Trening asertywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0300-ZS2-2PTAS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.302
|
Nazwa przedmiotu: | Trening asertywności |
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z zakresu psychologii. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Poznanie osobistych typów zachowań wobec innych: asertywnych i nieasertywnych (uległych, manipulujących i agresywnych) i uświadomienie źródeł skłonności do określonych zachowań. Celem treningu jest nabycie praktycznych umiejętności podejmowania kontaktów społecznych pozwalających wyrażać siebie w sposób stanowczy, łagodny, pozbawiony lęku. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne, II stopień Rodzaj przedmiotu: specjalnościowy Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk ekonomicznych, dyscyplina ekonomia Rok studiów drugi; semestr czwarty Liczba godzin dydaktycznych: 30 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: udział studentów w testach badających wybrane aspekty ich sfery psychicznej, metody aktywizujące, nagrywanie przy użyciu kamery i omawianie zarejestrowanych zachowań uczestników ćwiczeń Bilans nakładu pracy studenta: 4 pkt ECTS (100 godz.) - udział w ćwiczeniach - 1,2 pkt (30 godz.) - udział w konsultacjach - 0,2 pkt (5 godz.) - praca własna studenta (m.in. opracowanie literatury) - 1,4 pkt (35 godz.) - przygotowanie się do zaliczenia - 1,2 pkt (30 godz.) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Alberti R., Emmons M. (2007). Asertywność. Sięgaj po to, czego chcesz, nie raniąc innych. Gdańsk: GWP. Król-Fijewska M., Fijewski P. (2000). Asertywność menedżera. Warszawa: PWE. Król-Fijewska M. (2013). Stanowczo, łagodnie, bez lęku. Warszawa: WAB. Król-Fijewska M. (2014). Pułapki asertywności. W: Sztuka relacji międzyludzkich. Miłość, małżeństwo, rodzina. Red. J. Augustyn. Kraków: WAM, 81-85. Townend A. (1996). Jak doskonalić asertywność. Praktyczny podręcznik asertywności dla menedżerów. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Literatura uzupełniająca: Hare B. (1997). Bądź asertywny. Skuteczne sposoby komunikacji. Łódź: RAVI. Hartley M. (2007). Asertywność – sztuka umiejętnej stanowczości. Łódź: Wydawnictwo JK. Lindenfield G. (1995). Asertywność czyli jak być otwartym, skutecznym i naturalnym. Łódź: RAVI. Wills-Brandon C. (1994). Jak mówić nie i budować udane związki. Gdańsk: ATEXT. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy i aktywnym uczestniku struktur społecznych i zasad ich funkcjonowania. UMIEJĘTNOŚCI Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne i relacje między nimi w zakresie dyscypliny nauk o zarządzaniu. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego ze względu na dynamikę procesów rynkowych i społecznych zachodzących w świecie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: - kolokwium ustne z treści poruszanych na ćwiczeniach oraz samodzielnie opracowanej literatury. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna odpowiedź na dwa z trzech zadanych pytań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.