Kultura audiowizualna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-KS1-2KAD |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura audiowizualna |
Jednostka: | Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Antropologiczne podstawy kulturoznawstwa 0400-KS1-1APK |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami dotyczącymi kultury audiowizualnej o rodowodzie technicznym. Kurs ma charakter historyczno-problemowy. Po zakończeniu cyklu zajęć student powinien umieć scharakteryzować kulturę audiowizualną, wskazać istotne mechanizmy jej działania, a także wykorzystywać wiedzę na temat kultury audiowizualnej w praktyce zawodowej i działaniach prywatnych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Ramowy zakres tematyczny przedmiotu obejmuje wiedzę na temat kształtowania się kultury audiowizualnej o rodowodzie technicznym, a także wybranych jej dzisiejszych aspektów. Zajęcia będą prowadzone w układzie historyczno-problemowym, z perspektywy antropologii kultury i mediów. Będą one dotyczyły takich zagadnień, jak: rola fotografii w kształtowaniu się kultury audiowizualnej; kino i wyobraźnia - film w kulturze współczesnej; telewizja jako kultura; seryjność i serializacja w kulturze i w mediach; voyeuryzm – kategoria poznawcza kultury audiowizualnej; kino i telewizja a zbiorowa wyobraźnia; kultura wideo – kultura uczestnictwa; kultura konwergencji; cyberprzestrzeń i cyberkultura. |
Pełny opis: |
Profil: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy - M-3: przedmioty kulturoznawcze Dziedzina nauk humanistycznych; dyscyplina - kulturoznawstwo 2 rok studiów pierwszego stopnia/ semestr 4 Wymagania wstępne: przydatna jest wiedza zdobyta w trakcie przedmiotu antropologiczne podstawy kulturoznawstwa. 30 godzin wykładu + 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykłady uzupełnione prezentacjami multimedialnymi, wykłady z elementami dyskusji, ćwiczenia z elementami prezentacji multimedialnych, dyskusje nad przeczytanymi lekturami, konsultacje. Formy zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny - pytania otwarte. 5 punktów ECTS Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach – 15 x 2 h = 30 h Udział w ćwiczeniach – 15 x 2 h = 30 h Przygotowanie do ćwiczeń – 15 x 2 h = 30 h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami – 10 h Przygotowanie referatów na ćwiczenia 15 h Przygotowanie do egzaminu i obecność na nim – 20 h + 2 h = 22 h 137 godz. - 5 ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: Liczba godzin: 30 + 30 + 10 + 2 = 72 h = 2,9 punkta ECTS - o charakterze praktycznym: Liczba godzin: 30 + 15 + 20 = 65 h = 2.6 punkta ECTS |
Literatura: |
Wykaz literatury podstawowej: - R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa 1996. - S. Sontag, O fotografii, przeł. S. Magala, Warszawa 1986 - J. Łotman, Semiotyka filmu, przeł. B. Michałek, Warszawa 1963. - J. Civjan, O symbolice pociągu w początkowym okresie kina, przeł. B. Żyłko, “Kwartalnik Filmowy” nr 11 (71), jesień 1995, s. 10-19. - A. Bazin, Ontologia obrazu fotograficznego, (w: ) idem Film i rzeczywistość, przeł. B. Michałek, Warszawa 1963, s. 9-17. - S. Kracauer, Wątek znaleziony i epizod (w: ) idem Teoria filmu, przeł. W. Wertenstein, Warszawa 1975, s. 166-172. - E. Morin, Kino i wyobraźnia, przeł. K. Eberhardt, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1975, s. 116-153 (rozdział Dusza kina). - L. Mulvey, Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne, przeł. J.Mach [W:] Panorama współczesnej myśli filmowej, pod red. A. Helman, UNIVERSITAS 1992. - R. Altman, Gatunki filmowe, przeł. M. Zawadzka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. - D. Dayan, Widz wpisany w obraz, przeł. A. Helman, “Film na Świecie” nr 369, 1989, s. 25-31. - F. Casetti, R. Odin, Od paleo- do neo-telewizji. W perspektywie semiopragmatyki, przeł. I. Ostaszewska, (w: ) Po kinie?..., - W. Godzic, Telewizja jako kultura, Rabid, Kraków 1999. - Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia, opr. T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek, Scholar, Warszawa 2011. - J. Feuer, Badania gatunków a telewizja, (w: ) Teledyskursy; telewizja badaniach współczesnych, pod red. R. C. Allena, przeł. E. Stawowczyk, Wyd. Szumacher, Kielce 1998, s. 130-151. - A. Kisielewska, Polskie tele-sagi – mitologie rodzinności, Rabid, Kraków 2009, s. 67-111, 375-389. - J. Burgess, J. Green, Youtube – wiedeo online a kultura uczestnictwa, przeł. T. Płudowski, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2011. - A. Rouillé, Fotografia; między dokumentem a sztuką współczesną, przeł. O. Hedemann, Universitas, Kraków 2007, s. 63-105; 155-183. - A. Ogonowska,Voyeuryzm telewizyjny. Między ontologią telewizji a rzeczywistością telewidza, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006, s. 25-95. - H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. - M. Castells, Społeczenstwo sieci, przeł. M. Marody, K. Pawluś, J. Stawiński, S. Szymański, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2008, s. 335-380. Wykaz literatury uzupełniającej: - Audiowizualnośćw epoce przekaźników elektronicznych, opr. A. Gwóźdź, Kraków 1994, s. 117-136. - M. Hopfinger, Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Wyd. IBL, Warszawa 1997. - D. de Kerckhove, Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, przeł. W. Sikorski i P. Nowakowski, Mikom, Warszawa 1996. - R. W. Kluszczyński, Społeczeństwo informacyjne: cyberkultura, sztuka multimediów, Rabid, Kraków 2001. - P. Zawojski Fotografia cyfrowa (w: ) Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, red. Maryla Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 78-92. - A. Kisielewska, Serial telewizyjny jako forma mitologizacji kultury (w: ) Między powtórzeniem a innowacją, Seryjność w kulturze, pod red. A. Kisielewskiej, Rabid, Kraków 2004. - M. Kinder Teledyski a widz, przeł. M. Chabowska [w:] Audiowizualność w kulturze, oprac. J.Bocheńska, A. Kisielewska, M. Pęczak, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1993. - I. Jarecka, Od teledysku do wideoklipu. Ewolucja idiomu klipowego [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, red. nauk. M. Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005. - D. Dayan, E. Katz, Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, przeł. A.Sawisz, Wydawnictwo MUZA, Warszawa 2008, s. 69-106. - T. R. Aleksandrowicz,Medialność jako konstytutywne znamię aktu terrorystycznego [w:] Terroryzm w medialnym obrazie świata. Terroryści, dziennikarze, administracja w epoce walki informacyjnej, pod red. K.Liedela i S. Mocka, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2010. - J. Raessens,Gry komputerowe jako medialna kultura uczestnictwa, tłum. M. Filiciak [W:] Światy z pikseli. Antologia tekstów nad grami komputerowymi, wybór i koncepcja M.Filiciak, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa 2010. - Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, red. W. Godzic, M. Żakowski, Wydawnictwa Akademickie i Popularne, Warszawa 2007. – wybór dwóch rozdziałów przez studentów. - E. Wójtowicz, Twórca jakopostproducent – między postmedialnymremiksem a reprogramowaniem kultury [W:] Remiks. Teorie i praktyki, pod red. M. Gulika, P. Kaucz, L. Onaka, Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba, Kraków 2011 (dostęp online: http://ść-ch.pl/remiks-teorie-i-praktyki/). |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - wiedzieć czym się charakteryzuje kultura audiowizualna - posiadać wiedzę na temat nowych mediów i społeczeństwa sieci - posiadać wiedzę na temat seryjności i serializacji w kulturze K_W02; K_W06; KW10; 2.Umiejętności W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - wykorzystywać wiedzę na temat kultury audiowizualnej w formułowaniu sądów i opinii na jej temat - umieć sporządzić pisemną diagnozę dotyczącą zjawisk medialnych; K_U01; K_U03; K_U05; K_U11; K_U17; 3. Kompetencje społeczne W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać kompetencje: - niezbędne do umiejętnego poruszania się w kulturze audiowizualnej; - dotyczące wykorzystania nowych technologii medialnych w działaniach kulturowych K_K03; K_K09 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: wykład wzbogacony prezentacjami multimedialnymi przygotowanymi przez prowadzącą, wykład z elementami dyskusji, ćwiczenia wzbogacone prezentacjami multimedialnymi, dyskusje na temat przeczytanych lektur, konsultacje. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Formy zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny - pytania otwarte. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.