Makroekonomia II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0300-ES2-1ME2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.301
|
Nazwa przedmiotu: | Makroekonomia II |
Jednostka: | Katedra Ekonomii Politycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiotem nauczania są prawidłowości funkcjonowania i rozwoju organizmu gospodarczego typu gospodarki krajowa. Prezentowane są współzależności między podstawowymi agregatami: dochód narodowy a produktywność czynników wytwórczych, wydatki na konsumpcję i oszczędności a efekty mnożnikowe w gospodarce, dochody i wydatki budżetu państwa a stan równowagi gospodarczej. Wyjaśniane są przyczyny niepełnego wykorzystania zdolności produkcyjnych, w tym problemy rynku pracy. Określane są również warunki sprawności instrumentów pełniejszego wykorzystania innych dyspozycyjnych zasobów czynników wytwórczych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Temat 1. Istota wzrostu i rozwoju gospodarczego Temat 2. Ekonomia klasyczna a keynesowska Temat 3. Pieniądz, banki, polityka pieniężna, inflacja Temat 4. Modele wzrostu gospodarczego Temat 5. Koniunktura |
Pełny opis: |
1. Istota wzrostu i rozwoju gospodarczego - procesy makroekonomiczne - zasoby i ich wykorzystanie - modele gospodarki - wskaźniki aktywności gospodarczej - mierniki gospodarki 2. Ekonomia klasyczna a keynesowska - gospodarka rynkowa i etatystyczna - funkcje państwa - rodzaje i konsekwencje interwencji - prawo Saya - keynesowska i klasyczna analiza rynków 3. Pieniądz, banki, polityka pieniężna, inflacja - siła nabywcza - teorie pieniądza - państwo a rynek pieniężny; polityka pieniężna - teorie pieniądza - stopa procentowa 4. Modele wzrostu gospodarczego - model Harroda - Domara - model Kaleckiego - model Solowa - modele endogeniczne 5. Koniunktura - cykl koniunkturalny; przebieg; zmienne - rodzaje cykli - przebieg i konsekwencje zmian koniunktury - cykle gospodarcze i finansowe |
Literatura: |
Literatura podstawowa Hall R. E., Taylor J. B. (2000), Makroekonomia. Teoria, funkcjonowanie i polityka, Warszawa: PWN Mankiw N. Gregory, Mark P. Taylor, Makroekonomia, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 2009 Czarny Bogusław, Ryszard Rapacki (2002), Podstawy Ekonomii, Warszawa: PWE (wydanie II zmienione) Skousen M., Logika ekonomii, Fijor Publishing Warszawa 2015 Rothbard M., Ekonomia wolnego rynku, t.1–3, Fijor Publishing Warszawa 2007 B.Snowdown, H.Vane, P.Wynarczyk, Współczesne nurty teorii makroekonomii, PWN Warszawa 1998 A.Maddison,, The World Economy, OECD Paris 2006 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy: Student powinien rozumieć podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki, wykorzystując wiedzę do oceny problemów praktyki gospodarczej, w tym w szczególności do analizy czynników określających tempo wzrostu i rozwoju gospodarczego. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności: Student powinien umieć określić zależności między podstawowymi agregatami, takimi jak dochód narodowy, wydatki na konsumpcję, oszczędności, dochody i wydatki budżetu państwa, zmiana sytuacji na rynku pracy a dynamika wzrostu PKB, bilans handlowy i płatniczy kraju. Efekty kształcenia w zakresie postaw: Poznanie podstawowych kategorii makroekonomicznych i zależności między nimi występujących powinno zachęcać studenta do samodzielnego poznawania i identyfikowania w makrootoczeniu czynników dynamizujących (i destabilizujących) gospodarkę. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.