Wiedza o USA
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-AS1-3SAMS |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o USA |
Jednostka: | Instytut Neofilologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Analiza tekstów związanych z tematyką wykładu. |
Skrócony opis: |
Studenci zdobywają wiedzę z zakresu kuluroznawstwa, wiedzę historyczną na temat korzeni kultury amerykańskiej oraz umiejętności analizy i interpretacji produktow kultury. Nabywają tym samym i rozwijają kompetencje kulturoznawcze. |
Pełny opis: |
Kurs ten został zaprojektowany tak, aby dać studentom możliwość rozwijania podstawowe umiejętności analizy i interpretacji produktow kultury (filmu, muzyki, poezji i prozy). Uczęszczający na zajęcia mają opanować podstawową terminologię używaną do opisu utworów literackich i tekstow kultury, a równocześnie mają ćwiczyć sprawność analizy i interpretacji. Materiałem do ćwiczeń są teksty kultury amerykańskiej: od XVIII-ego wieku do czasów współczesnych. Oprócz doskonalenia umiejętności lektury, kurs umożliwia studentom zorientowanie się w rozwoju kultury amerykańskiej w perspektywie historycznej i dostarcza podstawowej wiedzy dotyczącej chronologii, faktów, oraz głównych nurtów i zjawisk kultury, itd. |
Literatura: |
Bibliografia Ogólny: 1. Highbrow, Lowbrow: The Emergence of Cultural Hierarchy In America, by Lawrence Levine, Cambridge, MA: Harvard University Press 1988 2. A Dictionary of Cultural and Critical Theory, ed. Michael Payne, Oxford: Blackwell Publishing, 1996. 3. Concise Oxford Companion to American Literature, Oxford: Oxford University Press, 1988 4. The American Tradition in Literature, Volumes 1 and 2, ed S. Bradley et al, New York: Random House, 1981. 5. The College Anthology of American Literature, ed. by Zygmunt Mazur, Kraków: Universitas 1998. A People and a Nation. Vol. 1 & 2. Ed. By M.B. Norton et al, Boston: Houghton Mifflin Co. 1986 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia Opis zakładanych efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, czyli tego co student powinien po zakończeniu zajęć wiedzieć, rozumieć i być zdolny wykonać. Uwzględnia się tylko efekty możliwe do sprawdzenia (mierzalne / weryfikowalne) 1. Ma podstawową wiedzę na temat interpretacji tekstów oraz wypowiedzi ustnych w języku angielskim w zakresie badań kulturowych integrujących takie dziedziny jak socjologia, politologia, historia i inne. 2. Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i wydarzeniach współczesnego życia kulturalnego Stanów Zjednoczonych jak również podstaw ich systemu politycznego. 3. Potrafi dokonać selekcji oraz krytycznej ewaluacji wybranej przez siebie monografii naukowej z zakresu wiedzy o USA a następnie, wykorzystując poglądy innych autorów oraz własnych, formułować na tej podstawie wnioski argumentując je logicznie i merytorycznie w wypowiedzi ustnej w formie prezentacji.. 4. Przejawia intelektualną ciekawość wobec obcej kultury i poznawanych jej aspektów 5. Student demonstruje postawę otwartości i tolerancji wobec Innego |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie przezentacji i końcowej pracy pisemnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.