Budżet zadaniowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0300-SPR-1BZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0413) Zarządzanie i administracja
|
Nazwa przedmiotu: | Budżet zadaniowy |
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Poprawa efektywności pracy specjalisty ds. rachunkowości w JSP i audytora wewnętrznego poprzez podniesienie kompetencji w zakresie konstruowania poszczególnych elementów budżetu zadaniowego, metodyki wykonania oraz sprawozdawczości wynikającej ze standardów MF. |
Pełny opis: |
BLOK I Zasady opracowania i planowania budżetu; Przegląd regulacji prawnych dotyczących budżetu zadaniowego: a) definicja „układu zadaniowego”, b) zakres planowania zadaniowego – jednostki objęte obowiązkiem sporządzania planów finansowych w układzie zadaniowym, c) systematyka dokumentów planistycznych. Standard formułowania celów - warsztaty: a) prezentacja przyjętej koncepcji, komunikaty MF, b) macierz ewaluacji celów – koncepcja teoretyczna i merytoryczna, c) przykłady celów spełniających zasady przyjęte w standardzie, d) przykłady celów nie spełniających zasad przyjętych w standardzie. BLOK II Rodzaje mierników; Zasady definiowania mierników - warsztaty: a) pożądane rodzaje mierników na poziomie zadań i podzadań, b) powiązanie mierników z celami, c) przykłady mierników poprawnych i niepoprawnych. BLOK III Monitorowanie i ewaluacja zadań budżetu; Metody i techniki monitoringu – system sprawozdawczości BZ Metody i techniki ewaluacji Kontrola zarządcza i audyt wewnętrzny – warsztaty: a) definicja kontroli zarządczej, b) zakres kontroli zarządczej, c) analiza ryzyk i wrażliwości pod potrzeby kontroli zarządczej, d) powiązanie kontroli zarządczej z budżetowaniem zadaniowym. |
Literatura: |
1. Budżet zadaniowy metodą racjonalizacji wydatków, praca zbiorowa pod red. B. Wożniak, M. Postuły, Szkoła Główna Handlowa, CeDeWu, 2012r.; 2. Budżet zadaniowy w administracji publicznej, praca zbiorowa pod red. M. Postuły i P. Perczyńskiego, Ministerstwo Finansów 2008r.; 3. Budżet zadaniowy w Polsce. reorientacja z wydatkowania na zarządzanie pieniędzmi publicznymi, praca zbiorowa pod red. T. Lubińskiej, Diffin, Warszawa 2007; 4. Nowe zarządzanie publiczne – skuteczność i efektywność. Budżet zadaniowy w Polsce, praca zbiorowa pod red. T. Lubińskiej, Diffin, Warszawa 2009; 5. Rządzić inaczej. Jak duch przedsiębiorczości przenika i przekształca administrację publiczną, David Osborne, Ted Gaebler, Media Rodzina 2005; 6. Performance budgeting in OECD countries, red. T. Curristine OECD, Paris 2007; 7. Performance Budgeting. Linking funding to results, red. M. Robinson, IMF, New York: Palgrave 2007. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, finansów publicznych, administracji publicznej, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej, audytu wewnętrznego i audytów specjalistycznych oraz kontroli w sektorze publicznym (administracji publicznej) 2. Posiada wiedzę na temat organizacji i funkcjonowania kontroli w administracji publicznej oraz konstruowania budżetu zadaniowego Umiejętności 1. Potrafi sporządzić sprawozdanie finansowe w oparciu o dane ewidencyjne Kompetencje społeczne 1. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę dalszego uczenia się 2. Właściwie identyfikuje zasadność i cel uzupełniania zdobytych kwalifikacji oraz potrafi samodzielnie zdobywać i doskonalić wiedzę oraz umiejętności z zakresu rachunkowości, audytu wewnętrznego i kontroli w sektorze publicznym 3. Wykazuje gotowość do aktywnego uczestniczenia w kreowaniu wizerunku jednostki 4. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania zasad etyki w życiu codziennym i zawodowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, obserwacja w trakcie zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.