Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne media audialne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-KS1-2KON25
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne media audialne
Jednostka: Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019)
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Celem konwersatorium jest teoretyczne i praktyczne zapoznanie studentów z problematyką współczesnych mediów audialnych – radia i fonografii.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Tematyka konwersatorium obejmuje przedstawienie historycznego rozwoju tych mediów od końca XIX wieku po współczesność, analizy poszczególnych technologii oraz praktyk radiowych i fonograficznych, ich wpływ na twórczość artystyczną i kształtowanie i rozwój nowych gatunków mediów audialnych (radiowych i fonograficznych) oraz na kulturę słuchaczy. Analizy podejmowane są w trzech perspektywach: społecznej, estetycznej i medioznawczej i mają na celu ukazanie procesów zmian w radiu i fonografii w XX i XXI wieku oraz zrozumienie tendencji rozwoju współczesnych mediów audialnych. Poza teoretyczną analizą mediów audialnych studenci zapoznają się z podstawami technologii studyjnej i nagraniowej oraz realizują w formie warsztatowej krótkie formy dźwiękowo-muzyczne z użyciem tych technologii.

Pełny opis:

Nazwa przedmiotu Współczesne media audialne

Kod przedmiotu 0400-KS1-2KON25

Nazwa kierunku Kulturoznawstwo

Nazwa jednostki prowadzącej kierunek Wydział Filologiczny, Wydział Pedagogiki i Psychologii UwB

Język przedmiotu Polski

Rok studiów/ semestr Rok 1 semestr 2

Liczba godzin zajęć dydaktycznych oraz forma prowadzenia zajęć 30 godz. konwersatorium

Liczba punktów ECTS 3

Bilans nakładu pracy studenta

- uczestnictwo i aktywność na zajęciach – 30 godz.

- przygotowanie esejów, zadań online i prezentacji – 20 godz.

- praca na platformie edukacyjnej – przygotowanie analiz i zadań projektowych – 15 godz.

- konsultacje stacjonarne i online oraz dyskusja na forum internetowym przedmiotu – 15 godz.

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami :

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 45 godz. ECTS 1,8

o charakterze praktycznym - 30 godz. ECTS 1,2

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bardijewska Sława, Słuchowisko jako tekst słowno-dźwiękowy, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 109-127

2. Cox Ch., Warner D., Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, Słowo-Obraz-Terytoria, Warszawa 2010

3. Jędrzejewski S., Radio Renesans. Od monopolu do konkurencji, Warszawa 1997

4. Jędrzejewski S., Radiofonia publiczna w Europie w erze cyfrowej, Universitas, Kraków 2010

5. Kominek M., Fonografia artystyczna, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 141-152

6. Kominek M., Zaczęło się od fonografu, PWM, Kraków 1986

7. Kubaszewska W., Hermanowski M., Radio. Historia i współczesność, Poznań 2008

8. McLeish R., Produkcja radiowa, Wyd. UJ, 2007

9. McLuhan M., Radio bęben plemienny, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 100-108

10. Misiak T., Estetyczne konteksty audiosfery, Wydawnictwo WSNHiD, 2009

11. Peiper T., Radiofon, Radio adwokat, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 95-99

12. Siwak W., Audiosfera na przełomie stuleci, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 153-177

13. Stachyra G., Gatunki audycji w radiu sformatowanym, Wyd. UMCS, Lublin 2008

Literatura uzupełniająca

1. Bull, M., Sounding out the city: Personal stereos and the management of everyday life. New York, NY: Berg 2000.

2. Davis M., Miles. Autobiografia, przeł. F. Łobodziński, Constanti, Warszawa 2006.

3. Gałuszka Patryk, Biznes muzyczny. Ekonomiczne i marketingowe aspekty fonografii, Agencja Wydawnicza PLACET, Warszawa 2009

4. Gałuszka Patryk, Geneza, ewolucja i formy dystrybucji muzyki w Internecie, „Świat Marketingu”, Maj 2005

5. Jędrzejewski S., Radio w komunikacji społecznej, Profi-Press, Warszawa 2003

6. Katz M., Capturing Sound. How Technology Has Changed Music, Univ. of California Press: Berkeley-Los Angeles-London 2004.

7. Ross A., Reszta jest hałasem. Słuchając dwudziestego wieku, PIW, Warszawa 2011

8. Siwak W., Estetyka rocka, Semper, Warszawa 1993

9. Sterne J., Audible Past. Cultural Origins of Sound Reproduction, Duke University Press, 2003.

10. Theberge P., The Network Studio. Historical and Technological Paths to a New Ideal in Music Making, Social Studies of Science, October 2004, Vol. 34 No. 5, pp. 759-781

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. zna i rozumie na poziomie rozszerzonym rolę refleksji kulturoznawczej w rozumieniu procesów zachodzących w kulturze

2. ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o miejscu i znaczeniu nauki o kulturze w relacji do nauk humanistycznych oraz społecznych, o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej

3. zna szczegółową terminologię kulturoznawczą, antropologiczną i etnograficzną w języku polskim

4. ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania

5. zna i rozumie kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze, ma wiedzę o zależnościach między nimi

6. ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury i dobrą orientację we współczesnym życiu kulturalnym

7. zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie różnych dyscyplin nauk humanistycznych

W02, W04, W06, W08, W11, W15, W16

Umiejętności:

1. potrafi w pogłębiony, uporządkowany sposób wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.)

2. samodzielnie zdobywa wiedzę i umiejętności badawcze, rozumie i docenia potrzebę ustawicznego kształcenia

3. czyta i interpretuje teksty kultury (pisane, audialne i wizualne, multimedialne), umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze związane z rozwijaniem swoich zdolności i kariery zawodowej

4. potrafi rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczeń

5. potrafi rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych

6. wykrywa różnorodne, wieloaspektowe zależności między kształtowaniem się koncepcji kulturoznawczych a procesami społecznymi i kulturowymi oraz zmianami w nich zachodzącymi

7. ma umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy i własnego doświadczenia, umie podjąć trud orzekania o wartościach artystycznych i estetycznych

8. posiada umiejętność prezentacji opracowań krytycznych oraz wytworów własnej pracy (artystycznej, naukowej) w różnych formach i różnych mediach

9. umie docenić wielokulturowość społeczności regionu, kraju, Europy, rozumie na poziomie rozszerzonym odmienne postrzeganie życia społecznego i zjawisk kulturowych przez osoby wywodzące się z różnych środowisk i tradycji kulturowych

10. posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych lub prezentacji multimedialnych , w języku polskim i języku obcym, z wykorzystaniem różnych, samodzielnie dobranych ujęć teoretycznych i różnych źródeł

U01, U02, U05, U06, U07, U10, U11, U13, U16, U17

Kompetencje społeczne:

1. zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, umie go samodzielnie poszerzać, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego, potrafi także inspirować i organizować proces uczenia się innych osób

2. jest otwarty na nowe idee i poglądy, gotowy do podjęcia polemiki oraz zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów

3. efektywnie organizuje pracę własną i pracę zespołową oraz potrafi krytycznie ją ocenić i przemodelować

4. rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne związane z wykonywaniem zawodu

5. interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi i nowymi zjawiskami oraz formami w sztuce, umie je ocenić i zinterpretować

K01, K03, K04, K06, K10

Metody i kryteria oceniania:

Metody nauczania: prezentacje, referaty, dyskusja na zajęciach na temat zadanej literatury, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem narzędzi e-learningowych i mediów społecznościowych, prace online w trybie blended learning na platformie e-learningowej – zadania online (eseje, analizy, projekt, dyskusja na forum przedmiotu), konsultacje online i stacjonarne.

Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach, dyskusji na temat treści przedmiotu, wykonanych analiz, zadań oraz projektów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)