklu życiowym rośliny kwiatowej, w fazie wegetatywnej i generatywnej. Przybliżone zostaną podstawy genetycznej kontroli tworzenia struktur roślinnych i procesy różnicowania się komórek w wielokomórkowym organizmie na przykładzie roślin modelowych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia Rok studiów/semestr: II rok pierwszego stopnia, semestr letni Wymagania wstępne: zaliczone przedmioty Rośliny zarodnikowe i Rośliny nasienne Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz., laboratorium - 30 godz. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 75 godz., w tym: udział w wykładach: 15 godz. zajęciach laboratoryjnych: 30 godz. przygotowanie się do zajęć, zaliczeń: 24,4 godz. udział w konsultacjach, zaliczeniach: 5,6 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50,6 godz. 2,0 pkt. ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60,0 godz. 2,4 pkt. ECTS Przedmiot łączy w sobie treści zoologiczne i botaniczne. Wykład w części zoologicznej ma za zadanie przybliżyć takie zagadnienia, jak: gametogeneza, procesy związane z zapłodnieniem, przebieg bruzdkowania od zygoty do moruli, powstawanie blastocysty, implantacja, genetyczne i molekularne mechanizmy różnicowania się płci, różnicowanie się trofoblastu, powstanie dwulistkowej tarczki zarodkowej, gastrulacja i wykształcenie mezodermy, rozwój błon płodowych i pęcherzyka żółtkowego, fałdowanie się zarodka, budowa, rozwój i funkcje łożyska, charakterystyka morfologiczna zarodka i płodu, mechanizmy porodu. Natomiast część botaniczna dotyczy: morfogenezy kwiatu u okrytonasiennych, rozwoju pręcików i słupków, rozwoju gametofitu męskiego (ziarna pyłku), typów rozwojowych gametofitu żeńskiego (woreczka zalążkowego), budowy gamet, podwójnego zapłodnienia, typów rozwojowych i roli bielma w odżywianiu zarodka, rozwoju zarodka zygotycznego, rozwoju nasienia, siewki, pędu i korzenia, powstawania organów bocznych, procesów różnicowania się komórek w wielokomórkowym organizmie roślinnym, rozwoju liścia oraz anomaliów rozwojowych roślin. Laboratoria w części zoologicznej poświęcone są rozwojowi poszczególnych układów tkankowych i narządowych w organizmie człowieka, a w botanicznej - procesom powstawania mikro- i megaspor, rozwojowi ziarna pyłku i woreczka zalążkowego, embriogenezie roślin okrytonasiennych, typom rozwojowym bielma, rozwojowi wybranych typów nasion i owoców, merystemom pierwotnym i wtórnym. |
Literatura: |
1. Bartel H. 2009. Embriologia medyczna. Ilustrowany podręcznik. PZWL, Warszawa. 2. Hejnowicz Z. 2002. Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych. PWN, Warszawa. 3. Lack A.J., Evans D.E. 2005. Biologia roślin. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa. 4. Twyman R.M.. 2003. Biologia rozwoju. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa. 5. Wojtaszek P. i in. 2007. Biologia komórki roślinnej. T2 Funkcja. PWN, Warszawa. 6. Bielańska-Osuchowska Z. 2004. Zarys organogenezy. Różnicowanie się komórek w narządach, PWN, Warszawa. 7. Woliński N. 2005. Rozwój biologiczny człowieka, PWN, Warszawa. 8. Rodkiewicz i wsp.1996. Embriologia Angiospermae rozwojowa i eksperymentalna. Wyd. UMCS, Lublin. |
Efekty uczenia się: |
1. Student rozpoznaje i charakteryzuje kolejne stadia rozwoju zarodkowego typowe dla omawianych przedstawicieli świata roślin, zwierząt i człowieka: K_W03, K_W08, K_U01, K_U12, K_K01 2. Student rozpoznaje i charakteryzuje etapy rozwoju układów tkankowych i narządowych u człowieka: K_W03, K_W05, K_U12, K_K01 3. Student dostrzega podobieństwa i różnice w przebiegu procesów rozwojowych u roślin i zwierząt: K_W01, K_W03, K_W08, K_K01 K_U03 4. Student objaśnia mechanizmy (w tym genetyczne podstawy) rozwoju roślin: K_W03, K_U07 5. Student wyjaśnia procesy różnicowania się komórek w wielokomórkowym organizmie roślinnym: K_W03, K_U07 6. Student charakteryzuje przebieg rozwoju rośliny w fazie wegetatywnej i generatywnej: K_W05, K_U07 7. Student posługuje się terminologią fachową w opisywaniu procesów rozwojowych: K_W03, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01 8. Wykazuje dbałość o bezpieczeństwo pracy w laboratorium i świadomość poszanowania pracy własnej i innych osób: K_U16, K_K05, K_K09 |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w czasie pisemnych kolokwiów (w trakcie laboratorium) i pisemnego końcowego testu zaliczeniowego obejmującego wiedzę przekazaną w czasie wykładów. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww. Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z kryteriami zawartymi w Uchwale 4/2014 Rady Naukowej IB Wydziału Biologiczno-Chemicznego UwB z 2.XII.2014 w sprawie ilościowych kryteriów oceny osiągnięć studentów weryfikowanych za pomocą pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.