Ochrona prawna roślin i zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-BS1-3OPZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona prawna roślin i zwierząt |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Student potrafi ocenić zagrożenia bioróżnorodności w skali globalnej, lokalnej i regionalnej. Student dostrzega potrzebę ochrony wybranych gatunków grzybów, roślin i zwierząt oraz ich siedlisk. Zna podstawowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody i środowiska. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z chronionymi gatunkami grzybów, roślin i zwierząt. Cenne przyrodniczo gatunki narażone są na zanik co jest znaczną szkodą w środowisku naturalnym. Student zapozna się z uregulowaniami prawnymi dotyczącymi cennych gatunków oraz pozna formy ich ochrony. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia, ekologia, ochrona środowiska Rok studiów/semestr: III rok pierwszego stopnia, semestr letni Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatorium - 15 godz. Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 30 godz., w tym: - udział w konwersatoriach: 15 godz. - przygotowanie się do zajęć, zaliczeń: 10 godz. - udział w konsultacjach, zaliczeniach: 5 godz. Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz., 1 pkt. ECTS - nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 15 godz., 0,5 pkt. ECTS Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z chronionymi gatunkami grzybów, roślin i zwierząt. Cenne przyrodniczo gatunki narażone są na zanik co jest znaczną szkodą w środowisku naturalnym. Student zapozna się z uregulowaniami prawnymi dotyczącymi cennych gatunków oraz pozna formy ich ochrony. Student pozna współczesne zagrożenia utraty bioróżnorodności na wybranych obszarach oraz propozycje rozwiązań zapobiegawczych. |
Literatura: |
1. Bartosz R., Bukowska M. Chylarecki P., Ignatowicz A., Puzio A. Wilińska A. 2012. Ocena wpływu zmian klimatu na różnorodność biologiczną oraz wynikające z niej wytyczne dla działań administracji ochrony przyrody do roku 2030. GDOŚ, NFOŚiGW, Warszawa. 2. Heywood V., 2009. Wpływ zmian klimatycznych na gatunki flory w Europie. Berno. 3. Kepel A. (red.). 2013. Aktualizacja listy gatunków roślin objętych ochroną gatunkową oraz wskazania dla ich ochrony. GDOŚ. 4. Kepel A. (red.) 2013. Aktualizacja listy gatunków zwierząt objętych ochroną gatunkową oraz wskazania dla ich ochrony. GDOŚ. 5. Konwencja o ochronie gatunków dzikiej flory i fauny europejskiej oraz ich siedlisk, sporządzona w Bernie dnia 19 września 1979 r. (Dz. U. z dnia 25 maja 1996 r.). 6. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej grzybów (DzU RP, Warszawa, 16 października 2014 r., Poz. 1408). 7. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin (DzU RP, Warszawa, 16 października 2014 r., Poz. 1409). 8. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 6 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. RP, Warszawa, 07 października 2014 r., Poz. 1368). |
Efekty uczenia się: |
1. Student opisuje podstawowe formy i metody ochrony środowiska uwzględniając zasady zrównoważonego rozwoju w skali lokalnej, regionalnej, globalnej: K_W11, K_K04 2. Student identyfikuje gatunki roślin i zwierząt charakterystyczne dla ekosystemów i biomów w odniesieniu do cech środowiska: K_U04, K_K03 3. Stosując klucze rozpoznaje cechy podstawowych grup systematycznych grzybów, roślin i zwierząt z uwzględnieniem gatunk6w zagrożonych i chronionych: K_U05 4. Stosuje terminologię dotyczącą ochrony środowiska i edukacji środowiskowej w pracy ze specjalistami oraz przedstawicielami środowiska lokalnego: K_U13 5. Jest świadomy wzrastającego poziomu wiedzy z jego dziedziny i wykazuje potrzebę do ciągłego samodoskonalenia: K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje poprzez ocenę przygotowania studenta do zajęć oraz zaliczenia prezentacji multimedialnej na zadany temat. Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z kryteriami zawartymi w Uchwale 4/2014 Rady Naukowej IB Wydziału Biologiczno-Chemicznego UwB z 2. XII. 2014 w sprawie ilościowych kryteriów oceny osiągnięć studentów weryfikowanych za pomocą pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.