Finanse regionalne i lokalne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0300-ES3-3FRL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Finanse regionalne i lokalne |
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem konwersatorium jest zapoznanie się doktorantów ze specyfiką, funkcjami i znaczeniem fiskalnym podsektora samorządowego (lokalnego i regionalnego) w systemie finansów publicznych oraz z praktycznymi aspektami gospodarski finansowej samorządu terytorialnego. Cele szczegółowe konwersatorium to usystematyzowanie wiedzy teoretycznej z zakresu: - decentralizacji fiskalnej jako procesu charakterystycznego dla państw demokratycznych, - finansów i zasad gospodarki finansowej JST; - autonomii fiskalnej JST i lokalnego władztwa podatkowego; - dochodów transferowych JST i związanych z nimi mechanizmów wyrównawczych; - długu lokalnego i mechanizmów jego limitacji; - koncepcji i instrumentów zarządzania finansami lokalnymi. Po ukończeniu konwersatorium uczestnik studiów doktoranckich: - potrafi wyznaczyć i zinterpretować wskaźniki oceny sytuacji finansowej JST; - umie ocenić wpływ zmian poszczególnych kategorii dochodów i wydatków publicznych na rozwój lokalny; - zna podstawowe koncepcje teoretyczne dotyczące odnoszące się do problematyki efektywnego zarządzania finansami samorządowymi. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
W ramach konwersatorium szczególny akcent jest położony na zrozumienie przez doktoranta takich zagadnień jak: dywersyfikacja fiskalna władzy publicznej jako determinanta procesów demokratycznych, kwestie optymalnego podziału dochodów publicznych między władze centralne i władze samorządowe, samodzielność fiskalna samorządu terytorialnego, lokalne władztwo podatkowe i lokalna konkurencja podatkowa, rola długu w gospodarce finansowej JST oraz instrumenty jego limitacji (lokalne reguły fiskalne), koncepcje teoretyczne odnoszące się do problematyki efektywnego zarządzania finansami samorządowymi (tradycyjna/weberowska koncepcja administracji publicznej, New Public Management, New Public Governance, Good Governance). |
Pełny opis: |
Konwersatoria dotyczą następujących zagadnień i problemów finansów lokalnych: 1. Pozycja ekonomiczna i funkcje podsektora samorządowego w systemach finansów publicznych wybranych państw 2. Decentralizacja i autonomia fiskalna samorządu terytorialnego jako pryncypia federalizmu fiskalnego 3. Autonomia podatkowa i konkurencja fiskalna na szczeblu lokalnym 4. Zróżnicowania fiskalne na poziomie regionalnym i lokalnym oraz mechanizmy wyrównywania fiskalnego 5. Równowaga budżetowa i dług publiczny w podsektorze samorządowym: kontekst teoretyczny i praktyka gospodarcza 6. Reguły fiskalne w podsektorze samorządowym jako instrument racjonalizacji lokalnej polityki fiskalnej 7. Efektywne zarządzanie finansami jednostek samorządu terytorialnego: postulaty doktryny ekonomicznej i instrumenty |
Literatura: |
1. P. Swianiewicz, Finanse samorządowe, koncepcje, realizacja, polityki lokalne. Wyd. Municipum, Warszawa 2011. 2. B. Filipiak, Finanse samorządowe. Nowe wyzwania bieżące i perspektywiczne, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011. 3. K. Wójtowicz, Uwarunkowania i pomiar stabilności fiskalnej jednostek samorządu terytorialnego, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2019. 4. M. Jastrzębska, Zarządzanie długiem jednostek samorządu terytorialnego, Oficyna a Wolters Kluwer business,Warszawa 2009. 5. S Kańduła, Mechanizmy wyrównywania fiskalnego. Studium empiryczne gmin w Polsce 2004-2014, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2017. 6. M. Poniatowicz, Koncepcja federalizmu fiskalnego w systemie finansów samorządu terytorialnego, CeDeWu, Warszawa 2018. 7. L. Patrzałek, M. Poniatowicz, B. Guziejewska, S. Kańduła, Nierówności fiskalne w samorządzie terytorialnym. Przyczyny-mechanizmy-instrumenty, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2019. 8. M. Poniatowicz, Dług publiczny w systemie finansowym jednostek samorządu terytorialnego (na przykładzie miast na prawach powiatu), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2005. 9. M. Poniatowicz, Wpływ kryzysu gospodarczego na systemy finansowe jednostek samorządu terytorialnego. Na przykładzie największych miast w Polsce, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2014. 10. D. Wyszkowska, Samodzielność finansowa jako determinanta potencjału inwestycyjnego jednostek samorządu terytorialnego, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2018. 11. R. Ebel (red.), Oxford Handbook of State and Local Government Finance, Oxford University Press 2012. |
Efekty uczenia się: |
SD_WG01 – doktorant posiada wiedzę z zakresu paradygmatu głównego nurtu ekonomii oraz ekonomii heterodoksyjnej, zależności oraz sprzeczności między nimi w kontekście ujęcia w nich finansów samorządowych SD_WK01 – doktorant posiada wiedzę z zakresu złożoności gospodarki oraz modeli funkcjonowania współczesnych gospodarek, w tym funkcjonowania systemu finansowania sektora samorządowego SD_UW01 – doktorant umie pozyskiwać wiedzę ze światowego dorobku ekonomii, dokonywać analizy wybranych koncepcji, wskazywać wspólne elementy oraz podawać krytyce w odniesieniu do aktualnego stanu gospodarki, zwłaszcza gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego SD_UW06 – doktorant umie dobierać argumenty i wykorzystywać dane statystyczne, idee/koncepcje ze światowego dorobku ekonomii do prezentacji i dyskusji na wybranymi problemami dotyczących finansów samorządowych SD_UK01 – doktorant umie przygotować oraz zaprezentować publicznie wyniki swoich badań naukowych, zwłaszcza w zakresie finansów samorządowych SD_KO03 – doktorant podejmuje wyzwania wynikające ze zmiennego otoczenia gospodarczego rozumiejąc znaczenie aktywności i współpracy w osiąganiu celów badawczych i zawodowych oraz do wykazania się przedsiębiorczością w działalności badawczej z zakresu finansów lokalnych i regionalnych SD_KR01 – doktorant przyjmuje aktywną postawę wobec pojawiających się wyzwań badawczych, zawodowych i dydaktycznych z zakresu finansów samorządowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: 1) dyskusja problemowa; 2) prezentacje przygotowywane przez studentów; 3) praca w grupach mająca na celu dedukcyjne i indukcyjne wnioskowanie z wykorzystaniem danych empirycznych (danych statystycznych, innych źródeł pierwotnych); 4) analiza aktów normatywnych, dokumentów planistycznych JST, budżetów lokalnych; 5) praca projektowa. Podstawa zaliczenia przedmiotu - zaliczenie na ocenę na podstawie: 1) obecności doktoranta na zajęciach; 2) oceny autorskiej prezentacji przygotowanej przez doktoranta, dotyczącej określonego problemu z zakresu problematyki finansów jednostek samorządu terytorialnego; 3) oceny aktywności doktoranta w dyskusji dotyczącej zadanej problematyki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.