Kształcenie interkulturowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-FP1-1KI |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Kształcenie interkulturowe |
Jednostka: | Instytut Neofilologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu kulturoznawstwa. |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami komunikacji interkulturowej, szczególnie zachowań werbalnych i niewerbalnych zależnych od kontekstu kulturowego, przygotowanie do roli mediatora interkulturowego oraz kształcenie umiejętności dydaktycznych w zakresie nauczania kompetencji interkulturowej na lekcjach języka angielskiego. Kurs obejmuje następujące zagadnienia: • Koncepcje kultury • Poziomy kultur: kultury etniczne i religijne • Teorie wymiarów kultury • Uprzedzenia kulturowe • Komunikacja niewerbalna • Rozwijanie kompetencja interkulturowej |
Pełny opis: |
Nazwa kierunku studiów: Filologia, Filologia francuska – nauka języka od podstaw Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Język przedmiotu: Polski Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, MK_6: Blok wiedzy o akwizycji i nauce języków obcych Rok studiów /semestr: I rok, 2 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin, konwersatorium Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta Udział w ćwiczeniach: 30 godzin, 20 godzin opracowanie materiału w domu, 10 godzin przygotowanie wystąpienia, 10 godzin przygotowanie lektur, 20 godzin udział w konsultacjach. Razem: 90 godzin. Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami : wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 (2ECTS) o charakterze praktycznym 0 (0ECTS) |
Literatura: |
Aleksandrowicz-Pędich, L. 2005. Międzykulturowość na lekcjach języków obcych. Białystok : Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. Boski, P. 2009. Kulturowe ramy zachowań społecznych: podręcznik psychologii interkulturowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Hofstede, G. 2000. Kultury i organizacje: Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo ekonomiczne. Muszyńska, J., Danilewicz W., i T. Bajkowski (red.). 2013..Kompetencje międzykulturowe jako kapitał społeczności wielokulturowych. Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak. Sikorski, W. 2012. Gesty zamiast słów : psychologia i trening komunikacji niewerbalnej Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls". |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K_W03, K_W06, K_W07 UMIEJĘTNOŚCI K_U01, K_U03, K_U04, K_U12 KOMPETENCJE K_K02, K_K04, K_K05, K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę po II semestrze metody oceniania: samoocena i ocena koleżeńska, sprawdzian, prezentacja Warunkiem otrzymania zaliczenia z przedmiotu jest: Wymagania obowiązkowe • Obecność i aktywny udział w zajęciach (dopuszczone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione) • Przygotowanie prezentacji na temat wymiarów kultury lub zachowań niewerbalnych uwarunkowanych kulturowo • Zaliczenie testu obejmującego materiał prezentowany na zajęciach i przeznaczony do pracy własnej (próg zaliczenia testu wynosi 60%) Wymagania fakultatywne: • Napisanie eseju krytycznego dotyczącego aspektów interkulturowych • Przygotowanie zestawu ćwiczeń kształcących umiejętności interkulturowe |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.