Handel i polityka handlowa w warunkach globalizacji i integracji gospodarczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0300-SPC-1HPHWGIG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Handel i polityka handlowa w warunkach globalizacji i integracji gospodarczych |
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć słuchacz nabywa wiedzę dotyczącą zmian we współczesnym handlu międzynarodowym. Potrafi rozpoznawać główne tendencje w tym zakresie, ze szczególnym uwzględnieniem zmian w strukturze towarowej i geograficznej. Rozumie pojęcia globalizacji i integracji gospodarczej oraz ich wpływ na handel międzynarodowy i politykę handlową poszczególnych gospodarek narodowych oraz ugrupowań integracyjnych. Potrafi wskazać miejsce Polski we współczesnej międzynarodowej wymianie handlowej. |
Pełny opis: |
Globalizacja i jej konsekwencje gospodarcze • Pojęcie i geneza globalizacji • Przyczyny procesów globalizacji gospodarki światowej • Przejawy globalizacji • Konsekwencje globalizacji- korzyści i koszty • Globalizacja a handel międzynarodowy i międzynarodowa polityka handlowa Integracja gospodarcza • Pojęcie i przyczyny integracji gospodarczej • Warunki integracji gospodarczej • Etapy integracji gospodarczej • Konsekwencje integracji gospodarczej- korzyści i koszty • Integracja gospodarcza a handel międzynarodowy- efekt kreacji i przesunięcia handlu • Przykłady ugrupowań integracyjnych (Unia Europejska, NAFTA, ASEAN) Handel międzynarodowy-podstawowe pojęcia i przyczyny • Gospodarka światowa i międzynarodowy podział pracy • Przyczyny wymiany handlowej • Korzyści z handlu w świetle podstawowych teorii • Konkurencyjność międzynarodowa Nasilenie międzynarodowej wymiany towarowej w okresie po II wojnie światowej • Proces liberalizacji międzynarodowej wymiany towarowej po II wojnie światowej • Odejście od ograniczeń etatystycznych w początkach lat osiemdziesiątych XX wieku- nasilenie rywalizacji na rynkach międzynarodowych • Upadek Bloku Wschodniego- proces otwierania się gospodarek Europy Środkowej i Wschodniej • Proces postępującej integracji gospodarczej w Europie, Azji, Ameryce Północnej i Łacińskiej • Postęp w przepływie informacji, transporcie, skrócenie „czasu życia produktu” • Korporacje Transnarodowe (KTN) i ich rola w handlu współczesnym • Gospodarki Wschodzące Zmiany struktury towarowej i geograficznej w handlu międzynarodowym • Tradycyjny a nowoczesny międzynarodowy podział pracy • Upodabnianie się gospodarek pod względem struktury tworzenia PKB • Wzrost znaczenia towarów przetworzonych w strukturze towarowej • Dezaktualizacja tradycyjnego podziału gospodarki światowej na „Bogatą Północ” i „Biedne Południe”- pojawienie się nowych centrów handlu światowego (szczególnie kraje Azji Południowej i Wschodniej) • Duże znaczenie Krajów Naftowych (Arabia Saudyjska, Rosja itp.) Znaczenie Polski w handlu międzynarodowym po 1990 roku • Wzrost konkurencyjności międzynarodowej Polski w wyniku procesów przekształceń strukturalnych i akcesji do UE • Wzrost udziału w światowym eksporcie i imporcie • Postępujący proces poprawy struktury towarowej • Dominacja krajów UE jako podstawowych partnerów handlowych • Przyczyny trwałego ujemnego saldo handlowego w wymianie z Rosją i Chinami. |
Literatura: |
1. E. Czarny, K. Śledziewska, Polska w handlu światowym, PWE, Warszawa 2009 2. B. Mucha- Leszko (red.), Gospodarka i polityka makroekonomiczna strefy euro w latach 2008-2010 : skutki kryzysu i słabości zarządzania, Wydawnictwo UMC-S, Lublin 2011 3. E. Oziewicz (red.), Przemiany we współczesnej gospodarce światowej, PWE, Warszawa 2006 4. Roczniki Statystyki Międzynarodowej, GUS, Warszawa- różne lata 5. K. Śledziewska- Kołodziejska, Regionalizm handlowy w XXI wieku : przesłanki teoretyczne i analiza empiryczna, Wydawnictwo UW, Warszawa 2012 |
Efekty uczenia się: |
1.Słuchacz uzyskał wiedzę z zakresu handlu zagranicznego i polityki handlowej w warunkach globalizacji i integracji gospodarczych 2.Słuchacz potrafi wskazywania głównych tendencji światowym handlu i polityce handlowej państw w warunkach globalizacji i integracji gospodarczych 3. Słuchacz potrafi wyciągać wnioski z tendencji w światowym handlu i polityce handlowej państw w warunkach globalizacji i integracji gospodarczych, w celu podjęcia decyzji gospodarczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład przy wykorzystaniu prezentacji Power Point wraz z krótką dyskusją dotyczącą poruszanej problematyki Zaliczenie – test zamknięty składający się z 20 pytań: ocena dostateczna (3) – 51-60%; ocena dostateczna plus (3+) – 61-74%; ocena dobra (4) – 75-84%; ocena dobra plus (4+) – 85-94%;ocena bardzo dobra (5) – 95-100%. Oceny będą podwyższone o 0,5 dla osób aktywnie uczestniczących w dyskusji podczas zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.