Redakcja naukowa tekstu literaturoznawczego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-DS3-2RNL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Redakcja naukowa tekstu literaturoznawczego |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
3L stac/niestac studia III stopnia -przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien mieć za sobą wiedzę i kompetencje odnośnie do pisania prac dyplomowych (magisterskiej) od strony merytorycznej i technicznej. Powinien też umieć dyskutować na tematy związane rozwiązaniami redakcyjnymi. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębianie wiedzy doktorantów odnośnie do zasad obowiązujących w pracy naukowej (m.in. rzetelność naukowa) oraz doskonalenie ich umiejętności w redagowaniu własnych i cudzych tekstów naukowych. W następstwie zajęć doktoranci powinni bardziej świadomie konstruować warsztat pracy literaturoznawcy, kształcić nawyki niezbędne w profesjonalnym podejściu do podejmowanych tematów, gwarantujące lepsze efekty poznawcze i pisarskie. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Organizacja warsztatu pracy literaturoznawcy (bibliografia, notatki, indeksy). 2. Tekst naukowy jako element sytuacji komunikacyjnej. 3. Poetyka i pragmatyka tekstu naukowego (m.in. konstrukcja podmiotu, poetyka tytułu i zakończenia, teza i argumentacja, operowanie terminologią, cytatem, metafora w tekście naukowym, operowanie czasem i aspektem, mowa pozornie zależna, elementy polemiczne, narracyjność tekstu naukowego, rodzaje przypisów). 4. Redakcja merytoryczna/techniczna. 5. Korekta językowa. 6. Etyka w badaniach naukowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Billingham, Redagowanie tekstów, przeł. A. Dąbrowska, Warszawa 2006 M. Bogdanowska, Komentarz i komentowanie. Zagadnienia konstrukcji tekstu, Katowice 2003 S. Gajda, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Wrocław 1982 J. Kwiatkowski, O pisarstwie Stanisława Pigonia - rekonesans, „Twórczość” 1969/ 4 J. Lalewicz, Retoryka relacji osobowych, w: Tekst i zdanie, red. T. Dobrzyńska, Wrocław 1983 H. Lemmermann, Szkoła dyskutowania: techniki argumentacji, dyskusje, dialogi, tł. Beata Sierocka, Wrocław 2006 H. Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004 S. Mikołajczak, Składnia współczesnych tekstów naukowych, Poznań 1990 M. Rachwałowa, Słownictwo tekstów naukowych, Wrocław 1986 K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2008 W. Tomasik, Od Bally’ego do Banfield i dalej. Sześć rozpraw o mowie pozornie zależnej, Bydgoszcz 1992 Cz. Zgorzelski, Konrad Górski. Ład wywodu naukowego, w: tenże, Mistrzowie i ich dzieła, Kraków 1983 Literatura uzupełniająca: J. Antas, O mechanizmach negowania. Wybrane semantyczne i pragmatyczne aspekty negacji, Kraków 1991 J. Axer, Czytać i nie rozumieć. Lektura bez znajomości tradycji literackiej,” Przegląd Humanistyczny” 1984, nr 11-12 W. Bolecki, Historia literatury i cytaty, w: tenże, Pre-teksty i teksty. Z zagadnień związków międzytekstowych w literaturze polskiej XX w., Warszawa1991 M. Foucault, Porządek dyskursu. Wykład inauguracyjny (…), Gdańsk 2003 M. Głowiński, Poetyka wobec tekstów nieliterackich, w: tenże, Poetyka i okolice, Warszaw 1992 T. Pawłowski, Definicja i argumentacja perswazyjna, w: Metodologiczne zagadnienia nauki, Wrocław 1969 J. Prochorow, Twórczość publicystyczna jako przedmiot badań teoretycznych, „Zeszyty Prasoznawcze” 1970/ 3 Słownik terminów literackich, red. M. Głowiński, Wrocław 2000 D. Spender, Ironia a rozróżnienie miedzy użyciem a przywołaniem, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 1 A. Wolański, Edycja tekstów, Warszawa 2008 D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008 |
Efekty uczenia się: |
Student ma szczegółową wiedzę na temat zaawansowanych metod analizy, interpretacji i wartościowania różnogatunkowych tekstów SD_W06 – egzamin ustny. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania własnością intelektualną SD_W07 – praca semestralna. Wyszukuje, analizuje, selekcjonuje i integruje informacje wykorzystując różne źródła oraz formułuje na ich podstawie opinie krytyczne SD_U01 – praca semestralna. Posiada pogłębione umiejętności analityczno-badawcze, umie dokonywać syntezy różnych idei i poglądów, dobierać i stosować metody i narzędzia, pozwalające na opracowanie własnych wyników badawczych SD_U02 – praca semestralna. Potrafi opracować i zaprezentować wyniki swoich badań, których celem jest rozwiązywanie złożonych problemów naukowych z zakresu literaturoznawstwa SD_U03 – praca semestralna. Umie indywidualnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności analityczno-badawcze oraz samodzielnie podejmować działania, których celem jest rozwój i kierowanie własną karierą zawodową SD_U04 – praca semestralna. Potrafi łączyć wiedzę z różnych dyscyplin humanistycznych w celu rozwiązywania problemów badawczych, przygotowując się do dyskusji, sporządzając listę kwestii spornych w tradycji naukowej oraz dyskutując używając specjalistycznej terminologii SD_U05 – egzamin ustny. Potrafi dokonać wnikliwej analizy i interpretacji różnych rodzajów tekstów oraz innych wytworów kultury uwzględniając najnowsze osiągnięcia nauk humanistycznych w celu określenia znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca tych wytworów w procesie historyczno-kulturowym SD_U06 – praca semestralna. Umie merytorycznie argumentować, wykorzystując własne poglądy oraz stanowiska i opinie innych autorów, formułować wnioski i dokonywać spójnych podsumowań SD_U07 – praca semestralna, egzamin ustny. Umie formułować i prezentować (w różnych formach) krytyczne sądy o wytworach kultury w oparciu o wiedzę naukową i zdobyte doświadczenie SD_U08 – ocena aktywności w trakcie zajęć. Rozumie i realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się inspirując inne osoby SD_K01 – ocena aktywności w trakcie zajęć. Wykazuje aktywność w podejmowaniu działań profesjonalnych SD_K02 – ocena aktywności w trakcie zajęć. Uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, dostrzega powiązania rzeczywistości społeczno-politycznej z literaturą i językiem SD_K04 – ocena aktywności w trakcie zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest praca pisemna (tekst z naniesionymi w trybie recenzji uwagami redakcyjnymi) oraz rozmowa egzaminacyjna, której podstawę daje zestaw lektur wraz z zagadnieniami przedstawianymi podczas wykładu. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na zajęciach. Dozwolona 1 nieobecność w semestrze. Pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji. 3 nieobecności niezaliczone uniemożliwiają dopuszczenie do egzaminu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.