Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie przedsiębiorstwem handlowym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0300-ZS1-2SZPH
Kod Erasmus / ISCED: 14.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie przedsiębiorstwem handlowym
Jednostka: Wydział Ekonomii i Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Uzyskanie wiedzy na temat istoty i cech przedsiębiorstwa handlowego, poznanie zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa handlowego. Zrozumienie mechanizmu przemian strukturalnych w handlu.

Skrócony opis:

Od strony teoretycznej student poznaje podstawowe zagadnienia dotyczące zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa handlowego. Poznaje funkcje przedsiębiorstwa handlowego, specyfikę zarządzania zasobami, a także bazą materialno-techniczną. Realizowane studia przypadków pozwalają zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania konkretnych problemów związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa handlowego.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Przedmiot specjalnościowy

Moduł M_5

Dziedzina nauki: Nauki ekonomiczne, dyscyplina: nauki o zarządzaniu

Rok studiów/semestr: Studia pierwszego stopnia, II rok, 3 semestr

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład 30h, ćwiczenia 30h

Metody dydaktyczne: Wykład tradycyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i wykorzystaniem połączenia internetowego. Forma wykładowa uwzględnia aktywność słuchaczy poprzez zadawanie pytań i udziału w moderowanych krótkich dyskusjach tematycznych. Ćwiczenia polegają na omawianiu case studies oraz wykonywaniu zadań grupowych dotyczących wyznaczonych projektów.

Formą zaliczenia przedmiotu jest zdany egzamin pisemny w formie opisowej. Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaangażowanie i aktywność podczas zajęć oraz zrealizowany i zaprezentowany projekt grupowy.

Punkty ECTS 4

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach 30 godz.

- udział w ćwiczeniach 30 godz.

- udział w konsultacjach 4 godz.

- studia lliteraturowe 21 godz.

- przygotowanie się do ćwiczeń 15 godz.

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: liczba godzin: 64, punkty ECTS 2,56

- o charakterze praktycznym, liczba godzin: 30, punkty ECTS 1,2

Literatura:

Literatura podstawowa:

Domański T., Strategie rozwoju handlu, PWE, Warszawa 2005

Sławińska M., Przedsiębiorstwo handlowe. Ekonomika-Zarządzanie-Procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu,Poznań,2013

Sławińska M., Zarządzanie przedsiębiorstwem handlowym, PWE, Warszawa 2002,

Sławińska M. ,Mikołajczyk J. [red.]: Zarządzanie przedsiębiorstwem handlowym: zadania i studia przypadków, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 2003.

Sławińska M., Modele biznesu w handlu detalicznym, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2010.

Literatura uzupełniająca:

Domański T., Strategie marketingowe dużych sieci handlowych. PWN, Warszawa-Łódź 2001,

Sobczyk G. (red),Zarządzanie sprzedażą w przedsiębiorstwie handlowym i usługowym,PWE,Warszawa,2010.

Szumilak J., [red.]: Handel detaliczny. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004

Efekty uczenia się:

SZPH_W01 Ma wiedzę w zakresie funkcjonowania przedsiębiorstwa handlowego i więziach łączących je z kontrahentami i partnerami - Z1_WO5

SZPH_W02 Posiada wiedzę o zasadach funkcjonowania przedsiębiorstwa handlowego, procesach zachodzących zmian w ich strukturach oraz czynnikach determinujących przyczyny, przebieg, skalę i konsekwencje tych zmian - Z1_WO9

SZPH_U01 Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy i rozstrzygania problemów związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa handlowego - Z1_U05

SZPH_U02 Potrafi prawidłowo analizować i interpretować zjawiska społeczne zachodzące w przedsiębiorstwie handlowym - Z1_U06

SZPH_K01 Potrafi współpracować w grupie przy realizacji projektów - Z1_K02

SZPH_K02 1Potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności - Z1_K06

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Egzamin odbywa się w formie sprawdzianu pisemnego. Skala ocen:

a) 91 – 100% bardzo dobry (5.0),

b) 81 – 90% plus dobry (4.5),

c) 71 – 80% dobry (4.0),

d) 61 – 70% plus dostateczny (3.5),

e) 51 – 60% dostateczny (3.0).

Możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność na ćwiczeniach. Zaliczenie nadwyżkowych nieobecności odbywa się na konsultacjach, student odpowiada na pytania dotyczące tematu zajęć, na których był nieobecny. Przy ponad 50% nieobecności na zajęciach student nie jest dopuszczony do zaliczenia ćwiczeń.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)