Bioetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-BS2-2BIO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bioetyka |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student biologii ma ukończone studia pierwszego stopnia. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami bioetyki. Bioetyka jest dziedziną interdyscyplinarną, z pogranicza biologii, medycyny, filozofii, socjologii i psychologii. W szerszym ujęciu stanowi nurt etyki ekologicznej, obejmującej w swoich rozważaniach wszelkie formy życia. W związku z tym na wykładach poruszane będą zagadnienia dotyczące praw i interesów zwierząt oraz ekologii płytkiej i ekologii głębokiej. Węższe ujęcie bioetyki stanowi nurt etyki medycznej, w ramach której obserwuje się coraz większy rozdźwięk między postępem naukowym i tradycyjną moralnością. Omawiane podczas wykładu konkretne problemy, takie jak, np. aborcja, inżynieria genetyczna czy transplantacje, prezentują również nasilający się współcześnie konflikt między ujmowaniem życia ludzkiego w kategoriach wartości i w kategoriach jakości. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, fakultet monograficzny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki przyrodnicze i społeczne, bioetyka Rok studiów/ semestr: II rok drugiego stopnia, IV semestr Wymagania wstępne: brak Liczba zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15h, wykład Metody dydaktyczne: wykład Punkty ECTS: 2 BIlans nakładu pracy studenta: 50 godz. (w tym 15h wykład, 33h przygotowanie do egzaminu, 2h egzamin) Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 17h, co odpowiada 0,7 pkt. ECTS - o charakterze praktycznym 35h, co odpowiada 1,4 pkt. ECTS |
Literatura: |
1. B. Mepham, Bioetyka. Wprowadzenie dla studentów nauk biologicznych, Warszawa 2008. 2. D. Ślęczek-Czakon, Problem wartości i jakości życia w sporach bioetycznych, Katowice 2004. 3. R. A. Tokarczyk, Prawa narodzin, życia i śmierci, Zakamycze 1997. 4. J. Różyńska, W. Chańska (red.), Bioetyka, Warszawa 2013. 5. M. Dziubek-Hovland, Przyroda nie należy do człowieka. Sylwetka i ekofilozofia Arne Naessa na tle norweskiej filozofii ekologicznej. Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Bystra k. Bielska-Białej, 2004. |
Efekty uczenia się: |
1. Student potrafi rozpoznać aspekty dyskursu społecznego dotyczące problematyki bioetycznej, K_W02 2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację argumentacji różnych stanowisk bioetycznych, K_U05 3. korzysta ze źródeł fachowych w celu pogłębiania, aktualizowania i syntetyzowania wiedzy, K_U03 4. krytycznie analizuje informacje dotyczące problematyki bioetycznej, z różnych źródeł, oceniając ich wiarygodność, K_K07 5. wykazuje otwartą postawę w stosunku do praktycznego zastosowania wiedzy przyrodniczej, K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.