Wielcy podglądacze kultury: Witkacy - Schulz - Gombrowicz
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-KS1-2KON21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Wielcy podglądacze kultury: Witkacy - Schulz - Gombrowicz |
Jednostka: | Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien mieć ogólną orientację w dziedzinie wiedzy o kulturze i awangardzie w sztuce i literaturze I poł. XX w, wykazywać się umiejętnością odczytywania tekstów powstałych w ramach konwencji parodystyczno - groteskowych; wykazywać chęć spojrzenia na awangardową literaturę i sztukę jako "głos" artystów dotyczący kondycji kultury im współczesnej. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie indywidualizmu Schulza, Witkacego, Gombrowicza w ich poglądach na temat przemian kultury XX w. oraz ukazanie ich mistrzostwa w dziedzinie groteski. Materiałem analitycznym są wybrane utwory literackie, dzieła plastyczne, teksty teoretyczne twórców, które odsłaniają oryginalność ich poglądów i działań w kulturze. Zajęcia pokazują rolę i znaczenie wielkich indywidualistów polskiej literatury w dziedzinie twórczej krytyki kultury XX w. |
Pełny opis: |
profil studiów - ogólnoakademicki forma studiów - stacjonarne rodzaj przedmiotu - przedmiot do wyboru, Moduł 5 dziedzina i dyscyplina nauki - dziedzina nauk humanistycznych ; kulturoznawstwo rok studiów/ semestr - II rok I stopnia semestr 3 Wymagania wstępne - student powinien znać i posługiwać się podstawową wiedzą nt. historii i teorii kultury, ze szczególnym uwzględnieniem dwudziestowiecznej problematyki we wskazanym zakresie tematycznym. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 h konwersatoryjnych (dyskusja problemowa, metoda podawcza prezentacje, referowanie z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych). Metody dydaktyczne: dyskusje problemowe, elementy wykładu, interpretacje praktyczne, prezentacje, konsultacje. Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w konwersatorium - dyskusje, prezentacje (30 h), przygotowanie do zajęć i rozmowy zaliczeniowej (30 h), konsultacje i ew. rozmowa zaliczeniowa (15h). Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - liczba godzin 45 punktów 1,8; o charakterze praktycznym 30 - 1,2 |
Literatura: |
Wykaz lektur i innych materiałów obowiązujących do zaliczania przedmiotu. Schulz, Sklepy cynamonowe(fragm..); Xięga Bałwochwalcza (fragm.) S.I. Witkiewicz, Nowe formy w malarstwie; Nienasycenie (fragm.) Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885 - 1939. Katalog dzieł malarskich, oprac. I. Jakimowicz, Muzeum Narodowe, Warszawa 1990 lub A. Żakiewicz, Witkacy , Warszawa 2006, seria Ludzie Czasy Dzieła; Regulamin Firmy Portretowej Witkacego W. Gombrowicz, Tancerz mecenasa Kraykowskiego; Trans – Atlantyk Literatura pomocnicza: Sandauer A. , Rzeczywistość zdegradowana (Rzecz o Brunonie Schulzu) w B. Schulz, Proza, Kraków 1973, s. 17 - 26 ; Schonle A., Sklepy cynamonowe Brunona Schulza: apologia tandety, w tomie pod red. M. Kitowskiej – Łysiak, Bruno Schulz. In memoriam, Lublin 1992, zwłaszcza s. 59 – 65, 73 – 76; opowiadania –montaże Debory Vogel, Tandeta zalewa świat; Perkale wzbierają…w jej tomie Akacje kwitną, Kraków 2006, s. 86 – 89; M. Kitowska – Łysiak, Twarz artysty – fizjonomia bez pointy, w tejże, Schulzowskie marginalia, Lublin 2007, s. 9 -28; Jan Gontowicz, Schulz, Warszawa 2006 z serii Ludzie Czasy Dzieła ( do przejrzenia zamieszczone ilustracje dzieł Schulza); hasło: autoportret w: Słownik schulzowski; A. Zagajewski, Drohobycz i świat, w Bruno Schulz. In memoriam, dz. cyt. (dowolna) ; L. Gawor, Katastrofizm w polskiej myśli społecznej i filozofii, Lublin 1999 (tu: 2.4. Zmierzch elit; 5.4. Rozwój społeczny według Witkacego); T. Bocheński, Powieści Witkacego. Sztuka i mistyfikacja, Łódź 1994 (tu: Nienasycenie); wstępy do w/w albumów; Przyszłość Witkacego pod red. T. Pękali, Kraków 2010 ( tu: E. Staniszewska, Stanisław Ignacy Witkiewicz – nieznany designer XX wieku ; M. Średniawa, Wirtualny Witkacy) ; Z. Łapiński, Wstęp do metody: Tancerz mecenasa Kraykowskiego, w tegoż: Ja , Ferdydurke. Gombrowicza świat interakcji, Lublin; A. Kowalska, Trans – Atlantyk w tejże, Conrad i Gombrowicz w walce o swoją wybitność, Warszawa 1986, s. 171 - 184; R. Gombrowicz, Gombrowicz w Argentynie 1939 – 1963, Kraków 2009 ( lektura do wyboru jako uzupełniająca) |
Efekty uczenia się: |
1.student ma podstawową wiedzę o poglądach Schulza, Witkacego, Gombrowicza na temat kultury i roli indywidualizmu w sztuce i kulturze – prezentacja 2. student ma umiejętność analizy i interpretacji przewidzianych w programie dzieł literackich, plastycznych ze względu na obronę kulturotwórczej roli indywidualizmu- ocena aktywności w trakcie zajęć 3. potrafi pozyskać informacje z literatury źródłowej w zakresie tematu konwersatorium 4. ma świadomość roli i znaczenia Schulza, Witkacego, Gombrowicza jako oryginalnych krytyków kultury 5. potrafi zainteresować rozmówcę dokonaniami kulturowymi wymienionych osobowości – (do 3 -5 ;j .w. ewentualnie dod. końcowa rozmowa zaliczeniowa) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie udziału w dyskusjach i finalnej rozmowy zaliczeniowej. Dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.