PNJF. Umiejętności łączone 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-FP1-3PUL2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | PNJF. Umiejętności łączone 2 |
Jednostka: | Instytut Neofilologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Umiejętności zdobyte w czasie dwóch pierwszych lat nauki na zajęciach PNJF 1 i PNJF 2. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności mówienia, pisania i rozumienia (tekstu pisanego i dźwiękowego) w języku francuskim(poziom B2/C1). Proponowanie ćwiczeń gramatyczno-leksykalno-stylistycznych zmierzających do wzbogacenia słownictwa i struktur gramatycznych. Studentka/student powinna/powinien w jasny sposób prezentować swój punkt widzenia podczas organizowanych dyskusji (argumentacja), a także na piśmie (tekst argumentacyjny), wykazując się przy tym umiejętnością skonstruowania części wstępnej i konkluzji. Doskonalenie sprawności pisania różnych typów tekstów typu akademickiego (synteza, dysertacja). Umiejętności studentki/studenta powinny odpowiadać poziomowi C1. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są: Rozwijanie różnych sprawności językowych (czytanie, mówienie, słuchanie, pisanie). Znajomość różnych typów tekstów. Analiza tekstów pisanych, dokumentów audio-wizualnych o charakterze argumentacyjnym lub będących czynnikiem do dyskusji, pod kątem leksykalnym, gramatycznym i rozumienia treści. Łączniki logiczne w tekście. Rozwijanie umiejętności stosowania poprawnych struktur języka francuskiego w mowie i na piśmie. Znajomość różnych rejestrów języka. Ćwiczenia z rozumienia ze słuchu, ćwiczenia gramatyczne i stylistyczne, leksykalne, dyktanda. Udział w ćwiczeniach 180 Udział w konsultacjach 11 Przygotowanie do zajęć 90 Praca domowa/pisanie zadanych tekstów 70 Przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 39 Razem 390 |
Literatura: |
„Alter Ego 4 +”, Marine Antier, Catherine Dollez, Hachette, 2011, „Le vocabulaire français”, René Charles, Sylvie Steelandt, coll. Repères pratiques, Nathan, 2006 ; „Les difficultés du français, dictionnaire”, Michel Braud, C&D, 1993 ; „Le vocabulaire”, Sabrinelle Bédrane, coll. Profil pratique, Hatier, 1995 ; „S’exprimer avec logique”, Anne-Simone Dufief, coll. Profil pratique, Hatier, 1995 ; „Les méthodes du français”, D. Labouret, A. Meunier, Bordas, 1994 ; „Production écrite niveaux C1/C2”, M. Causa, B. Mègre, Didier, 2008 ; „Production écrite niveaux B1/B2”, D. Dupleix, B. Mègre, Didier, 2007 ; „Le dico français/français”, Ph. Vandel, éd. J.-C. Lattès, 1993 „Guide d’expression écrite française à l’usage des étudiants polonais”, A. Lauga, F. Michelet, UAM, 2003 ; « ORTHOGRAPHE, GRAMMAIRE, CONJUGAISON », F. Brunel et A. Valette, Armand Colin, 1993 ; 300 dictées progressives commentéesM. Grevisse, Duclot, 1982 ;Exercices de grammaire et de lexique à la base de 200 verbes français. Cours de perfectionnement, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Kraków 1999.. Artykuły z prasy francuskiej, np. Le Point, Le Nouvel Observateur etc. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna zasady redagowania syntezy i dysertacji (tekstu argumentacyjnego). K_W09, K_W10, K_W11 2.Student zna różnorodne style wypowiedzi i rejestry języka. K_W13 3.Student potrafi zredagować syntezę i dysertację. K_U06 K_U07, K_U08, K_U09, K_U13 4.Student potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi ustne i pisemne. K_U01, K_U06, K_U08 5. Student potrafi zastosować właściwy styl i rejestr wypowiedzi dla danego typu tekstu. K_U08, K_U11, K_U12 6.Student potrafi dobrać właściwy zestaw argumentów do danego tematu wypowiedzi. K_U07, K_U13 7.Student potrafi dokonać analizy dokumentu pisanego lub wypowiedzi ustnej, także obejmujących słownictwo specjalistyczne. K_U06 8.Student potrafi zabrać głos w debacie na tematy z życia społecznego, politycznego, kulturalnego, popularnonaukowe… K_U07, K_U08, K_U09, K_U12, K_U13 9.Student potrafi współpracować w grupie i kierować pracą zespołu K_K02 10.Student rozumie wagę i wartość różnorodności kulturowej, światopoglądowej, ze względu na wiek, pochodzenie, orientację psychoseksualną itd. oraz znaczenie dyskusji na tematy różnorodności. K_K03, K_K07, K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę. Student, który uzyskał ocenę pozytywną przystępuje do egzaminu z PNJF. Obecność na zajęciach – dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Pozostałe student zalicza podczas dyżuru osoby prowadzącej zajęcia. Zaliczone ćwiczenia: pozytywne zaliczenie testów cząstkowych ( ćwiczeń leksykalno-gramatycznych, dyktand oraz prac pisemnych). Pozytywna średnia ocen z kolokwiów. Oceniana jest przede wszystkim poprawność językowa (w tym stosowanie właściwego rejestru języka w danej sytuacji) oraz zgodność wypowiedzi z tematem, właściwy dobór argumentów oraz właściwych środków językowych w celu wyrażenia swojej opinii na dany temat. Ocenianie podlega również stopień aktywności studenta podczas ćwiczeń. Student, który pod koniec semestru nie uzyska wymaganej liczby punktów przystępuje do kolokwium poprawkowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.