Logistyka w gospodarce turystycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0300-LS1-3YLGT |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.303
|
Nazwa przedmiotu: | Logistyka w gospodarce turystycznej |
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | dodatkowe specjalistyczne |
Założenia (opisowo): | Istotą przedmiotu jest zaznajomienie słuchaczy ze specyfiką gospodarki turystycznej. W ramach wykładów przedstawione zostaną zagadnienia dotyczące istoty turystyki, rodzajów oraz czynników rozwoju turystyki. Wskazane zostaną funkcje i dysfunkcje turystyki zarówno w ujęciu krajowym, jak też międzynarodowym. Znaczna uwaga zostanie poświęcona popytowi i podaży turystycznej, czynnikom na nie oddziałującym, skutkom rozwoju turystyki. Zostaną omówione sektory gospodarki turystycznej, usługi turystyczne, związki turystyki z gospodarką narodową i polityka państwa na rzecz rozwoju gospodarki turystycznej. Zostaną wskazane związki logistyki i turystyki. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Istotą przedmiotu jest zaznajomienie słuchaczy ze specyfiką gospodarki turystycznej. |
Pełny opis: |
1. Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze Podstawowe pojęcia: turysta, turystyka, ruch turystyczny, walory i atrakcje turystyczne, produkt turystyczny, przestrzeń turystyczna, region turystyczny, rejon recepcji turystycznej. Rys historyczny rozwoju turystyki na świecie. Rozwój turystyki w Polsce. 2. Rodzaje turystyki Turystyka krajobrazowa. Turystyka kwalifikowana – ekoturystyka. Turystyka zdrowotna. Turystyka biznesowa. Turystyka etniczna. Turystyka religijno–pielgrzymkowa. Turystyka kulturowa. Agroturystyka. Turystyka weekendowa. 3. Rekreacja jako zjawisko społeczne Człowiek i jego potrzeby w relacji z naturą. Hierarchia systemu wartości w relacji: człowiek – przyroda, a jakość i styl życia. Specyfika rekreacji na wybranych obszarach. 4. Czynniki rozwoju współczesnej turystyki i rekreacji Ogólna charakterystyka czynników rozwoju turystyki. Czas wolny od pracy. Siła nabywcza ludności. Urbanizacja. Środowisko przyrodnicze i społeczne. Psychologiczne i socjologiczne konsekwencje rozwoju cywilizacji. 5. Funkcje i dysfunkcje współczesnej turystyki Pojęcie funkcji. Podstawowe funkcje turystyki: wypoczynkowa, zdrowotna, wychowawcza, edukacyjna, ekonomiczna, kulturowa. Dysfunkcje współczesnej turystyki. Bilans gospodarczych i społecznych korzyści i kosztów współczesnej turystyki. 6. Turystyka międzynarodowa Rozmiary turystyki międzynarodowej w świecie. Regiony turystyczne świata. Struktura regionalna turystyki światowej. Turystyka przyjazdowa do Polski. Zagraniczne wyjazdy turystyczne mieszkańców Polski. Czynniki wpływające na wielkość międzynarodowego ruchu turystycznego. 7. Zagospodarowanie turystyczne Sektor bazy noclegowej i gastronomii. Sektor atrakcji. Sektor transportowy. Sektor organizacji i pośredników turystycznych. Sektor organizacji lokalnych w obszarach recepcji ruchu turystycznego. 8. Gospodarka turystyczna Pojęcie i zakres gospodarki turystycznej. Rynek turystyczny. Popyt i podaż turystyczna. Gospodarcze konsekwencje rozwoju turystyki. Marketing w turystyce. Stymulowanie procesów gospodarczych w turystyce. 9. Organizacja sfery obsługi ruchu turystycznego System organizacji obsługi ruchu turystycznego. Zadania organów rządowych i samorządowych. Organizacje i stowarzyszenia branżowe w turystyce. Gospodarcze podmioty turystyczne. 10. Związki turystyki z gospodarką narodową Związki turystyki z transportem. Związki turystyki z przemysłem. Powiązania turystyki z rolnictwem. Powiązania turystyki z leśnictwem. Związki turystyki ze sportem. Powiązania turystyki z kulturą. Powiązania turystyki z gospodarką wodną. Turystyka a rynek pracy. Turystyka a obrót gospodarczy. 11. Usługi turystyczne Definicja usług turystycznych. Usługi transportowe. Usługi hotelarskie. Usługi informacyjne. Usługi gastronomiczne. Usługi bankowe. Usługi pośrednictwa i organizacji. Usługi przewodnickie. Usługi wypoczynkowe i rekreacyjne. Usługi handlowe i rzemieślnicze. Usługi infrastruktury lokalnej. 12. Polityka państwa na rzecz rozwoju gospodarki turystycznej Krajowa i lokalna polityka turystyczna. Edukacja kadr na potrzeby turystyki. Instytucje badawcze |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Władysław W. Gaworecki. Turystyka; Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007. 2. Turystyka (red. nauk.) Włodzimierz Kurek; Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. 3. Tadeusz Chudoba; Teoria turystyki a zarządzanie turystyką. Centrum Doradztwa i Informacji DIFIN, Warszawa 2008. 4. Janusz Czerwiński; Podstawy turystyki; Wrocław, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań 2015. 5. Ekonomiczne problemy turystyki; (red. nauk.) Beata Meyer, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2013. Literatura uzupełniająca: 1. Trendy w turystyce (red. nauk.) Elżbieta Biernat, Ewa Dziedzic, Oficyna Wydawnicza SGH - Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2017. 2. Turystyka wiejska i agroturystyka; (red.) Wioletty Kamińskiej i Małgorzaty Wilk-Grzywny, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Warszawa 2015. 3. Leszek Korzeniowski, Witold Zych; Zarządzanie w turystyce. EAS, Kraków 2015. 4. Wybrane aspekty turystyki i rekreacji; (red. nauk.) Andrzej Anszperger i Zdzisław Preisner. Wyższa Szkoła Bankowa, Toruń 2013. 5. Szczepanowski Adam Edward; Ekonomika turystyki kulturowej. Difin, Warszawa 2015. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test pisemny, standardowa skala punktowa - skala ocen. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.