Mechanizmy ewolucji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-BS1-2MEW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mechanizmy ewolucji |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Genetyka 0200-BS1-2GEN |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przedstawienie ewolucji jako złożonego procesu przebiegającego na poziomie: genów, osobników, populacji, gatunków i ponadgatunkowym, a także wyjaśnienie mechanizmów tego procesu. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z przebiegiem i mechanizmami procesu ewolucji. Studenci uzyskują wiedzę na temat mechanizmów generowania i utrzymywania zmienności genetycznej w populacjach oraz sposobami jej eliminowania w trakcie procesu adaptacji i specjacji. Studenci zapoznają się z przebiegiem ewolucji Homo sapiens i przekonują się, że gatunek ten podlega takim samym prawom ewolucji, jak wszystkie inne organizmy. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia Rok studiów/semestr: II rok pierwszego stopnia, semestr letni Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz., laboratorium - 30 godz. Punkty ECTS: 3 Ogólny nakład pracy studenta: 75 godz. w tym: udział w wykładach: 15 godz.; udział w laboratoriach: 30 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminu: 24 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 6 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 51 godz., 2 pkt. ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60 godz., 2,4 pkt. ECTS |
Literatura: |
1. Krzanowska H, Łomnicki A, Rafiński J, Szarski H, Szymura JM. 2002. Zarys mechanizmów ewolucji. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. Futuyma DJ. 2008. Ewolucja. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. 3. Szarski H. 1986. Mechanizmy ewolucji. PWN, Warszawa. 4. Brown TA. 2014. Genomy. PWN, Warszawa. 5. Dawkins R., 1994. Ślepy zegarmistrz. PIW, Warszawa. 6. Dawkins R., 1996. Samolubny gen. Prószyński i S-ka, Warszawa. 7. Mayr E., 1974. Populacje, gatunki i ewolucja. Wiedza Powszechna, Warszawa. 8. Krzywda-Pogorzelski M. Biologia. Spojrzenie na człowieka. PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
1. Student opisuje zmienność populacji i gatunków oraz procesy prowadzące do powstania tej zmienności - K_W01, K_W07, K_W09, K_U06. 2. Student wykorzystuje zdobytą wiedzę w celu wykazania jedności i różnorodności organizmów żywych - K_U03. 3. Student posługuje się terminologią fachową w celu opisu procesów zachodzących w populacjach i między populacjami i gatunkami - K_W03, K_U06, K_K08. 4. Student współpracuje z grupą w celu przeprowadzenia symulacji laboratoryjnych i interpretacji uzyskanych wyników - K_W10, K_U16, K_K02, K_K05, K_K06. |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w czasie pisemnych kolokwiów (w trakcie laboratorium) i pisemnego końcowego egzaminu zaliczeniowego obejmującego wiedzę przekazaną w czasie wykładów. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z w.w. Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z kryteriami zawartymi w Uchwale 4/2014 Rady Naukowej IB Wydziału Biologiczno- Chemicznego UwB z 2.XII.2014 w sprawie ilościowych kryteriów oceny osiągnięć studentów weryfikowanych za pomocą pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.