Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Amerykańskie studia kulturowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-AS2-2KA
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Amerykańskie studia kulturowe
Jednostka: Instytut Neofilologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wykład będzie obejmował główne trendy kultury amerykańskiej i nakreśli historyczne konteksty wydarzeń kształtujących "amerykańską" wrażliwość.

Skrócony opis:

Studenci zdobywają wiedzę z zakresu kuluroznawstwa, wiedzę historyczną na temat korzeni kultury amerykańskiej oraz umiejętności analizy i interpretacji produktow kultury. Nabywają tym samym i rozwijają kompetencje kulturoznawcze.

Pełny opis:

Uczęszczający na zajęcia mają opanować podstawową terminologię używaną do opisu tekstow kultury, a równocześnie mają zetknąć się z modelowymi przykładami analizy i interpretacji źródeł i materiałów historycznych. Materiałem do ćwiczeń są teksty kultury amerykanskiej: od XVIII-ego wieku do czasów współczesnych. Oprócz doskonalenia umiejętności lektury, kurs umożliwia studentom zorientowanie się w rozwoju kultury amerykanskiej w perspektywie historycznej i dostarcza podstawowej wiedzy dotyczącej chronologii, faktów, oraz głównych nurtów i zjawisk kultury, itd.

Literatura:

Bibliografia ogólna:

1. Highbrow, Lowbrow: The Emergence of Cultural Hierarchy In America, by Lawrence Levine, Cambridge, MA: Harvard University Press 1988

2. A Dictionary of Cultural and Critical Theory, ed. Michael Payne, Oxford: Blackwell Publishing, 1996.

3. Concise Oxford Companion to American Literature, Oxford: Oxford University Press, 1988

4. The American Tradition in Literature, Volumes 1 and 2, ed S. Bradley et al, New York: Random House, 1981.

5. The College Anthology of American Literature, ed. by Zygmunt Mazur, Kraków: Universitas 1998.

6. A People and a Nation. Vol. 1 & 2. Ed. By M.B. Norton et al, Boston: Houghton Mifflin Co. 1986

Wykaz lektur na poszczególne zajęcia:

1. Jonathan Edwards, Sinners in the Hands of an Angry God

2. John Woolman, A Plea for the Poor

3. Lilies of the Field

4. William Dunlap, André

5. Royall Tyler, The Contrast

6. Walt Whitman, I Hear America Singing and Langston Hughes, I, Too, Sing America

7. Yankee Doodle Dandy

8. “King and Duke” Shakespearean parody, from Mark Twain, The Adventures of Huckleberry Finn

9. “Chivalric Code” from Barbara Tuchman, A Distant Mirror

10. James Fenimore Cooper, excerpts from The Leatherstocking Tales

11. Bret Harte, The Outcasts of Poker Flat

12. High Noon – ryz. John Ford

13. Buffalo Bill’s Raid of Death – the dime novel

14. Horatio Alger, selected texts

1. J. N. Barker, The Indian Princess

2. Mark Twain , Joan of Arc selected passages

3. Dee Brown, Bury My Heart at Wounded Knee (selected passages)

4. Vine Deloria, Jr. Custer Died for Your Sins (selected passages)

5. Harriet Beecher Stowe, excerpts from Uncle Tom’s Cabin

6. George Aiken Uncle Tom’s Cabin

7. Anna Cora Mowatt, Fashion

8. William Wells Brown, Clotel; or The President’s Daughter

9. Frederick Douglass, Autobiography

10. Glory

11. Far From Heaven

12. M.L.King Letter from Birmingham Jail

13. Arthur Miller, The Crucible

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1

Student posiada wiedzę z dziedziny kulturoznawstwa.

W2

Student ma podstawową wiedzę dotyczącą chronologii, faktów, oraz

głównych nurtów i zjawisk kultury amerykańskiej.

W3

Student zna podstawową terminologię używaną do opisu tekstów kultury.

UMIEJĘTNOŚCI

U1

Student posiada umiejętność analizy i interpretacji produktów kultury.

U2

Student potrafi porównać i zanalizować źródła i materiały historyczne.

U3

Student ma umiejętność orientowania się w rozwoju kultury

amerykańskiej w perspektywie historycznej.

KOMPETENCJE

K1

Student akceptuje konieczność ustawicznego uczenia się

Metody i kryteria oceniania:

Wykład (zaliczenie):

- obecność na wykładach (dopuszczona 1 nieobecność, 1 nieobecność do zaliczenia podczas konsultacji). 2 nieobecności kwalifikują do niezaliczenia przedmiotu. Końcowy egzamin pisemny.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)