Czytelnictwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-KS1-2KON11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Czytelnictwo |
Jednostka: | Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z problematyką czytelnictwa oraz terminologią naukową; ukazanie jego interdyscyplinarnego charakteru, wprowadzenie w tematykę czytelnictwa różnych grup wiekowych i społecznych (w tym: specjalnych grup czytelniczych), przybliżenie metodologii badań czytelnictwa oraz form jego upowszechniania, jak również analiza i ocena współczesnej kultury czytelniczej. W trakcie zajęć studenci nabędą umiejętności przeprowadzania badań czytelnictwa z wykorzystaniem różnych technik badawczych, zapoznają się z formami promocji, upowszechniania czytelnictwa w Polsce i na świecie |
Pełny opis: |
Problematyka czytelnictwa, terminologia naukowa. Czytelnictwo w aspekcie historycznym i współczesnym (lektologia). Interdyscyplinarny charakter czytelnictwa. Metodologia badań. Edukacja czytelnicza i medialna. Zagadnienia związane z promocją, upowszechnianiem czytelnictwa Publiczność czytelnicza – wprowadzenie. Formy pracy (w tym biblioterapia) |
Literatura: |
Literatura podstawowa Andrzejewska J., Pojęcie kultury czytelniczej (przegląd literatury i propozycja definicji funkcjonalnej, „Roczniki Biblioteczne” 1973, z. 1-2. Borecka I., Biblioterapia. Teoria i praktyka. Poradnik, Warszawa 2001. Dunin J., Pismo zmienia świat: czytanie, lektura, czytelnictwo, Warszawa 1998. Koryś I., Wolff K., Wybieram książkę: społeczny zasięg książki w Polsce w 2008 roku, Warszawa 2010. Liternet.pl, red. P. Marecki, Kraków 2003. Ong W. J, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Lublin 1992. Siekierski S, Czytania Polaków w XX wieku, Warszawa 2000. Wajda A., Metodyka i organizacja czytelnictwa, Warszawa 1983. Wojciechowski J., Czytelnictwo, Kraków 1999. Wojciechowski J., Podstawy pracy z czytelnikiem, Warszawa 1991. Literatura uzupełniająca Bestsellery – literatura popularna – odbiorcy. Empiryczne badania współczesnego czytelnictwa, pod red. A. Dymmel, Lublin 2009. Biblioteka w otoczeniu społecznym. Pod red. E. B. Zybert, Warszawa 2000. Czytanie, czytelnictwo, czytelnik, pod red. A. Żbikowskiej-Migoń, Wrocław 2011, s. 101-117. Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka: z zagadnień upowszechnia czytelnictwa i książki dziecięcej, Warszawa 1992. Straus G., Wolff K., Wierny S., Czytanie, kupowanie, surfowanie: społeczny zasięg książki w Polsce w 2006 roku, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student definiuje i objaśnia problematykę czytelnictwa zarówno w aspekcie historycznym, jak i współczesnym, ukazuje jego interdyscyplinarny charakter (ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej)- Student opisuje publiczność czytelniczą (ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej)- Student rozróżnia i charakteryzuje metody i techniki badania czytelnictwa(ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej)- Student wskazuje i objaśnia różne formy upowszechniania i promocji oraz edukacji czytelniczej, form pracy z czytelnikami (ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej) Umiejętności- Student potrafi przeprowadzać badania czytelnictwa przy użyciu różnych technik badawczych oraz analizować ich wyniki (ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej)- student potrafi prowadzić działalność związaną z promocją, upowszechnianiem czytelnictwa (ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej) Kompetencje społeczne W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę aktywną i kreatywną na rzecz upowszechniania czytelnictwa oraz kształtowania wysokiego poziomu kultury czytelniczej społeczeństwa (ocenianie ciągłe) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę, przedmiot obejmuje 30 godz. ( w tym 15 on-line) Warunki zaliczenia: część stacjonarna: na podstawie obecności i przygotowania do zajęć (dopuszczalna jest 1 nieobecność, pozostałe należy zaliczać w formie ustnej); część e-learningowa: lektura materiałów zamieszczonych na platformie, odpowiedzi na pytania w formie zdalnej, aktywność na forum |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.