PNJF3 - umiejętności łączone 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-FP1-3UL1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | PNJF3 - umiejętności łączone 1 |
Jednostka: | Instytut Neofilologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Umiejętności zdobyte w czasie dwóch pierwszych lat nauki na zajęciach PNJF 1 i PNJF 2. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności mówienia, rozumienia (tekstu pisanego i dźwiękowego) w języku francuskim(poziom B2/C1). Proponowanie ćwiczeń gramatyczno-leksykalno-stylistycznych zmierzających do wzbogacenia słownictwa i struktur gramatycznych. Student powinien w jasny sposób prezentować swój punkt widzenia podczas organizowanych dyskusji (argumentacja), wykazując się przy tym umiejętnością skonstruowania części wstępnej i konkluzji. Doskonalenie rozumienia tekstu mówionego oraz jego poprawnego zapisu ze słuchu (dyktando). Umiejętności studenta powinny odpowiadać poziomowi C1. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są: Rozwijanie różnych sprawności językowych (czytanie, mówienie, słuchanie). Znajomość różnych typów tekstów. Analiza tekstów pisanych, dokumentów audio-wizualnych o charakterze argumentacyjnym lub będących czynnikiem do dyskusji, pod kątem leksykalnym, gramatycznym i rozumienia treści. Rozwijanie umiejętności stosowania poprawnych struktur języka francuskiego w mowie. Znajomość różnych rejestrów języka. Ćwiczenia z rozumienia ze słuchu, ćwiczenia gramatyczne i stylistyczne, leksykalne, dyktanda. Udział w ćwiczeniach:150 godz. Przygotowanie do zajęć, odrabianie prac domowych, opracowywanie referatów, pisanie prac: 90 godz. Przygotowanie do egzaminu: 30 godz. Udział w konsultacjach: 30 godz. Razem: 300 |
Literatura: |
„Alter Ego 4 +”, Marine Antier, Catherine Dollez, Hachette, 2011, „Le vocabulaire français”, René Charles, Sylvie Steelandt, coll. Repères pratiques, Nathan, 2006 ; „Les difficultés du français, dictionnaire”, Michel Braud, C&D, 1993 ; „Le vocabulaire”, Sabrinelle Bédrane, coll. Profil pratique, Hatier, 1995 ; „S’exprimer avec logique”, Anne-Simone Dufief, coll. Profil pratique, Hatier, 1995 ; „Les méthodes du français”, D. Labouret, A. Meunier, Bordas, 1994 ; „Production écrite niveaux C1/C2”, M. Causa, B. Mègre, Didier, 2008 ; „Production écrite niveaux B1/B2”, D. Dupleix, B. Mègre, Didier, 2007 ; „Le dico français/français”, Ph. Vandel, éd. J.-C. Lattès, 1993 „Guide d’expression écrite française à l’usage des étudiants polonais”, A. Lauga, F. Michelet, UAM, 2003 ; « ORTHOGRAPHE, GRAMMAIRE, CONJUGAISON », F. Brunel et A. Valette, Armand Colin, 1993 ; 300 dictées progressives commentéesM. Grevisse, Duclot, 1982 ;Exercices de grammaire et de lexique à la base de 200 verbes français. Cours de perfectionnement, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Kraków 1999.. Artykuły z prasy francuskiej, np. Le Point, Le Nouvel Observateur etc. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna zasady redagowania syntezy i dysertacji (tekstu argumentacyjnego). KA6_WG1 2.Student zna różnorodne style wypowiedzi i rejestry języka. KA6_UK5 3.Student potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi ustne i pisemne. KA6_UK5 4.Student potrafi dobrać właściwy zestaw argumentów do danego tematu wypowiedzi. KA6_UK5 5.Student potrafi dokonać analizy dokumentu pisanego lub wypowiedzi ustnej, także obejmujących słownictwo specjalistyczne. KA6_UK5 6.Student potrafi zabrać głos w debacie na tematy z życia społecznego, politycznego, kulturalnego, popularnonaukowe… KA6_UK5 7.Student potrafi współpracować w grupie i kierować pracą zespołu KA6_UO1 8.Student rozumie wagę i wartość różnorodności kulturowej, światopoglądowej, ze względu na wiek, pochodzenie, orientację psychoseksualną itd. oraz znaczenie dyskusji na tematy różnorodności KA6_KO4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę. Student, który uzyskał ocenę pozytywną przystępuje do egzaminu z PNJF. Obecność na zajęciach – dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Pozostałe student zalicza podczas dyżuru osoby prowadzącej zajęcia. Zaliczone ćwiczenia: pozytywne zaliczenie testów cząstkowych (dyktand oraz testów z rozumienia tekstu dźwiękowego) oraz debat przeprowadzanych na zajęciach. Pozytywna średnia ocen z kolokwiów. Oceniana jest przede wszystkim poprawność językowa (w tym stosowanie właściwego rejestru języka w danej sytuacji) oraz zgodność wypowiedzi z tematem, właściwy dobór argumentów oraz właściwych środków językowych w celu wyrażenia swojej opinii na dany temat. Ocenianie podlega również stopień aktywności studenta podczas ćwiczeń. Student, który pod koniec semestru nie uzyska wymaganej liczby punktów przystępuje do kolokwium poprawkowego.. Próg zaliczenia: 55% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.