Ironia w literaturze i przestrzeni kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-DS3-2IWL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ironia w literaturze i przestrzeni kultury |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
3L stac/niestac studia III stopnia -przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do właściwego rozumienia tych wytworów literatury i kultury, które operują ironią. W szczególności dotyczy to współczesnych form i kontekstów pojawiania się ironii. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Kolejne zajęcia poświęcone są już analizie języka ironicznego i ironicznych znaków kultury : od literatury romantycznej po filmy współczesne i dzieła plastyczne. |
Pełny opis: |
Kolejne zajęcia poświęcone są już analizie języka ironicznego i ironicznych znaków kultury : od literatury romantycznej po filmy współczesne i dzieła plastyczne. Finalnym celem zajęć - zasadniczym ich metacelem - jest sformułowanie przez samych studentów warunków,w których może zaistnieć ironiczny komunikat w kulturze (wykształcony język, swoboda komunikacji, wykształcony samoświadomy podmiot). |
Literatura: |
1. J. Ławski, Ironia i mistyka. Doświadczenia graniczne wyobraźni poetyckiej Juliusza Słowackiego, Białystok 2005; 2. L. Tieck, Kot w butach. Świat na opak, przekład i opr. L. Libera, Zielona Góra 2007. 3. F. Schlegel, Fragmenty, przeł. C. Bartl, opr. M. P. Markowski, Kraków 2009. 4. W. Szturc, Ironia romantyczna. Pojęcie, granice i poetyka, Warszawa 1992. 5. W. Szturc, Eironeia, Kraków 2018. 6. M. Maron, O roli ironii w filmach Wojciecha Jerzego Hasa, a zwłaszcza w "Rękopisie znalezionym w Saragossie:, ze szczególnym odniesieniem do ironii romantycznej, "Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska" , Sectio L, Vol. XII, 1. 7. Jarosław Ławski, Ironia młodopolska, w : Młoda Polska w najnowszych badaniach, red. E. Jakiel, T. Linkner, Gdańsk 2016. 8. I. Passi, Powaga śmieszności, przeł. K. Minczewa-Gospodarek, Warszawa 1980. |
Efekty uczenia się: |
1.Wiedza: - student ma wiedzę o procesie historycznoliterackim i roli ironii w estetyce różnych epok 2. Umiejętności: student: - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje na temat ironii z wykorzystaniem różnych źródeł - potrafi analizować tekst artystyczny na płaszczyźnie historycznoliterackiej, gatunkowej, kompozycyjnej, językowej i kulturowej - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze 3. Kompetencje społeczne - student ma świadomość zalet i niebezpieczeństw posługiwania się ironicznym kodem kulturowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja połączona z elementami wykładu, praca z tekstem i innymi wytworami kultury Podstawa oceny: rozmowa Dopuszczalna liczba nieobecności - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.