Gramatyka opisowa języka angielskiego-fonetyka i fonologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-AS1-1GOFA |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka angielskiego-fonetyka i fonologia |
Jednostka: | Instytut Neofilologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie odpowiadającym standardom First Certificate Examination. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie słuchaczy z podstawami fonetyki i fonologii języka angielskiego i rolą jaką pełnią w procesie produkcji i percepcji mowy. Wskazanie na rolę studiów teoretycznych w rozwiązywaniu problemów praktycznych związanych z posługiwaniem się językiem w komunikacji. Student będzie umiał nazwać i scharakteryzować wszystkie podsystemy fonetyczne, wskazać na ich znaczenie w języku, opisać funkcje jednostek segmentalnych i prozodycznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki, forma studiów: stacjonarne, rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_5), dziedzina: językoznawstwo,I rok, 1 i 2 semestr, wymagania wstępne: znajomość języka angielskiego na poziomie odpowiadającym standardom First Certificate Examination, 30 godzin wykład, 2 ECTS. Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach 30h, udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 5h, przygotowanie do egzaminu / zaliczenia i obecności na nim - 15h Razem: 50h (odpowiada 2 pkt ECTS) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30+5+2=37 h /1,75 ECTS, praktyczny 0 h /0 ECTS |
Literatura: |
1. Brazil, D. 1997. The Communicative Value of Intonation. Cambridge: Cambridge University Press. 2. Cruttenden, A. 1994. Gimson’s Pronunciation Practice. Fifth Edition. London: Edward Arnold. 3. Crystal, D. 1987. The Encyclopedia of Language. Cambridge: Cambridge University Press. 4. Jassem, W. 1983. The Phonology of Modern English. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. 5. Jones, D. 1956. An Outline of English Phonetics. Cambridge: W.Heffer&Sons Ltd. 6. Kenworthy, J. 1990. Teaching English Pronunciation. London: Longman 7. Kingdon, R. 1958. English Intonation Practice. London: Longman 8. Ladefoged, P. 2001. A Course in Phonetics. Fourth Edition. Forth Worth: Harcourt College Publishers. Literatura uzupełniająca: 9. Brazil, D. 2001. Pronunciation for Advanced Learners. Cambridge: Cambridge University Press. 10. Clark, J., Yallop, C. 1995. An Introduction to Phonetics and Phonology. Oxford: Blackwell. 11. Morley, J. 1987. Current Perspective on Pronunciation. Washington: Teachers of English to Speakers of Other Languages. 12. Reszkiewicz, A. 1981. Correct Your English Pronunciation. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. 13. Taylor, L. 1993. Pronunciation in Action. New York: Prentice Hall. 14. Tench, P. 1991. Pronunciation Skills. London: Macmillan Publishers Ltd. 15. Tench, P. 1996. The Intonation Systems of English. Londona, New York: Cassell. 16. Gussenhoven, C. and J.Haike. 2011. Understanding Phonology. Hodder Education. 17. Laver, J. 1994. Principles of Phonetics. CUP. |
Efekty uczenia się: |
K_W02, K_W03, K_W04, K_W07, K_W08 K_U02, K_UO3, K_U04, K_U06 K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne po I semestrze (ocena pozytywna) kolokwium pisemne po II semestrze (ocena pozytywna) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.