Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wielcy podglądacze kultury: Witkacy - Schulz - Gombrowicz

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-KS1-2KON21
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wielcy podglądacze kultury: Witkacy - Schulz - Gombrowicz
Jednostka: Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019)
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Student powinien mieć ogólną orientację w dziedzinie wiedzy o kulturze i awangardzie w sztuce i literaturze I poł. XX w, wykazywać się umiejętnością odczytywania tekstów powstałych w ramach konwencji parodystyczno - groteskowych; wykazywać chęć spojrzenia na awangardową literaturę i sztukę jako "głos" artystów dotyczący kondycji kultury im współczesnej.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie indywidualizmu Schulza, Witkacego, Gombrowicza w ich poglądach na temat przemian kultury XX w. oraz ukazanie ich mistrzostwa w dziedzinie groteski. Materiałem analitycznym są wybrane utwory literackie, dzieła plastyczne, teksty teoretyczne twórców, które odsłaniają oryginalność ich poglądów i działań w kulturze. Zajęcia pokazują rolę i znaczenie wielkich indywidualistów polskiej literatury w dziedzinie twórczej krytyki kultury XX w.

Pełny opis:

profil studiów - ogólnoakademicki

forma studiów - stacjonarne

rodzaj przedmiotu - przedmiot do wyboru, Moduł 5

dziedzina i dyscyplina nauki - dziedzina nauk humanistycznych ; kulturoznawstwo

rok studiów/ semestr - II rok I stopnia semestr 3

Wymagania wstępne - student powinien znać i posługiwać się podstawową wiedzą nt. historii i teorii kultury, ze szczególnym uwzględnieniem dwudziestowiecznej problematyki we wskazanym zakresie tematycznym.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 h konwersatoryjnych (dyskusja problemowa, metoda podawcza prezentacje, referowanie z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych).

Metody dydaktyczne: dyskusje problemowe, elementy wykładu, interpretacje praktyczne, prezentacje, konsultacje.

Punkty ECTS - 3

Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w konwersatorium - dyskusje, prezentacje (30 h), przygotowanie do zajęć i rozmowy zaliczeniowej (30 h), konsultacje i ew. rozmowa zaliczeniowa (15h).

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - liczba godzin 45 punktów 1,8; o charakterze praktycznym 30 - 1,2

Literatura:

Wykaz lektur i innych materiałów obowiązujących do zaliczania przedmiotu.

Schulz, Sklepy cynamonowe(fragm..); Xięga Bałwochwalcza (fragm.)

S.I. Witkiewicz, Nowe formy w malarstwie; Nienasycenie (fragm.)

Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885 - 1939. Katalog dzieł malarskich, oprac. I. Jakimowicz, Muzeum Narodowe, Warszawa 1990 lub A. Żakiewicz, Witkacy , Warszawa 2006, seria Ludzie Czasy Dzieła; Regulamin Firmy Portretowej Witkacego

W. Gombrowicz, Tancerz mecenasa Kraykowskiego; Trans – Atlantyk

Literatura pomocnicza:

Sandauer A. , Rzeczywistość zdegradowana (Rzecz o Brunonie Schulzu) w B. Schulz, Proza, Kraków 1973, s. 17 - 26 ; Schonle A., Sklepy cynamonowe Brunona Schulza: apologia tandety, w tomie pod red. M. Kitowskiej – Łysiak, Bruno Schulz. In memoriam, Lublin 1992, zwłaszcza s. 59 – 65, 73 – 76; opowiadania –montaże Debory Vogel, Tandeta zalewa świat; Perkale wzbierają…w jej tomie Akacje kwitną, Kraków 2006, s. 86 – 89; M. Kitowska – Łysiak, Twarz artysty – fizjonomia bez pointy, w tejże, Schulzowskie marginalia, Lublin 2007, s. 9 -28; Jan Gontowicz, Schulz, Warszawa 2006 z serii Ludzie Czasy Dzieła ( do przejrzenia zamieszczone ilustracje dzieł Schulza); hasło: autoportret w: Słownik schulzowski; A. Zagajewski, Drohobycz i świat, w Bruno Schulz. In memoriam, dz. cyt. (dowolna) ; L. Gawor, Katastrofizm w polskiej myśli społecznej i filozofii, Lublin 1999 (tu: 2.4. Zmierzch elit; 5.4. Rozwój społeczny według Witkacego); T. Bocheński, Powieści Witkacego. Sztuka i mistyfikacja, Łódź 1994 (tu: Nienasycenie); wstępy do w/w albumów; Przyszłość Witkacego pod red. T. Pękali, Kraków 2010 ( tu: E. Staniszewska, Stanisław Ignacy Witkiewicz – nieznany designer XX wieku ; M. Średniawa, Wirtualny Witkacy) ; Z. Łapiński, Wstęp do metody: Tancerz mecenasa Kraykowskiego, w tegoż: Ja , Ferdydurke. Gombrowicza świat interakcji, Lublin; A. Kowalska, Trans – Atlantyk w tejże, Conrad i Gombrowicz w walce o swoją wybitność, Warszawa 1986, s. 171 - 184; R. Gombrowicz, Gombrowicz w Argentynie 1939 – 1963, Kraków 2009 ( lektura do wyboru jako uzupełniająca)

Efekty uczenia się:

1.student ma podstawową wiedzę o poglądach Schulza, Witkacego, Gombrowicza na temat kultury i roli indywidualizmu w sztuce i kulturze – prezentacja

2. student ma umiejętność analizy i interpretacji przewidzianych w programie dzieł literackich, plastycznych ze względu na obronę kulturotwórczej roli indywidualizmu- ocena aktywności w trakcie zajęć

3. potrafi pozyskać informacje z literatury źródłowej w zakresie tematu konwersatorium

4. ma świadomość roli i znaczenia Schulza, Witkacego, Gombrowicza jako oryginalnych krytyków kultury

5. potrafi zainteresować rozmówcę dokonaniami kulturowymi wymienionych osobowości – (do 3 -5 ;j .w. ewentualnie dod. końcowa rozmowa zaliczeniowa)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie udziału w dyskusjach i finalnej rozmowy zaliczeniowej. Dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)