Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Style i strategie uczenia się

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-FP1-1UCZ
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Style i strategie uczenia się
Jednostka: Instytut Neofilologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

kształcenia ogólnego
obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Studenci potrafią:

- rozpoznać indywidualne style i strategie uczenia się;

- wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych;

- oceniać skuteczność stosowanych przez siebie strategii uczenia się;

- podejść refleksyjnie do procesu uczenia się;

- przeprowadzić analizę zastosowanych strategii odnośnie danego działania językowego;

- rozróżniać strategie zgodnie z typologią Oxford.



Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przekazanie wiedzy na temat aktualnego stanu badań nad strategiami uczenia się, ich miejsca w procesie uczenia się, indywidualnych stylów poznawczych, stylów uczenia się oraz sposobów ich identyfikowania. Studenci poznają typologię strategii uczenia się (wg Oxford), potrafią określić własne strategie i wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych; Prezentacja wybranych testów dot. strategii uczenia się poszczególnych sprawności językowych, wdrożenie do ich indywidualnego stosowania pozwoli zdobyć umiejętność oceny ich skuteczności oraz kształtowania postawy refleksyjnej odnośnie własnej roli w procesie uczenia się.

Pełny opis:

I rok studiów / semestr I

15 godz. dydaktycznych

Forma i metody: wykład-prezentacja, formy aktywne w nauczaniu, intro- i retrospekcja na działaniem językowym.

Bilans nakładu pracy:

Udział w wykładach : 15

wykonywanie zadań w domu (np. na myślenie dywergencyjne, przygotowanie pracy pisemnej): 10

prowadzenie dzienniczka strategicznego: 8

refleksja nad własnym uczeniem się w ramach konsultacji : 2

przygotowanie się do zaliczenia: 6

udział w zaliczeniu: 1

Razem: 42

Wskaźniki ilościowe:

wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela:liczba godzin -18 0,5 ECTS

o charakterze praktycznym: liczba godzin - 27 1,0 ECTS

Literatura:

Cyr, P. C.Germain.1996. Les stratégies d’apprentissage, CLE International, Paris.

Plewka Cz., M.Taraszkiewicz.2010. Uczymy się uczyć, Szczecin.

Spitzer M. 2007. Jak się uczy mózg, DSWE TWP/Wydawnictwo Naukowe PWN.

Studenska A. 2005. Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego, Wydawnictwa Akademickie „Żak”, Warszawa.

Siek-Piskozub, T. 2001, Uczyć się bawiąc, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Efekty uczenia się:

1. ma podstawową wiedzę dotyczącą właściwości neurofizjologicznych mózgu KA6_WG5J

2. ma podstawową wiedzę z zakresu technik mnemonicznych KA6_WG5J

3. zna mocne i słabe strony wybranych stylów uczenia się KA6_WG5J

4. zna neuropedagogiczne podstawy rządzące uczeniem się KA6_WG5J

5. umie wybrać właściwe dla danego zadania językowego strategie uczenia się KA6_UU1 KO, KA6_UW2J

6. umie werbalizować swoją pracę umysłową

7. potrafi krytycznie podejść do swoich działań strategicznych w nauce j. obcego

8. potrafi opracować osobisty trening strategiczny

9. potrafi uzyskać informacje wyjaśniające lub uzupełniające jego wiedzę KA6_KK1

10. rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego, ocenia własne kompetencje w różnych dziedzinach i doskonali umiejętności KA6_UU1KO

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ustne na ocenę.

Warunki zaliczenia:

1. systematyczna obecność na wykładach (15 godz.);

2. wykonywanie działań proponowanych przez prowadzącego zajęcia, rejestracja na bieżąco wyników realizowanych testów;

3. prowadzenie notatek z wykładów oraz osobistej refleksji nt. stylów i strategii uczenia się języka obcego w „Dzienniczku strategicznego studenta” (przedstawionego do wglądu w wyznaczonym terminie);

4. zaliczenie ustne na ocenę: komentarz i rozmowa na temat zawartości dzienniczka.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)