Struktura i funkcje błon biologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-BS1-2SBB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Struktura i funkcje błon biologicznych |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z fizykochemicznymi parametrami błon biologicznych oraz relacjami pomiędzy ich strukturą i funkcją. Posługując się metodologią fizyki i chemii, ukazuje mechanizmy działania układów błonowych, międzybłonowych i komórkowych. Podczas realizacji przedmiotu student poznaje nowoczesne metody badań struktury i funkcji błon. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia Rok studiów/semestr III rok pierwszego stopnia, semestr letni Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Student powinien posiadać zakres ogólnych wiadomości z chemii ogólnej i analitycznej, chemii organicznej, fizyki, biochemii, biofizyki, fizjologii roślin i fizjologii zwierząt. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć Wykład – 15 godz., laboratorium – 15 godz. Metody dydaktyczne Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje, wykonywanie doświadczeń według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, analiza wyników, sporządzanie sprawozdań z ćwiczeń. Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę laboratoriów, zaliczenie na ocenę wykładu. Punkty ECTS : 5 Bilans nakładu pracy studenta 50 godz., w tym: udział w wykładach: 15 godz. zajęciach laboratoryjnych: 15 godz. przygotowanie do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 16,3 godz. udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 3,8 godz. Wskaźniki ilościowe Nakład studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 33,8 godz., 1,4 pkt. ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 35 godz., 1,4 pkt. ECTS |
Literatura: |
1. K. Dołowy, A. Szewczyk, S. Pikuła, Błony biologiczne, „Śląsk” Sp.z o.o. Wydawnictwo Naukowe, Katowice-Warszawa 2003 2. Biofizyka pod red. F. Jaroszyka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002 3. Biofizyka dla biologów, Praca zbiorowa pod red. M. Bryszewskiej i W. Leyko, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997 4. Biofizyka molekularna. G. Slósarek. Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2011 5. Biofizyka . Wybrane zagadnienia wraz z ćwiczeniami . pod .red Z. Jóźwiak, G. Bartosz. Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2005 6. Publikacje z zakresu omawianej tematyki. |
Efekty uczenia się: |
1. Student charakteryzuje podstawowe struktury błon biologicznych. K_W04, K_U07 2. Student opisuje funkcje błon biologicznych i ich zależność od struktury błon. K_W06, K_U06, K_U07, K_K08 3. Student wykorzystuje podstawowe narzędzia laboratoryjne i urządzenia pomiarowe w celu wykonania zadań laboratoryjnych. K_U01, K_W06, K_U07, K_K09 4. Student charakteryzuje podstawowe procesy biochemiczne i biofizyczne zachodzące w komórkach na poziome błon komórkowych. K_W06, K_U01, K_U12, K_K06 5. Student objaśnia zasady metod stosowanych w badaniach struktury i funkcji błon biologicznych. K_U07 6.Student przygotowuje zestawienia i raporty z wykonywanych analiz laboratoryjnych, stosuje zasady ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania powierzonych mu zadań. K_U16, K_U15, K_K05, K_K09 |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Zaliczenie wszystkich sprawozdań 2. Zaliczenie kolokwium pisemnego z ćwiczeń 3. Pozytywna ocena z zaliczenia wykładów (test w formie pisemnej) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.