Metodologia badań kulturoznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-KS1-2MET |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań kulturoznawczych |
Jednostka: | Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot przekazuje podstawowy zasób wiedzy dotyczący genezy i istoty badań kulturoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem ich interdyscyplinarnego charakteru. Podczas wykładów i ćwiczeń studenci poznają najważniejsze pojęcia z tego zakresu. Zapoznają się także z wybranymi metodami badawczymi oraz z przykładami ich zastosowania w badaniach kulturoznawczych. Ćwiczenia mają charakter praktyczny. W ich trakcie studenci poznają podstawowe zasady dotyczące przygotowywania i prowadzenia badań. Celem zajęć jest wyposażenie studentów w umiejętności i narzędzia umożliwiające zaprojektowanie i realizację wielowymiarowych badań z zakresu kultury |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 2 Przedmioty humanistyczne i społeczne Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscypliny – kulturoznawstwo Rok studiów/semestr: II rok/semestr III (studia pierwszego stopnia) Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach z zakresu antropologicznych podstaw kulturoznawstwa i socjologii kultury. Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów, 15 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne: wykład problemowy z elementami dyskusji, wykład informacyjny, lektura monograficzna, praca zbiorowa, praca indywidualna, prezentacje, konsultacje. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: – udział w wykładach – 15 godzin; – udział w ćwiczeniach – 15 godzin; – przygotowanie do zajęć – 10 godzin; – przygotowanie do egzaminu – 5; – egzamin -1; – udział w konsultacjach – 9 godzin; – przygotowanie projektu - 5 godziny. Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami: – wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktu ECTS – o charakterze praktycznym – 35 godzin, co odpowiada 1,4 punktu ECTS |
Literatura: |
• Angrosino Michael, 2010, Badania etnograficzne i obserwacyjne, tłum. Maja Brzozowska-Brywczyńska, Warszawa: Wydawnictwo PWN, tamże: Zagadnienia etyczne, s. 153-162. • Barański Janusz, 2010, Kulturoznawstwo postantropologią czy erzacem filozofii?, [w:] Wojciech Jerzy Burszta, Michał Januszkiewicz, Kulturo-znawstwo dyscyplina bez dyscypliny?, Warszawa: ACADEMICA Wydawnictwo SWPS, s. 65-83. • Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., 2010, Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, [w:] tychże (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, s. 19-62. • Flick Uwe, 2010, Projektowanie badania jakościowego, tłum. Paweł Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tamże: Etyka w badaniach jakościowych, s. 121-133. • Flick Uwe, 2010, Projektowanie badania jakościowego, tłum. Paweł Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tamże: Czym są badania jakościowe?, s. 21-42. • Geertz Clifford, 2005, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, tłum. Maria M. Piechaczek, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, tamże: Rozdział 1: Opis gęsty: w poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury, s. 18-47. • Godlewski Grzegorz, 2010, Luneta i radar: o dwóch strategiach badań kulturoznawczych, [w:] Wojciech Jerzy Burszta, Michał Januszkiewicz, Kulturo-znawstwo dyscyplina bez dyscypliny?, Warszawa: ACADEMICA Wydawnictwo SWPS, s. 51-64. • Hammersley Martyn, Atkinson Paul, 2000, Metody badań terenowych, tłum. Sławomir Dymczyk, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, tamże: Problemy etyczne, s. 268-291. • Hammersley Martyn, Atkinson Paul, 2000, Metody badań terenowych, tłum. Sławomir Dymczyk, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, tamże: Co to jest etnografia?, s. 11-33. • Kingsolver Ann, 2009, Etyka w myśleniu i postępowaniu antropologa, [w:] Philip Carl Salzman, Patricia C. Rice (red.), Myśleć jak antropolog, tłum. Ola i Wojciech Kubińscy, wstęp Wojciech J. Burszta, Gdańsk: GWP, s. 161-177. • Kmita Jerzy, 2007, Późny wnuk filozofii. Wprowadzenie do kulturoznawstwa, Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe, tamże: Kultura symboliczna, s. 47-87. • Kostera Monika (red.), 2007, Kultura organizacji. Badania etnograficzne polskich firm, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, tamże: Etnografia jako tradycja metodologiczna, s. 39-67. • Pink Sarah, 2009, Etnografia wizualna, tłum. Maria Skiba, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, tamże: Część 3: Tworzenie wiedzy, s. 85-180. • Willis Paul, 2005, Wyobraźnia etnograficzna, tłum. Ewa Klekot, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, tamże: cz. I: Sztuka w codzienności, s. 25-73; cz. II: Penetracje w świecie ponowoczesnym, s. 101-122. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza. Student (K_W01, K_W03, K_W15): a) zna podstawowe podejścia badawcze, pojęcia i terminy stosowane w badaniach kultury; b) zna podstawowe metody i zasady prowadzenia badań kultury współczesnej. 2. Umiejętności. Student (K_U04, K_U06): a) potrafi zastosować wiedzę teoretyczną w praktyce badając i interpretując zjawiska kulturowe; b) potrafi krytycznie analizować zjawiska kulturowe. 3. Kompetencje. Student (K_K05): a) ma świadomość konieczności dokonywania wyboru właściwych metod postępowania badawczego w zależności od charakteru analizowanych zjawisk kulturowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie ćwiczeń oceniane są: - projekt badawczy, - frekwencja: możliwa jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona , forma zaliczenie nieobecności po konsultacji z prowadzącym - aktywność na zajęciach poparta lekturą tekstów, Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu - zaliczenie na ocenę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.