Podstawy genomiki i proteomiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-BS1-3GIP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy genomiki i proteomiki |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Genetyka 0200-BS1-2GEN |
Założenia (lista przedmiotów): | Metody inżynierii genetycznej 0200-BS1-3MIG |
Założenia (opisowo): | Wymagana jest znajomość podstawowych zagadnień z genetyki, biologii molekularnej i inżynierii genetycznej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć student zostanie zapoznany z zagadnieniami z zakresu genomiki, poznając rożne działy tej dziedziny wiedzy. Przybliżona zostanie także problematyka proteomiki, w tym proteomiki klinicznej, a także metabolomiki. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł specjalnościowy (Biologia eksperymentalna i molekularna) Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia Rok studiów/semestr: III rok pierwszego stopnia, semestr letni Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatorium - 30 godz. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 50 godz., w tym: udział w zajęciach pozawykładowych: 30 godz. przygotowanie się do zajęć, zaliczeń: 16,3 godz. udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminach: 3,8 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 33,8 godz. 1,4 pkt. ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 50,0 godz. 2,0 pkt. ECTS W trakcie konwersatorium poruszane są takie zagadnienia, jak: historia genomiki, jej główne koncepcje, genomy organizmów prokariotycznych i eukariotycznych, w tym genom człowieka, genomika strukturalna, sekwencjonowanie DNA, genomika funkcjonalna i porównawcza, ewolucja genomów, genomika różnic indywidualnych i farmakogenomika oraz proteomika i metabolomika. |
Literatura: |
1. Brown T.A.. 2014. Genomy. PWN, Warszawa. 2. Baxevanis A.D., Ouellette B.F. 2005. Bioinformatyka. Podręcznik do analizy genów i białek. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 3. Lesk A.M. 2007. Introduction to genomics. Oxford University Press, Oxford. 4. Cullis C.A. 2004. Plant genomics and proteomics. John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey. 5. Blackstock W.P., Weir M.P. 1999. Proteomics: quantitative and physical mapping of cellular proteis. Trends in biotechnology 17(3): 121-127. 6. Higgs P.G. 2008. Bioinformatyka i ewolucja molekularna. PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
1. Student charakteryzuje elementy genomu i proteomu, uwzględniając zarówno ich strukturę i funkcję jak i aspekty dotyczące ich ewolucji: K_W03, K_W07, K_K01 2. Student interpretuje dane dotyczące organizacji i funkcjonowania genomów roślinnych i zwierzęcych: K_U08, K_U11, K_K02 3. Student posługuje się podstawową literaturą fachową w języku ojczystym oraz w języku angielskim: K_U07, K_U08, K_K02, K_K03 4. Student posługuje się terminologią fachową z zakresu genomiki i proteomiki: K_W03, K_U06 5. Student wykazuje dbałość o bezpieczeństwo pracy w pracowni i świadomość poszanowania pracy własnej i innych osób: K_U16, K_K05, K_K09 |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w trakcie zajęć poprzez ocenę jego aktywności oraz w trakcie pisemnego egzaminu końcowego. Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z kryteriami zawartymi w Uchwale 4/2014 Rady Naukowej IB Wydziału Biologiczno-Chemicznego UwB z 2.XII.2014 w sprawie ilościowych kryteriów oceny osiągnięć studentów weryfikowanych za pomocą pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.