Ekonomia sektora publicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0300-MS1-2ESP | Kod Erasmus / ISCED: |
14.302
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia sektora publicznego | ||
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Zarządzania | ||
Grupy: |
3L stac. I st. studia międzynarodowych stosunków gospodarczych - przedmioty specjalizacyjne Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze 2 rok 1 st. Stacjonarne sem Zimowy |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | podstawowe |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot koncentruje się na teoretycznych aspektach funkcjonowania sektora publicznego, mających swe podstawy w ekonomii dobrobytu. Od strony teoretycznej rozpatruje: problem racjonalizacji wydatków publicznych, kwestie opodatkowania, problemy sektora publicznego w gospodarce polskiej oraz wybranych krajów. |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: podstawowy, Moduł 2 Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ekonomiczne, ekonomia Rok studiów/semestr: II/3 Wymagania wstępne: mikro- i makroekonomia Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 30 godz., konwersatorium 15 godzin Metody dydaktyczne: - wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących; - ćwiczenia prowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących: dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków; - konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowcy w zależności od potrzeb Studenta. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach 30 Przygotowanie do zaliczenia 30 Udział w konwersatorium 15 Przygotowanie i udział w dyskusji 10 Przygotowanie i wykonanie pracy pisemnej oraz prezentacji multimedialnej 20 Czytanie literatury przedmiotu 10 Udział w konsultacjach 9 Zaliczenie przedmiotu 1 Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 55 2,2 o charakterze praktycznym 45 1,8 |
||
Literatura: |
Podstawowa: Brol M., Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego, Wrocław 2010. Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010. Buchanan J.M., Musgrave R. A., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2005 Uzupełniająca: Acocella N., Zasady polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. Afonso A.B., Schuknecht L., Tanzi V., Efektywność sektora publicznego: porównania międzynarodowe, OLYMPUS Szkoła Wyższa im. R. Kudlińskiego, Warszawa 2004. Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie, CeDeWu, Warszawa 2005. Kleer J. (red.), Stan i perspektywy sektora publicznego w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Olympus, Warszawa 2004. Szewczuk A., Zioło M., Zarys ekonomiki sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008. TworekP., Myrczek J.,Public risk management. T. 1, Perspective of theory and practice, Publishing House of the University of Economics, Katowice, 2016 Informator ekonomiczny Ministerstwa Spraw Zagranicznych: http://www.informatorekonomiczny.msz.gov.pl/pl/ |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 2ESP_W01 Student posiada wiedzę o problemach podejmowanych w badaniach ekonomii sektora publicznego. Posługuje się kategoriami ekonomii sektora publicznego, potrafi je definiować oraz zna zależności między nimi. Potrafi teoretycznie uzasadnić rolę sektora publicznego we współczesnych gospodarkach. Zna struktury i instytucje międzynarodowe w zakresie sektora publicznego, M1_W02 2ESP_W02 Student posiada wiedzę o modelach funkcjonowania sektora publicznego. Zna zależności pomiędzy sektorami publicznymi. M1_W08 Umiejętności 2ESP_U01 Student rozumie teksty ekonomiczne dotyczące funkcjonowania sektora publicznego w Polsce i innych krajach. Posiada umiejętność formułowania i interpretowania procesów oraz zjawisk występujących w sektorze publicznym. M1_U01 2ESP_U02 Student wykorzystuje posiadaną wiedzę do przygotowania prezentacji multimedialnej dotyczącej opisu problemów sektora publicznego wybranego kraju. M1_U09 2ESP_U03 Student potrafi przygotować wypowiedź ustną poświęconą funkcjonowaniu sektora publicznego konkretnego kraju. Wykazuje umiejętność właściwego doboru i weryfikacji materiału źródłowego. M1_U10 Kompetencje społeczne: 2ESP_K01 Student potrafi pracować w grupie nad rozwiązaniem konkretnych problemów. M1_K02 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady dopuszczenia do zaliczenia: Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie zaliczenia ćwiczeń. Sposób i zasady zaliczenia określonej formy zajęć: Cykl wykładów kończy się zaliczeniem przeprowadzonym w trakcie sesji egzaminacyjnej. Zaliczenie ma charakter ustny (student powinien odpowiedzieć poprawnie na dwa pytania główne oraz ewentualnie pytania uszczegóławiające). Forma zaliczenia konwersatorium: - wykonanie pracy pisemnej (praca grupowa) i ustna prezentacja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej; - aktywność w dyskusjach. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mirosława Kozłowska-Burdziak | |
Prowadzący grup: | Mirosława Kozłowska-Burdziak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | podstawowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot koncentruje się na teoretycznych aspektach funkcjonowania sektora publicznego, mających swe podstawy w ekonomii dobrobytu. Od strony teoretycznej rozpatruje: problem racjonalizacji wydatków publicznych, kwestie opodatkowania, problemy sektora publicznego w gospodarce polskiej oraz wybranych krajów. | |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: podstawowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ekonomiczne, ekonomia Rok studiów/semestr: II/3 Wymagania wstępne: mikro- i makroekonomia Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 30 godz., konwersatorium 15 godzin Metody dydaktyczne: - wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących; - konwersatoria prowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących: dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków; - konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowców Zakładu Ekonomii Sektora Publicznego (s. 220) w zależności od potrzeb Studenta. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach 30 Przygotowanie do egzaminu 30 Udział w konwersatorium 15 Przygotowanie i udział w dyskusji 10 Przygotowanie i wykonanie pracy pisemnej oraz prezentacji multimedialnej 20 Czytanie literatury przedmiotu 20 Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 45 1,8 o charakterze praktycznym 105 3,2 Ekonomia dobrobytu jako teoretyczna podstawa ekonomii sektora publicznego: Rynek i jego efektywność w sensie Pareto. Zawodność mechanizmu rynkowego i jego mikroekonomiczne niesprawności (dobra publiczne, efekty zewnętrzne, niekonkurencyjne rynki, niekompletne rynki, koszty transakcyjne, asymetryczna informacja). Zawodność mechanizmu rynkowego i jego makroekonomiczne niesprawności (nierównomierny rozwój, bezrobocie, inflacja). Efektywność a sprawiedliwość (podział dochodów, problem wyboru społecznego). Główne założenia teorii wydatków publicznych: Identyfikacja dóbr wytwarzanych przez sektor publiczny (czyste dobra publiczne, lokalne dobra publiczne, uniwersalne dobra mieszane, specyficzne dobra mieszane). Publiczne mechanizmy alokacji zasobów (problem ujawniania preferencji, indywidualne preferencje dotyczące dóbr publicznych, agregowanie preferencji, głosowanie większościowe i paradoks głosowania). Problem zawodności państwa (nieefektywność w sektorze publicznym). Przesłanki i problemy racjonalizacji wydatków publicznych (możliwe rodzaje interwencji państwa, elementy konstrukcji programu rządowego, analiza konsekwencji wprowadzenia programu rządowego). Wybrane aspekty teorii opodatkowania: Podatek a alokacja zasobów w gospodarce rynkowej. Rozkład podatków w warunkach doskonałej i niedoskonałej konkurencji. Podatki a efektywność ekonomiczna (opodatkowanie konsumpcji i rozmiary zniekształceń, opodatkowanie produkcji, opodatkowanie kapitału, opodatkowanie dochodu). Opodatkowanie optymalne a opodatkowanie efektywne. Cechy efektywnego systemu podatkowego. Sektor publiczny we współczesnej gospodarce: Zróżnicowane podejścia do definiowania sektora publicznego. Modele sektora publicznego we współczesnych gospodarkach. Problem mierzenia wielkości sektora publicznego. Ewolucja funkcji i zadań sektora publicznego. Współczesne problemy sektora publicznego w świecie: Państwo a gospodarka – kierunki i siła zmian. Współczesne uwarunkowania sektora publicznego (globalizacja, liberalizm a nacjonalizm, transformacja, dostarczanie dóbr publicznych). Analiza problemów sektora publicznego w wybranych krajach (niska efektywność, korupcja, biurokracja). Sektor publiczny w Polsce: Istota i zakres sektora publicznego w Polsce. Uwarunkowania przekształceń sektora publicznego w Polsce. Funkcje sektora publicznego w Polsce (klasyczne, społeczne, gospodarcze). Rola sektora publicznego w regionach problemowych. Kierunki zmian w polskim sektorze publicznym. Konwersatorium: Temat 1.Teoretyczne aspekty funkcjonowania sektora publicznego. Efektywność sektora publicznego. Temat 2. Sektor publiczny w Polsce Temat 3. Sektor publiczny w wybranych krajach: ogólna charakterystyka sektora publicznego, finansowanie dóbr publicznych, uczestnictwo w wielostronnych organizacjach o charakterze ekonomicznym, współpraca z Polską, UE (relacje gospodarcze) dostęp do rynku, finansowanie dóbr publicznych (edukacja, rynek pracy, ochrona zdrowia, bezpieczeństwo socjalne). | |
Literatura: |
1. Literatura: Afonso A.B., Schuknecht L., Tanzi V., Efektywność sektora publicznego: porównania międzynarodowe, OLYMPUS Szkoła Wyższa im. R. Kudlińskiego, Warszawa 2004. Brol M., Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego, Wrocław 2010. Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, CeDeWu, Warszawa 2005. Kleer J. (red.), Stan i perspektywy sektora publicznego w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Olympus, Warszawa 2004. Przygodzka R. (red.), Sektor publiczny we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2008. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. Informator ekonomiczny Ministerstwa Spraw Zagranicznych: http://www.informatorekonomiczny.msz.gov.pl/pl/ |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mirosława Kozłowska-Burdziak | |
Prowadzący grup: | Mirosława Kozłowska-Burdziak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | podstawowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot koncentruje się na teoretycznych aspektach funkcjonowania sektora publicznego, mających swe podstawy w ekonomii dobrobytu. Od strony teoretycznej rozpatruje: problem racjonalizacji wydatków publicznych, kwestie opodatkowania, problemy sektora publicznego w gospodarce polskiej oraz wybranych krajów. | |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: podstawowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ekonomiczne, ekonomia Rok studiów/semestr: II/3 Wymagania wstępne: mikro- i makroekonomia Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 30 godz., konwersatorium 15 godzin Metody dydaktyczne: - wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących; - konwersatoria prowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących: dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków; - konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowców Zakładu Ekonomii Sektora Publicznego (s. 220) w zależności od potrzeb Studenta. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach 30 Przygotowanie do zaliczenia 30 Udział w konwersatorium 15 Przygotowanie i udział w dyskusji 10 Przygotowanie i wykonanie pracy pisemnej oraz prezentacji multimedialnej 20 Czytanie literatury przedmiotu 10 Udział w konsultacjach 9 Zaliczenie przedmiotu 1 Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 55 2,2 o charakterze praktycznym 45 1,8 Ekonomia dobrobytu jako teoretyczna podstawa ekonomii sektora publicznego: Rynek i jego efektywność w sensie Pareto. Zawodność mechanizmu rynkowego i jego mikroekonomiczne niesprawności (dobra publiczne, efekty zewnętrzne, niekonkurencyjne rynki, niekompletne rynki, koszty transakcyjne, asymetryczna informacja). Zawodność mechanizmu rynkowego i jego makroekonomiczne niesprawności (nierównomierny rozwój, bezrobocie, inflacja). Efektywność a sprawiedliwość (podział dochodów, problem wyboru społecznego). Główne założenia teorii wydatków publicznych: Identyfikacja dóbr wytwarzanych przez sektor publiczny (czyste dobra publiczne, lokalne dobra publiczne, uniwersalne dobra mieszane, specyficzne dobra mieszane). Publiczne mechanizmy alokacji zasobów (problem ujawniania preferencji, indywidualne preferencje dotyczące dóbr publicznych, agregowanie preferencji, głosowanie większościowe i paradoks głosowania). Problem zawodności państwa (nieefektywność w sektorze publicznym). Przesłanki i problemy racjonalizacji wydatków publicznych (możliwe rodzaje interwencji państwa, elementy konstrukcji programu rządowego, analiza konsekwencji wprowadzenia programu rządowego). Wybrane aspekty teorii opodatkowania: Podatek a alokacja zasobów w gospodarce rynkowej. Rozkład podatków w warunkach doskonałej i niedoskonałej konkurencji. Podatki a efektywność ekonomiczna (opodatkowanie konsumpcji i rozmiary zniekształceń, opodatkowanie produkcji, opodatkowanie kapitału, opodatkowanie dochodu). Opodatkowanie optymalne a opodatkowanie efektywne. Cechy efektywnego systemu podatkowego. Sektor publiczny we współczesnej gospodarce: Zróżnicowane podejścia do definiowania sektora publicznego. Modele sektora publicznego we współczesnych gospodarkach. Problem mierzenia wielkości sektora publicznego. Ewolucja funkcji i zadań sektora publicznego. Współczesne problemy sektora publicznego w świecie: Państwo a gospodarka – kierunki i siła zmian. Współczesne uwarunkowania sektora publicznego (globalizacja, liberalizm a nacjonalizm, transformacja, dostarczanie dóbr publicznych). Analiza problemów sektora publicznego w wybranych krajach (niska efektywność, korupcja, biurokracja). Sektor publiczny w Polsce: Istota i zakres sektora publicznego w Polsce. Uwarunkowania przekształceń sektora publicznego w Polsce. Funkcje sektora publicznego w Polsce (klasyczne, społeczne, gospodarcze). Rola sektora publicznego w regionach problemowych. Kierunki zmian w polskim sektorze publicznym. Konwersatorium: Temat 1.Teoretyczne aspekty funkcjonowania sektora publicznego. Efektywność sektora publicznego. Temat 2. Sektor publiczny w Polsce Temat 3. Sektor publiczny w wybranych krajach: ogólna charakterystyka sektora publicznego, finansowanie dóbr publicznych, uczestnictwo w wielostronnych organizacjach o charakterze ekonomicznym, współpraca z Polską, UE (relacje gospodarcze) dostęp do rynku, finansowanie dóbr publicznych (edukacja, rynek pracy, ochrona zdrowia, bezpieczeństwo socjalne). | |
Literatura: |
Podstawowa: Brol M., Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego, Wrocław 2010. Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010. Buchanan J.M., Musgrave R. A., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2005 Uzupełniająca: Acocella N., Zasady polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. Afonso A.B., Schuknecht L., Tanzi V., Efektywność sektora publicznego: porównania międzynarodowe, OLYMPUS Szkoła Wyższa im. R. Kudlińskiego, Warszawa 2004. Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie, CeDeWu, Warszawa 2005. Kleer J. (red.), Stan i perspektywy sektora publicznego w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Olympus, Warszawa 2004. Szewczuk A., Zioło M., Zarys ekonomiki sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008. TworekP., Myrczek J.,Public risk management. T. 1, Perspective of theory and practice, Publishing House of the University of Economics, Katowice, 2016 Informator ekonomiczny Ministerstwa Spraw Zagranicznych: http://www.informatorekonomiczny.msz.gov.pl/pl/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.