Wolne rodniki w komórkach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-BS1-3WRK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wolne rodniki w komórkach |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rozumienia głównych mechanizmów powstawania wolnych rodników w organizmach i ich rola w procesach biologicznych oraz zapoznanie się z podstawami nowoczesnych metod oznaczania stresu oksydacyjnego. |
Pełny opis: |
Profil studiów (ogólnoakademicki) Forma studiów (stacjonarne) Rodzaj przedmiotu (status przedmiotu – obowiązkowy) Dziedzina i dyscyplina nauki (nauki biologiczne, biofizyka) Rok studiów/semestr (IIIrok, I-stopnia, semestr zimowy) Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) (Student powinien posiadać zakres ogólnych wiadomości z chemii ogólnej i analitycznej, chemii organicznej, fizyki, biochemii, fizjologii roślin i fizjologii zwierząt ) Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć (15 h wykład, 15 h laboratorium) Metody dydaktyczne (wykład, konsultacje, wykonywanie doświadczeń według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, analiza wyników, sporządzanie sprawozdań z ćwiczeń Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę laboratoriów, zaliczenie na ocenę wykładu Punkty ECTS (2) Bilans nakładu pracy studenta (Ogólny nakład pracy studenta: 50 godz. w tym: udział w wykładach: 15 godz.; udział w zajęciach laboratoryjnych: 15 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 16,3 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 3,8 godz. Wskaźniki ilościowe (wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: liczba godzin 33.8, punkty ECTS 1.4; o charakterze praktycznym: liczba godzin 35, punkty ECTS 1.4). Wykłady maję za zadanie wprowadzić w takie zagadnienia, jak: molekularne mechanizmy powstawania reaktywnych form tlenu i azotu (RFTA) w komórkach, ich fizjologiczne i patologiczne efekty , a także mechanizmy obrony przed RFTA . Laboratoria maja za zadanie zapoznanie studentów z metodami detekcji RFTA i produktów ich reakcji z biopolimerami. |
Literatura: |
1. G. Bartosz, Druga twarz tlenu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003 2. Biofizyka pod red. F. Jaroszyka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002 3. Biofizyka. Wybrane zagadnienia wraz z ćwiczeniami pod red Z. Jóźwiak, G. Bartosz. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005 |
Efekty uczenia się: |
1. Student wymienia i charakteryzuje rodzaje wolnych rodników, w tym reaktywnych form tlenu i azotu generujących się w organizmach. Opisuje ich mechanizmy powstawania. K_W04, K_W06, K_U06, K_U07. 2. Student wyjaśnia fizjologiczne i patofizjologiczne efekty działania wolnych rodników. K_W06, K_U06, K_U07, 3. Student charakteryzuje systemy ochrony i naprawy organizmów przed stresem oksydacyjnym. K_W04, K_U06, K_U07. 4. Student przedstawia i opisuje metody i techniki stosowane w badaniach laboratoryjnych dotyczące oznaczania stresu oksydacyjnego, nabiera praktycznej umiejętności pracy z podstawową aparaturą stosowaną w badaniach laboratoryjnych. Student przygotowuje roztwory w stężeniach molowych i przygotowuje odpowiednie rozcieńczenia. K_W10, K_U01, K_U09, K_U15 5. Student interpretuje i opracowuje otrzymane wyniki badań w formie sprawozdań, wykazuje dbałość o bezpieczeństwo pracy w laboratorium. K_U12, K_U15, K_U16 |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Zaliczenie wszystkich sprawozdań 2. Zaliczenie kolokwium z ćwiczeń 3. Pozytywna ocena egzaminu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.