Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Czytelnictwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-KS1-2KON11
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Czytelnictwo
Jednostka: Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019)
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie z problematyką czytelnictwa oraz terminologią naukową; ukazanie jego interdyscyplinarnego charakteru, wprowadzenie w tematykę czytelnictwa różnych grup wiekowych i społecznych (w tym: specjalnych grup czytelniczych), przybliżenie metodologii badań czytelnictwa oraz form jego upowszechniania, jak również analiza i ocena współczesnej kultury czytelniczej. W trakcie zajęć studenci nabędą umiejętności przeprowadzania badań czytelnictwa z wykorzystaniem różnych technik badawczych, zapoznają się z formami promocji, upowszechniania czytelnictwa w Polsce i na świecie

Pełny opis:

Problematyka czytelnictwa, terminologia naukowa. Czytelnictwo w aspekcie historycznym i współczesnym (lektologia). Interdyscyplinarny charakter czytelnictwa. Metodologia badań. Edukacja czytelnicza i medialna. Zagadnienia związane z promocją, upowszechnianiem czytelnictwa Publiczność czytelnicza – wprowadzenie. Formy pracy (w tym biblioterapia)

Literatura:

Literatura podstawowa

Andrzejewska J., Pojęcie kultury czytelniczej (przegląd literatury i propozycja definicji funkcjonalnej, „Roczniki Biblioteczne” 1973, z. 1-2.

Borecka I., Biblioterapia. Teoria i praktyka. Poradnik, Warszawa 2001.

Dunin J., Pismo zmienia świat: czytanie, lektura, czytelnictwo, Warszawa 1998.

Koryś I., Wolff K., Wybieram książkę: społeczny zasięg książki w Polsce w 2008 roku, Warszawa 2010.

Liternet.pl, red. P. Marecki, Kraków 2003.

Ong W. J, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Lublin 1992.

Siekierski S, Czytania Polaków w XX wieku, Warszawa 2000.

Wajda A., Metodyka i organizacja czytelnictwa, Warszawa 1983.

Wojciechowski J., Czytelnictwo, Kraków 1999.

Wojciechowski J., Podstawy pracy z czytelnikiem, Warszawa 1991.

Literatura uzupełniająca

Bestsellery – literatura popularna – odbiorcy. Empiryczne badania współczesnego czytelnictwa, pod red. A. Dymmel, Lublin 2009.

Biblioteka w otoczeniu społecznym. Pod red. E. B. Zybert, Warszawa 2000.

Czytanie, czytelnictwo, czytelnik, pod red. A. Żbikowskiej-Migoń, Wrocław 2011, s. 101-117.

Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka: z zagadnień upowszechnia czytelnictwa i książki dziecięcej, Warszawa 1992.

Straus G., Wolff K., Wierny S., Czytanie, kupowanie, surfowanie: społeczny zasięg książki w Polsce w 2006 roku, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student definiuje i objaśnia problematykę czytelnictwa zarówno w aspekcie historycznym, jak i współczesnym, ukazuje jego interdyscyplinarny charakter (ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej)- Student opisuje publiczność czytelniczą (ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej)- Student rozróżnia i charakteryzuje metody i techniki badania czytelnictwa(ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej)- Student wskazuje i objaśnia różne formy upowszechniania i promocji oraz edukacji czytelniczej, form pracy z czytelnikami (ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej)

Umiejętności-

Student potrafi przeprowadzać badania czytelnictwa przy użyciu różnych technik badawczych oraz analizować ich wyniki (ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej)- student potrafi prowadzić działalność związaną z promocją, upowszechnianiem czytelnictwa (ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej)

Kompetencje społeczne

W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę aktywną i kreatywną na rzecz upowszechniania czytelnictwa oraz kształtowania wysokiego poziomu kultury czytelniczej społeczeństwa (ocenianie ciągłe)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę, przedmiot obejmuje 30 godz. ( w tym 15 on-line)

Warunki zaliczenia: część stacjonarna: na podstawie obecności i przygotowania do zajęć (dopuszczalna jest 1 nieobecność, pozostałe należy zaliczać w formie ustnej); część e-learningowa: lektura materiałów zamieszczonych na platformie, odpowiedzi na pytania w formie zdalnej, aktywność na forum

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)