Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Redakcja naukowa tekstu językoznawczego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-DS3-2RNJ
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Redakcja naukowa tekstu językoznawczego
Jednostka: Instytut Filologii Polskiej
Grupy: 3L stac/niestac studia III stopnia -przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest omówienie zasadniczych cech tekstu naukowego oraz omówienie zasad jego konstruowania.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

- Filologiczne Studia Doktoranckie (stacjonarne);

- Dziedzina i dyscyplina: nauki humanistyczne, językoznawstwo;

- 15 h (wykład);

- Przedmiot obowiązkowy.

Pełny opis:

1. Styl naukowy na tle innych odmian polszczyzny.

2., 3.,4. Elementy stylowe tekstu naukowego:

- gatunki tekstów naukowych (artykuł, rozprawa, referat, recenzja);

- leksyka i terminologia naukowa;

- sformułowania typowe dla stylu naukowego; sposoby wyrażania sądów, precyzja wypowiedzi, obiektywizm wypowiedzi, wartościowanie w tekście naukowym;

- struktura gramatyczna i składniowa tekstu naukowego;

- metody statystyczne w językoznawstwie;

5. 6. Kompozycja i segmentacja tekstu naukowego. Wyróżniki graficzne w naukowym tekście językoznawczym. Ćwiczenia praktyczne.

7., 8. Sporządzanie przypisów i bibliografii. Ćwiczenia praktyczne.

Literatura:

Bartmiński J., Niebrzegowska-BartmińskaS., (red.), Tekstologia, cz. 2, Lublin 2004.

Bieńkowska D., Umińska-Tytoń E., Indywidualne cechy stylu tekstów naukowych : na przykładzie wybranych prac Aleksandra Brücknera i Stanisława Rosponda, „Studia Językoznawcze” 10, 2011, s. 33-57.

Gajda S., Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa 1982.

Gajda S., Współczesna polszczyzna naukowa. Język czy żargon?, Opole 1990.

Gajda S. (red.), Dyskurs naukowy – tradycja i zmiana, Opole 1999.

Gajda S., Język naukowy, [w:] Najnowsze Dzieje Języków Słowiańskich. Język polski. Opole 1999.

Gajda S., Styl naukowy, [w:] Style współczesnej polszczyzny, Kraków, 2013, s. 61-70.

Pałucka I., O bezemocjonalności wybranych tekstów naukowych (rekonesans badawczy), [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 1, Mowy piękno wielorakie, Katowice 2000, s. 147-165.

Rejter A., Styl czy dyskurs naukowy, „Forum Lingwistyczne” 5, 2018, s. 17-25.

Witosz B., Naukowy język polski wobec metodologii ponowoczesnej, http://www.rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1375&Itemid=50

Zdunkiewicz-Jedynak D., Styl naukowy i jego gatunki, [w:] Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008, s. 127-142..

Żmigrodzki P., Przemiana czy upadek recenzji językoznawczej? Uwagi metalingwistyczne, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 1, Mowy piękno wielorakie, Katowice, s. 136-145.

Efekty uczenia się:

- doktorant ma pogłębioną wiedzę na temat dyskursu naukowego oraz jego odmian;

- doktorant ma pogłębioną wiedzę dotycząca cech charakterystycznych dla stylu naukowego;

- doktorant ma pogłębioną wiedzę na temat gatunków stylu naukowego (np. artykuł naukowy, streszczenie, recenzja);

- doktorant ma pogłębioną wiedzę na temat zasad segmentacji tekstu naukowego, jego spójności i kompozycji;

- doktorant potrafi ekscerpować i selekcjonować materiał językowy;

- doktorant nabył umiejętności pozwalające na językoznawczą interpretację wyselekcjonowanych materiałów;

- posiada umiejętność posługiwania narzędziami opisu językoznawczego i terminologią specjalistyczną;

- zna zasady stosowania wyróżników tekstowych w opracowaniach językoznawczych oraz zasady stosowania przypisów;

- ma świadomość odpowiedzialności za słowo i wykształconą świadomość plagiatu i autoplagiatu;

- odczuwa potrzebę nieustannego kształcenia się i samodoskonalenia się.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład połączony z konwersatorium i ćwiczeniami praktycznymi. Wykład kończy się egzaminem ustnym.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)