Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie przedsiębiorstw

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0300-ES1-2PSTP
Kod Erasmus / ISCED: 14.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Strategie przedsiębiorstw
Jednostka: Wydział Ekonomii i Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z istotą zarządzania strategicznego i podstawowymi typami strategii rozwoju przedsiębiorstw.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Przedmiot specjalnościowy

Moduł: M_3

Dziedzina nauki: Nauki ekonomiczne, dyscyplina: nauki o zarządzaniu

Rok studiów/semestr: Studia pierwszego stopnia, II rok, 4 semestr

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład 15h

Tematyka przedmiotu:

1. Istota strategii i zarządzania strategicznego

2. Rozwój teoretycznych podejść do strategii przedsiębiorstwa

3. Typy strategii przedsiębiorstw jako przygotowanie/reakcja na zmiany w otoczeniu społeczno-gospodarczym:

a) strategie specjalizacji,

b) Strategie dywersyfikacji,

c) Strategie kosztowe,

d) Strategie wyróżnienia,

e) strategie akwizycji i aliansów strategicznych,

f) Strategie globalizacji,

4. Znaczenie analizy strategicznej w kształtowaniu i wyborze strategii przedsiębiorstw

5 . Wybrane metody analizy makrootoczenia, analizy otoczenia konkurencyjnego oraz analizy potencjału strategicznego przedsiębiorstwa

Formy zaliczenia przedmiotu: Wykład - Egzamin pisemny w formie testu wiedzy z pytaniami zamkniętymi o otwartymi. Uważa się za zaliczony przy uzyskaniu min. 51% poprawnych odpowiedzi

Punkty ECTS 2

Bilans nakładu pracy studenta:

-udział w wykładach 15 godz.

-przygotowanie się do egzaminu 25 godz.

-udział w konsultacjach 8 godz.

- udział w egzaminie: 2 godz.

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: liczba godzin: 25, punkty ECTS 1.

Literatura:

Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 2014.

Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa 2004.

Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE Warszawa 2017

Pierścionek Z., Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN Warszawa, 2011

Strategor, Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa, 2001.

Romanowska M., Planowanie strategiczne, PWE Warszawa 2009.

Krupski R. (red.), Zarządzanie strategiczne. Koncepcje – metody,

Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2007

Porter M.E., Strategie konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, MT-Biznes, Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

PSTP_W01 - Studenta ma podstawową wiedzę z na temat strategii zarządzania przedsiębiorstwem (E1_W01)

PSTP_W02 - Student ma podstawową wiedzę na temat relacji przedsiębiorstwa z otoczeniem i wpływu tych relacji na strategie (E1_W04)

PSTP_U01 - Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów oraz zjawisk społeczno-gospodarczych w kontekście zarządzania strategicznego (E1_U03)

PSTP_K01-potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności (E1_K06)

Metody i kryteria oceniania:

Wykład tradycyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej z elementami dyskusji.

Weryfikacja wiedzy i umiejętności nastąpi w drodze egzaminu złożonego z testu wiedzy z 14 pytaniami zamkniętymi za 1 pkt oraz 2 pytaniami otwartymi, każde za 3 pkt.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)