Konflikt i kryzys w organizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0300-ZS2-2PKKO |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.302
|
Nazwa przedmiotu: | Konflikt i kryzys w organizacji |
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zarządzanie w organizacji dotyczy relacji interpersonalnych i międzyorganizacyjnych. Aby zarządzanie było skuteczne wymaga wiedzy o mechanizmach powstawania i przebiegu sytuacji konfliktowych i kryzysowych. W związku z tym wiedza i umiejętności związane z zarządzaniem stanowią wyzwanie dla studentów jako przyszłych menedżerów. Przedmiot pozwala poznać przyczyny sytuacji konfliktowych i kryzysowych w organizacji. Celem zajęć jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie rozpoznawania przyczyn sytuacji konfliktowych i kryzysowych w organizacji oraz umiejętności radzenia sobie z konfliktem i kryzysem. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Moduł 4 - Przedmiot specjalnościowy Dziedzina nauki: nauki ekonomiczne Dyscyplina nauki: zarządzanie Rok studiów/semestr: 2 rok, 3 semestr Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Podstawy psychologii Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładu Metody dydaktyczne: Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i elementami dyskusji. Projekt zespołowy w formie studium przypadku w zakresie wykorzystania wybranych i narzędzi zarządzania sytuacją konfliktową i kryzysową. ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: - Udział w wykładach: 30 h - Przygotowanie się do egzaminu- 10 h - Przygotowanie projektu - 10 h Wskaźniki ilościowe - Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h, 1,2 ECTS, - o charakterze praktycznym: 10 h, 0,4 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Deutsch M, Coleman P.T., Rozwiązywanie konfliktów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005, Gigol T., Kryzys przedsiębiorstwa a przywództwo, Difin, Warszawa 2015. Potocki A., Winkler R., Żbikowska A., Techniki komunikacji w organizacjach gospodarczych, Difin, Warszawa 2003. Roszkowska E., Wybrane modele negocjacji, Wydawnictwo UwB, Białystok 2011, Slatter S., Lovett D., Restrukturyzacja firmy. Zarządzanie przedsiębiorstwem w sytuacjach kryzysowych, WIG-Press, Warszawa 2001, Wachowiak P., Profesjonalny menedżer, umiejętność pełnienia ról kierowniczych, Difin, Warszawa 2001 Wachowiak P., Konflikty w organizacji, [w:] Romanowska M., [red.]: Podstawy organizacji i zarządzania, Difin, Warszawa 2001 Zelek A., Zarządzanie kryzysem w przedsiębiorstwie – perspektywa strategiczna, ORGMASZ, Warszawa 2003. Literatura uzupełniająca: Buhler P., Zarządzanie, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2002, Dana D., Rozwiązywanie konfliktów, PWE, Warszawa 1993, Edelman R.J., Konflikty w pracy, GWP Gdańsk 2003 Urbanowska-Sojkin E., Zarządzanie przedsiębiorstwem. Od kryzysu do sukcesu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 1998, Zelek A., Strategie biznesu. Od klasyki do postmodernizmu w zarządzaniu, Wydawnictwo Zachodniej Szkoły Biznesu, Szczecin 2008. Zimbardo P., Gerrig R., Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2011 |
Efekty uczenia się: |
Student: S2A_W04 Ma wiedzę na temat czynników zakłócających więzi społeczne w organizacjach, będących źródłami kryzysów i konfliktów - Z2_W04 S2A_W05 Ma wiedzę na temat zachowań człowieka w sytuacjach konfliktowych i kryzysowych- Z2_W05 S2A_W07 Ma pogłębioną wiedzę o normach i regułach społecznych organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze w zakresie sytuacji konfliktowych i kryzysowych - Z2_W07 S2A_U01 Potrafi wyjaśniać przyczyny sytuacji konfliktowych i kryzysowych - Z2_U01 S2A_U05 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do wyjaśnienia mechanizmu powstawania i przebiegu sytuacji konfliktowych i kryzysowych - Z2_U05 S2A_U07 Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do proponowania rozwiązań sytuacji konfliktowych i kryzysowych- Z2_U07 S2A_K02 Potrafi pracować w grupie przy rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych i kryzysowych- Z2_K02 S2A_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z zarządzaniem sytuacjami konfliktowymi - Z2_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
30% oceny to wyniki testów z każdego wykładu prowadzonego w formie zdalnej (platforma Blackboard) 70% oceny to wynik egzaminu prowadzonego w formie zdalnej (platforma Blackboard). Egzamin to 10 pytań zamkniętych, po jednym pytaniu z każdego wykładu. Pytanie nie obejmują materiałów dodatkowych. Czas egzaminu 20 min. Ocena końcowa wg następujących przedziałów: 51% - 3.0, 61% - 3,5, 71% - 4.0, 81% - 4.5, 91% - 5.0. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.