Metodologia ekonomii głównego nurtu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0300-ES3-1MGN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia ekonomii głównego nurtu |
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem kształcenia w zakresie przedmiotu jest przekazanie studentom podstaw wiedzy oraz umiejętności z zakresu metodologii badań ekonomicznych. Po ukończeniu kursu studenci znają uniwersalne techniki badawcze, sposoby wnioskowania i zasady weryfikacji wiedzy ekonomicznej. Studenci nabywają umiejętności opracowania prostej koncepcji projektu badawczego w konwencji hipotetyczno-dedukcyjnej i opisowo-indukcyjnej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Treści wykładu: 1. Przedmiot badań ekonomicznych. 2. Problem gospodarczy i jego struktura. 3. Metody i techniki badań naukowych. 4. Metody badań ekonomicznych. 5. Konwencja opisowo-indukcyjna. 6. Informacja gospodarcza i system gromadzenia informacji. 7. Konwencja hipotetyczno-dedukcyjna. 8. Hipoteza główna i hipotezy szczegółowe. 9. Typy badań i projektów gospodarczych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Podstawowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki ekonomiczne, ekonomia Rok studiów: 1, sem.2 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 14 godzin wykładu Metody dydaktyczne: Wykład z wykorzystaniem rzutnika multimedialnego i prezentacji Power Point. Konsultacje indywidualne Liczba punktów ECTS 1 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach 14 Udział w konsultacjach 2 Przygotowanie do egzaminu 7 Egzamin 2 Razem: 25 godzin Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami : - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 16 godz. (0,64 pkt ECTS) - o charakterze praktycznym 9 (0,36 pkt ECTS) |
Literatura: |
1. Blaug M., Metodologia ekonomii, PWN, Warszawa 1995. 2. Neal F., Shone R., Proces budowy modeli ekonomicznych, PWN, Warszawa 1982. 3. Meredyk K., Przedmiot i metoda nauk ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2003. 4. Meredyk K., , Paradygmat nauk ekonomicznych, [w:] Gospodarka Europejska w Punkcie Zwrotnym - w Poszukiwaniu Nowego Paradygmatu Rozwoju Społeczno-Gospodarczego, Wydawnictwo UEK, Kraków 2016. 4. Sloman J., Essentials of Economics, Pearson Education, Economics Network, University of Bristol, 2007. 5. Acocella N., Di Bartolomeo G., Hallett A.H., Macroeconomic paradigms and economic policy, Cambridge University Press, Cambridge 2016. 6. Schmelzer M., The hegemony of growth, Cambridge University Press, Cambridge 2016. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 3MGN1_WG01 Student zna i rozumie pogłębioną wiedzę na temat paradygmatu głównego nurtu ekonomii oraz ekonomii heterodoksyjnej, zależności oraz sprzeczności między nimi. 3MGN1_WG06 Student zna i rozumie kanony naukowe w ekonomii: pogłębioną wiedzę na temat głównych metod badawczych stosowanych w dziedzinie nauk ekonomicznych, w tym szczególnie w dyscyplinie ekonomia UMIEJĘTNOŚCI 3MGN1_UW03 Student potrafi wykorzystując wiedzę ekonomiczną oraz z zakresu metodologii nauk potrafi identyfikować problemy badawcze dotyczące funkcjonowania gospodarki w skali makro– i mikroekonomicznej oraz przedstawić potencjalne sposoby ich rozwiązywania, również w oparciu o metody ilościowe. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 3MGN1_KK05 Student jest gotów do przyjęcia postawy krytycznej wobec własnej pracy badawczej i poszukiwania sposobów doskonalenia warsztatu badawczego Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: 3MGN1_WG01 - SD_WG01 3MGN1_WG06 - SD_WG06 3MGN1_UW03 - SD_UW03 3MGN1_KK05 - SD_KK05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: - wykład z wykorzystaniem rzutnika multimedialnego i prezentacji Power Point Formy zaliczenia przedmiotu: - wykład- egzamin ustny i aktywności w konwersacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.