Strategie przedsiębiorstw
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0300-ES1-2PSTP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.301
|
Nazwa przedmiotu: | Strategie przedsiębiorstw |
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z istotą zarządzania strategicznego i podstawowymi typami strategii rozwoju przedsiębiorstw. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Przedmiot specjalnościowy Moduł: M_3 Dziedzina nauki: Nauki ekonomiczne, dyscyplina: nauki o zarządzaniu Rok studiów/semestr: Studia pierwszego stopnia, II rok, 4 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład 15h Tematyka przedmiotu: 1. Istota strategii i zarządzania strategicznego 2. Rozwój teoretycznych podejść do strategii przedsiębiorstwa 3. Typy strategii przedsiębiorstw jako przygotowanie/reakcja na zmiany w otoczeniu społeczno-gospodarczym: a) strategie specjalizacji, b) Strategie dywersyfikacji, c) Strategie kosztowe, d) Strategie wyróżnienia, e) strategie akwizycji i aliansów strategicznych, f) Strategie globalizacji, 4. Znaczenie analizy strategicznej w kształtowaniu i wyborze strategii przedsiębiorstw 5 . Wybrane metody analizy makrootoczenia, analizy otoczenia konkurencyjnego oraz analizy potencjału strategicznego przedsiębiorstwa Formy zaliczenia przedmiotu: Wykład - Egzamin pisemny w formie testu wiedzy z pytaniami zamkniętymi o otwartymi. Uważa się za zaliczony przy uzyskaniu min. 51% poprawnych odpowiedzi Punkty ECTS 2 Bilans nakładu pracy studenta: -udział w wykładach 15 godz. -przygotowanie się do egzaminu 25 godz. -udział w konsultacjach 8 godz. - udział w egzaminie: 2 godz. Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: liczba godzin: 25, punkty ECTS 1. |
Literatura: |
Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 2014. Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa 2004. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE Warszawa 2017 Pierścionek Z., Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN Warszawa, 2011 Strategor, Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa, 2001. Romanowska M., Planowanie strategiczne, PWE Warszawa 2009. Krupski R. (red.), Zarządzanie strategiczne. Koncepcje – metody, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2007 Porter M.E., Strategie konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, MT-Biznes, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
PSTP_W01 - Studenta ma podstawową wiedzę z na temat strategii zarządzania przedsiębiorstwem (E1_W01) PSTP_W02 - Student ma podstawową wiedzę na temat relacji przedsiębiorstwa z otoczeniem i wpływu tych relacji na strategie (E1_W04) PSTP_U01 - Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów oraz zjawisk społeczno-gospodarczych w kontekście zarządzania strategicznego (E1_U03) PSTP_K01-potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności (E1_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład tradycyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej z elementami dyskusji. Weryfikacja wiedzy i umiejętności nastąpi w drodze egzaminu złożonego z testu wiedzy z 14 pytaniami zamkniętymi za 1 pkt oraz 2 pytaniami otwartymi, każde za 3 pkt. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.