Analiza naturalnych populacji zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-BS1-3APZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza naturalnych populacji zwierząt |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać zakres wiadomości ogólnobiologicznych na poziomie podstawowym matury z biologii. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu 0200-BS1-5APZ jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia z zakresu opisu i badania populacji zwierząt. Podczas realizacji przedmiotu student poznaje podstawowe metody badań naturalnych populacji zwierząt, w tym określania liczebności, wieku, zagęszczeń, typu rozmieszczenia, struktury płciowej, rozpoznawania na podstawie śladów pozostawionych w terenie (m. in. tropy na śniegu, odchody), identyfikacji składu diety. Student poznaje nowoczesne metody (fotopułapki, telemetria, metody genetyczne i inne) rozpoznawania i badania zwierząt w terenie oraz potrafi stosować je w praktyce. Student zna zalety, wady i ograniczenia każdej z metod oraz wie, kiedy i w jakich sytuacjach powinien je stosować. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki, forma studiów: studia dzienne, stacjonarne I stopnia, rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł specjalnościowy (biologia eksperymentalna i molekularna), dziedzina i dyscyplina nauki: nauki przyrodnicze, biologia, rok studiów/semestr: III rok/V semestr, wymagania wstępne: student powinien posiadać zakres wiadomości ogólnobiologicznych na poziomie podstawowym matury z biologii, liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład – 10 godz., laboratoria – 10 godz., ćw. terenowe – 16 godz., metody dydaktyczne: wykład, demonstracja, ćwiczenia w pracowni komputerowej, zajęcia praktyczne w terenie, punkty ECTS: 4, bilans nakładu pracy studenta: Ogólny nakład pracy studenta: 100 godz. w tym: udział w wykładach: 10 godz.; udział w zajęciach laboratoryjnych: 10 godz.; udział w zajęciach terenowych: 16 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 59,5 godz.; udział w konsultacjach i zaliczeniach, przygotowanie sprawozdań, przygotowanie pracy zaliczeniowej, udział w konsultacjach, zaliczeniach i egzaminie: 4,5 godz. , wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40,5 godz., ECTS: 1,6, o charakterze praktycznym: 90 godz., ECTS: 3,6. Wykłady: 1. Przyczyny i praktyczne aspekty badania naturalnych populacji zwierząt. 2. Wymagania środowiskowe i opór środowiska. 3. Sposoby rozmieszczenia osobników i metody ich określania. 4. Sposoby określania zagęszczeń zwierząt. 5. Metody określania struktury płciowej w naturalnych populacjach zwierząt. 6.Struktura wiekowa, piramidy wiekowe, metody analiz demograficznych w populacjach naturalnych. 7. Metody określania wieku na podstawie sylwetki zwierzęcia oraz za pomocą stopnia starcia zębów na przykładzie jelenia szlachetnego. 8. Klasyfikacja i podział metod inwentaryzacji zwierzyny ze względu na sposób liczenia i uzyskany wynik. 9. Pędzenia próbne i metody pokrewne - zasady i metodyka. 10. Metoda CMR, genetyczna metoda CMR, sposoby znakowania zwierząt. 11. Taksacje lotnicze, metoda termowizyjna i tzw. distance-sampling oraz obserwacje na żerowiskach i powierzchniach otwartych. 12. Metody pośrednie inwentaryzacji zwierzyny: otropienia i tropienia na transektach, liczenie i rozróżnianie odchodów zwierząt, w tym genetyczna identyfikacja gatunków z ich odchodów, rejestracja schronień i miejsc bytowania. 13. Metody analizy diety zwierząt oraz szacowania szkód od zwierzyny w lasach. 14. Rozpoznawanie tropów zwierząt. 15. Metody telemetryczne oraz fotopułapki w badaniach populacji naturalnych zwierząt. 16. Przegląd metod służących identyfikacji czynników odpowiedzialnych za przepływ genów i zróżnicowanie genetyczne między populacjami. Laboratoria: 1. Oszacowanie podstawowych parametrów genetycznych populacji na podstawie surowych danych genetycznych. 2. Identyfikacja osobników na podstawie danych genetycznych uzyskanych z prób włosowych, a także identyfikacja osobników będących migrantami. 3. Określenie współczynnika pokrewieństwa między osobnika w poszczególnych populacjach i w całej puli analizowanych osobników. Wyznaczenie grup rodzinnych. Zajęcia terenowe: 1. Planowanie badań w terenie. 2. Identyfikacja, zbieranie i zabezpieczenie śladów biologicznych pozostawionych przez kręgowce bytujące w danym terenie. 3. Opracowywanie zebranych danych (wnioskowanie o liczebności i zagęszczeniu). 4. Praktyczne stosowanie tradycyjnych i nowoczesnych metod analiz naturalnych populacji zwierząt w środowisku naturalnym. 5. Przygotowanie raportu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Begon M., Mortimer M. 1989. Ekologia populacji. PWRiL, Warszawa. 2. Okarma H, Tomek A. 2008. Łowiectwo. WEN H20, Kraków. 3. Krebs C. J. 1996. Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN, Warszawa. 4. Jędrzejewski W. i Sidarowicz W. (2010). Sztuka tropienia zwierząt. ZBS PAN. 5. Hartl D.L., Andrew G.C. (2007). Podstawy genetyki populacyjnej. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. (do ćwiczeń) 6. Goudet J. (1995). FSTAT (version 2.9.3): A computer program to calculate F-statistics. Journal of Heredity, 86: 485–486. 7. Kalinowski S.T., Taper M.L., Marshall T.C. (2007). Revising how the computer program CERVUS accommodates genotyping errors increases success in paternity assignment. Molecular Ecology, 16: 1099–1106. 8. Konovalov D.A., Manning C., Henshaw M.T. (2004). KINGROUP: a program for pedigree relationship reconstruction and kin group assignments using genetic markers. Molecular Ecology Notes, 4: 779–782. 9. Piry S., Alapetite A., Cornuet J.M., Paetkau D., Baudouin L., Estoup A. (2004). GeneClass2: A Software for Genetic Assignment and First-Generation Migrant Detection. Journal of Heredity, 95: 536–539. 10. Rousset F. (2008). GENEPOP'007: a complete reimplementation of the GENEPOP software for Windows and Linux. Molecular Ecology Resources, 8: 103–106. (poz. 6-10 do laboratoriów) Literatura uzupełniająca: 1. Freeland J.R. (2008). Ekologia molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Jędrzejewska B., Jędrzejewski W. 2001 - Ekologia zwierząt drapieżnych Puszczy Białowieskiej, PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
1. Student opisuje podstawowe parametry i procesy kształtujące populacje dziko żyjących zwierząt oraz biocenoz i ekosystemów, w których występują. K_W01, K_W09. 2. Student stosuje standardowe metody i narzędzia wykorzystywane w badaniach terenowych populacji dziko żyjących zwierząt. K_U02. 3. Student identyfikuje gatunki zwierząt występujące w różnych ekosystemach w odniesieniu do cech środowiska, w którym występują. K_U04. 4. Student posługuje się podstawową literaturą fachową w języku ojczystym oraz posiłkuje się prostą terminologią specjalistyczną w języku obcym na poziomie B2. K_U07. 5. Student pod kierunkiem opiekuna naukowego planuje i wykonuje proste zadania badawcze wykorzystując narzędzia badań laboratoryjnych i terenowych.K_U09. 6. Student przygotowuje sprawozdania z wykonywanych analiz laboratoryjnych i terenowych. K_U015. 7. Student stosuje zasady ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania powierzonych mu zadań laboratoryjnych i terenowych. K_U016. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład, demonstracja (pokaz) rożnych metod, konsultacje, terenowe metody badań, komputerowe opracowanie danych genetycznych uzyskanych na podstawie badań terenowych. Formy zaliczenia przedmiotu: sprawdzian pisemny (zaliczenie) na ocenę z wiedzy z wykładów, zaliczenie na ocenę laboratoriów, zaliczenie na ocenę zajęć terenowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.