Bioróżnorodność północno-wschodniej Polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-ES1-1BPL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bioróżnorodność północno-wschodniej Polski |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać zakres wiadomości z biologii na poziomie szkoły średniej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie składu gatunkowego flory i fauny Polski, ze szczególnym uwzględnieniem terenów Polski płn.-wsch. oraz obecnych i przeszłych uwarunkowań wykształcenia się bioróżnorodności naszego kraju (położenie geograficzne, czynniki klimatyczne, siedliskowe, historyczne i antropogeniczne). Przedmiot ukazuje stan także poznania fory i fauny Polski. Student poznaje gatunki flory i fauny Polski porządkując je pod względem systematyki, liczebności ich populacji, wielkości zasięgu, pochodzenia geograficznego. Omawiane są także zagadnienia ochrony bioróżnorodności gatunkowej i genetycznej w skali kraju i Polski płn.-wsch. oraz jej wykorzystanie w turystyce przyrodniczej. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: ekobiznes Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł kierunkowy Rok studiów/semestr: I rok /I semestr (zimowy) Wymagania wstępne: Student powinien posiadać zakres wiadomości z biologii na poziomie szkoły średniej Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz. laboratorium – 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, laboratorium, konsultacje Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: Ogólny nakład pracy studenta: 50 godz. w tym: udział w wykładach: 15 godz.; udział w laboratorium: 15 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 16,3 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 3,8 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 33,8 godz. (1,4 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 35 godz. (1,4 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Andrzejewski R., Weigle A. (red.) 2003. Bioróżnorodność biologiczna Polski. NFOŚ Warszawa. Matuszkiewicz W. 2006. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. PWN Starkel L. (red.) 1991. Geografia Polski. Środowisko przyrodnicze. PWN. Warszawa. Symonides E. 2014. Różnorodność biologiczna Polski – jej stan zagrożenia i prawno-organizacyjne aspekty ochrony, problemy i poglądy Przyszłość. Świat Europa Polska.” Biuletyn Komitetu Prognoz “Polska 2000 Plus”, 2014: 12-35. |
Efekty uczenia się: |
1. Student identyfikuje gatunki roślin i zwierząt charakterystyczne dla zbiorowisk i ekosystemów występujących w Polsce. (EB_UW01) 2. Stosując klucze rozpoznaje cechy podstawowych grup systematycznych roślin i zwierząt z uwzględnieniem gatunków zagrożonych i chronionych. (EB_UW02) 3. Student wyjaśnia obecne rozmieszczenie roślin i zwierząt w Polsce w oparciu o czynniki działające obecnie jak i w przeszłości. (EB_UW02) 4. Student wykorzystuje wiedzę na temat różnorodności biologicznej przy planowaniu wycieczki przyrodniczej na tereny płn.-wsch. Polski. (EB_WG02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę laboratorium i wykładów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.