Praktyczna nauka języka angielskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-AH1-2PEN |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka angielskiego |
Jednostka: | Instytut Neofilologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Po ukończeniu kursu student: • wykazuje opanowanie środków językowych koniecznych do formułowania myśli, • zaznajomił się ze słownictwem obejmującym następujący zakres: słownictwo tematyczne, synonimy, antonimy, kolokacje, czasowniki frazowe, wyrażenia idiomatyczne; • posługuje się biegle strukturami zdaniowymi języka angielskiego • rozróżnia i nazywa te struktury, formy czasowników oraz inne elementy zdania • potrafi odnaleźć te struktury lub formy w autentycznych próbkach języka angielskiego (np. artykuły prasowe; • biegle posługuje się nazewnictwem gramatycznym z wybranego zakresu,; • rozwinął techniki czytania takich jak np.: czytanie w celu znalezienia szczegółowych informacji, czytanie dla ogólnego zrozumienia; • jest zdolny formułować interpretacje oraz komentarze na temat przeczytanych treści; • rozwinął sprawności słuchania i rozumienia w skali 'mikro' • komponuje wypowiedzi ustnych we właściwym rejestrze oraz używając odpowiednich struktur (za i przeciw, przyczyna—skutek, porównanie i kontrast); • potrafi wypowiadać się wyczerpująco i w sposób naturalny; swobodnie nadąża za wypowiedziami innych, włączając się do dyskusji na temat; • rozwinął umiejętność przedstawienia uporządkowanej argumentacji i kontrargumentacji; dobiera odpowiednie przykłady; • komponuje przejrzystą i spójną wypowiedź ustną bez przygotowania; • wykazuje się umiejętnością analitycznego myślenia; • potrafi użyć kryteriów oceny zarówno w odniesieniu do wypowiedzi własnych jak i kolegów; • ma świadomość różnych stylów i rejestrów językowych; • właściwie akcentuje wyrazy oraz zna przesunięcie akcentu w derywatywach, • zna oraz stosuje procesy zachodzące w mowie szybkiej (asymilacja, elizja, alternacje dźwiękowe), • zna istotę i typy akcentu zdaniowego i właściwie akcentuje wyrazy w zdaniu zależnie od wagi przekazywanego komunikatu, • zna tendencje akcentuacyjne w jęz. angielskim oraz właściwie stosuje formy mocne i słabe, transkrybuje krótkie dialogi, • zna różnego rodzaju stopy rytmiczne i tendencje rytmiczne w jęz. angielskim, • zna pojęcie ‘grupy intonacyjnej’ oraz umieć podzielić zdanie na grupy intonacyjne, • zna i odpowiednio stosuje różne funkcje intonacji, np. uwydatnianie pewnych informacji, wtrącanie dodatkowych informacji, wprowadzanie nowych informacji itp. |
Pełny opis: |
Szczegółowy opis dostępny w zakładkach poszczegółnych przedmiotów PNJA. |
Literatura: |
Flower, J., Berman, M., Build Your Vocabulary, LTP Harmer, J. Rossner, R., More Than Words, CUP Hadfield, J., Advanced Communication Games, Nelson Jones, L., Ideas, CUP Kuropatnicki, A., Mały słownik tematyczny, Wiedza Powszechna Ladousse, G. P., Speaking Personally, CUP McCarthy, M., English Vocabulary in Use, CUP Misztal, M., Tests in English Thematic Vocabulary, Wyd. Szkolne I Pedagogiczne Thomas, B. J., Indermediate Vocabulary and Idiom, Longman Thomas, B. J., Advanced Vocabulary and Idiom, Longman Vince, M., FC Language Practice, Heineman Vince, M., Advanced Language Practice, Heineman Wellman, G., The Heineman English Wordbuilder, Heineman Matase, M., English Advanced Vocabulary and Structure Practice, Altravox Press Le Robert & Nathan, Angielski współczesny słownik tematyczny, REA Prodromou, L., Grammar and Vocabulary for First Certificate, Longman Matasek M., Słownictwo agnielskie dla zaawansowanych. Handybooks, Poznań, 2003. |
Efekty uczenia się: |
EK - wiedza 1. Student posiada wiedzę związaną ze strategiami czytelniczymi oraz z zasadami analizy różnego rodzaju tekstów. 2. Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu słownictwa i gramatyki z tematyki objętej kursem. 3. Student zna i rozumie zasady konstruowania eseju argumentacyjnego oraz innych krótszych form towarzyszących tekstowi pisanemu. EK – umiejętności 1. Student posiada umiejętności językowe na poziomie zapewniającym komunikowanie się w kraju nauczanego języka, w kontaktach z użytkownikami tego języka. Potrafi wypowiadać się płynnie, spontanicznie, bez większego trudu odnajdując właściwe sformułowania 2. Student potrafi sprawnie korzystać ze strategii czytelniczych w celu określenia rodzaju, tematyki, celu i stylu tekstu oraz poprzez efektywne dostosowanie tych strategii do różnych typów tekstów (instruktażowych, prasowych, urzędowych, literackich, naukowych). Potrafi zrozumieć szczegółowo różnorodne, obszerne teksty z różnych obszarów życia. 3. Student rozumie złożone wypowiedzi, dostrzegając także znaczenia ukryte, wyrażone pośrednio. Po wysłuchaniu tekstu student potrafi określić myśl przewodnią, znaleźć szczegółowe informacje, rozpoznać wyrażane opinie i kontekst tekstu mówionego, nastawienie i emocje mówców/rozmówców. 4. Student potrafi poprzez odpowiednio sformułowane tezy i trafne argumenty wyrażać złożone opinie w postaci eseju, w szczególności eseju argumentacyjnego. EK – kompetencje 1. Student posiada umiejętność samooceny, krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci oceniani są w oparciu o następujące kryteria: - aktywne uczestnictwo w zajęciach - testy z rozumienia języka mówionego - testy z rozumienia języka pisanego - testy ze słownictwa - indywidualna wypowiedź ustna oraz w przypadku przedmiotu Pisanie Akademickie zaliczenie minimum 60% prac pisemnych na ocenę pozytywną. Niska frekwencja, przedłużenie terminu złożenia prac pisemnych lub ich niedostateczna ilość mogą rzutować na ocenę końcową. Warunkiem otrzymania zaliczenia z przedmiotu (ocena) jest uzyskanie przez studenta min.60% ze wszystkich testów łącznie. Nie przewiduje się terminów poprawkowych. Studenci, którzy nie uzyskają wymaganego minimum mają prawo do jednego testu poprawkowego w przedostatnim tygodniu przed sesją egzaminacyjną, który obejmie materiał całego kursu pod warunkiem, że uczęszczali na zajęcia. Aby otrzymać ocenę dostateczną, należy uzyskać min. 60% z tego testu. Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie. Oceny: 5= 87%-100% 4= 73%- 86% 3= 60%-70% Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.