Historia języka angielskiego II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-AS1-3SHELs |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Historia języka angielskiego II |
Jednostka: | Instytut Neofilologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu student powinien posiadać informacje na temat historii języka angielskiego, podstawowe informacje na temat językoznawstwa diachronicznego uzyskane podczas wykładów ze wstępu do językoznawstwa ogólnego, powinien także znać i umieć się posługiwać pojęciami z zakresu morfologii, składni, leksykologii, semantyki i fonetyki. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Założenia i cele: student pozna terminy i metody badań używane w językoznawstwie historycznym, będzie posiadał uporządkowaną wiedzę w zakresie zmian językowych, jakie zaszły w angielszczyźnie w poszczególnych okresach historycznych, będzie potrafił posługiwać się pojęciami i paradygmatami badawczymi z zakresu językoznawstwa historycznego, będzie potrafił dokonać analizy morfologicznej i składniowej tekstów pochodzących z różnych okresów historycznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki, studia stacjonarne, przedmiot fakultatywny specjalizacyjny (M_6), językoznawstwo, (angielskie językoznawstwo historyczne), III rok, VI semestr, wymagania wstępne: zaliczony wykład z historii języka angielskiego z II roku, podstawowa wiedza na temat chronologii historii języka angielskiego, i zmian językowych. Liczba godzin dydaktycznych: 30 (ćwiczenia) metody dydaktyczne: warsztaty grupowe, prezentacje, projekty, konsultacje punkty ECST: 4 bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach: 30 h, przygotowanie do zajęć: 30 h, konsultacje 3 h, project, prezentacja 17h, przygotowanie do zaliczenia i obecność na nim: 20h + 120 h (co odpowiada 4 pkt ECST). Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 30+3+2+35h (odpowiada 1<5 pkt ECST), Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 30h+17h+47h (odpowiada 1,5 pkt ECST) |
Literatura: |
1.Baugh, A. and T. Cable, 1978. A History of the English Language. London: Routledge 2.Fisiak, J. 1993. An Outline History of English. Poznań: Kantor Wydawniczy SAWW 3.Freeborn, D. 1992. From Old English to Standard English. London: Macmillan. 4.Griniewicz S., Sierada L.M., Thomas P. 2003. Introduction to the History and Varieties of the English Language. - Białystok, WSFiZ 5. linsky S. Zbiór zadań po historii języka angielskiego 1963 Leningrad 6. Wełna, J.1996. English Historical Morphology. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 7. Materiały omawiane na zajęciach (fragmenty Anglo-Saxon Chronicle, The Peterborough Chronicle, Caxton on Dialects, John Hart "An Orthography") 8. Taitt, D. 1996 The Shaping of English: a Survey of the Language Past and Present – Tarnow |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna terminy i metody badań używane w językoznawstwie historycznym (K_W03) - zaliczenie pisemne 2. Student posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie historycznego rozwoju języka angielskiego: wydarzeń i zmian językowych, jakie zaszły w poszczególnych okresach historycznych (K_W04) - zaliczenie pisemne 3. Student potrafi posługiwać się pojęciami i paradygmatami badawczymi z zakresu językoznawstwa historycznego (K_U04) - zaliczenie pisemne 4. Student potrafi dokonać analizy morfologicznej i składniowej tekstów pochodzących z różnych okresów historycznych (K_U06) - zaliczenie pisemne 5. Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu historii języka angielskiego w pracy zawodowej (np. jako nauczyciel języka angielskiego) (K_K01, K_K06) – samoocena |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie pisemne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.