Wstęp do teorii akwizycji języków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-FP1-2TAJs |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do teorii akwizycji języków |
Jednostka: | Instytut Neofilologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu psycholingwistyki (w tym teorii akwizycji języków) oraz z najważniejszymi, sformułowanymi na przestrzeni XIX, XX i początku XXI w. psychologicznymi teoriami dotyczącymi uczenia się (przyswajania wiedzy), w tym koncepcji dot. przyswajania języków (akwizycji języka pierwszego, drugiego), ze szczególnym uwzględnieniem teorii, które wywarły bezpośredni lub pośredni wpływ na metody nauczania/uczenia się języków obcych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot realizowany w ramach treści obowiązkowych - blok: Wiedza o akwizycji i nauce języków. Wykład obejmuje 15 godzin dydaktycznych i prowadzony jest w języku francuskim. |
Pełny opis: |
Wykład ukazuje źródła teorii budowanych na gruncie psychologii rozwojowej (psychologii eksperymentalnej) od II poł. XIX w., ukazuje ewolucję poglądów na uczenie się przedstawicieli głównych teorii psychologicznych oraz informuje o wpływie tych teorii na najważniejsze koncepcje (metody) nauczania/uczenia się języków obcych (od XIX do XXI w.). Wykład przedstawia najważniejsze teorie i prawa dotyczących mechanizmów przyswajania języka pierwszego i uczenia się języka obcego, z uwzględnieniem obecnego znaczącego wkładu psycholingwistyki i nauk neurobiologicznych (od asocjacjonizmu, poprzez behawioryzm, psychologię postaci, neobehawioryzm, teorie konstruktywistyczne i kognitywne). Wykład oparty jest na wybranych tekstach w języku polskim i francuskim z zakresu teorii uczenia się ( i uczenia się języków/jęz. obcych); |
Efekty uczenia się: |
1.zna podstawową terminologię stosowaną w tekstach z dziedziny psycholingwistyki i psychologii dotyczących teorii przyswajania języków pierwszego, drugiego oraz języków obcych; 2.ma podstawową wiedzę o powiązaniach nauk filologicznych z dziedzinami koniecznymi do poszerzania wiedzy na temat akwizycji języków, uczenia się i nauczania języków obcych; 3.ma uporządkowaną wiedzę o ewolucji teorii psychologicznych dotyczących teorii uczenia się i ich wpływie na metody nauczania języków obcych, zgodnie z obecnym stanem badań; 4.zna i rozumie główne koncepcje metodologiczne dotyczące nauczania języków obcych 5. posiada umiejętność rozumienia i interpretowania tekstów specjalistycznych dotyczących mechanizmów przyswajania języka pierwszego, dwujęzyczności oraz uczenia się języka obcego. 6.potrafi przedstawić własną argumentację w oparciu o różne źródła i krótko ją uzasadnić; 7.posiada świadomość zakresu swojej wiedzy na temat teorii akwizycji języków i możliwości jej zastosowania w przyszłej pracy i samokształceniu; 8.posiada umiejętność łączenia teorii z praktyką, tj. umiejętność wykorzystania w praktyce zawodowej wiedzy nt. procesów kognitywnych zachodzących procesie uczenia się. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.