Teoria i historia public relations
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-KS1-2THP |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria i historia public relations |
Jednostka: | Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu studenci powinni posiadać ogólną wiedzę na temat podstaw marketingu i życia kulturalnego i problemów kultury popularnej. Pomocna jest również nabyta wiedza w zakresie komunikacji społecznej. Dzięki temu łatwiej będzie przyswajać wiedzę na temat teorii i historii public relations, jako dziedziny interdyscyplinarnej. |
Skrócony opis: |
Studenci są zaznajamiani ze dziedziną public relations jako ważną instytucją nowoczesnej kultury. Celem jest zaprezentowanie najczęściej stosowanych w XIX, XX i XXI wieku strategii perswazyjnych i przy okazji zapoznanie z historią kultury XIX, XX i XXI wieku, w tym również z historią mediów. Jedną z najważniejszych intencji jest pokazanie studentom procesu przeobrażania „kultury potrzeb” w „kulturę pragnień”, której immanentnym elementem jest perswazja w skali społecznej. Treścią przedmiotu są również zasadnicze pojęcia i założenia teoretyczne, które pozwalają poznać współczesne tendencje i modele w dziedzinie public relations. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - Status przedmiotu: obowiązkowy, specjalnościowy, moduł M_4 Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne, kulturoznawstwo Rok studiów/semestr - II rok I stopnia, III semestr Wymagania wstępne: zaliczenie przedmiotów Antropologiczne podstawy kulturoznawstwa, Historia i teoria reklamy Liczba i forma zajęć: 30 godzin wykładów Metody dydaktyczne: wykład problemowy z elementami dyskusji z wykorzystaniem prezentacji wizualnych, konsultacje 3 pkt ECTS Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładzie - 30 h, przygotowanie do egzaminu i obecność na nim - 55 h + 2 h, konsultacje - 3 h Razem 90 h, co daję 3 pkt ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 1,4 pkt ECTS/35 godz. - o charakterze praktycznym 2,4 pkt ECTS/60 godz. |
Literatura: |
Edward L. Bernays, Propaganda, Horace Liveright Publishing, New York 1928. Brendan Bruce, Images of Power. How the Image Makers Shape our Leaders, Kogan Page, London 1992. Wojciech Budzyński, Public Relations i zarządzanie reputacją firmy, Poltex, Warszawa 1998. Wojciech Budzyński, Techniki reklamy i public relations, Poltex, Warszawa 1995. Stuart Ewen, PR! A Social History of Spin, Basic Books, New York 1997. Gustave Le Bon, Psychologia tłumu. Studium powszechnego umysłu, przeł. C. Matkowski, 2011. Andy Green, Creativity in Public Relations, Kogan PageLondon and Philadelphia 2009. Tomasz Goban-Klas, Public relations czyli promocja reputacji – pojęcia, definicje, uwarunkowania, Business Press, Warszawa 1997 Public Relations and Social Theory. Key Figures and Concepts, ed. by Øyvind Ihlen, Betteke van Ruler, Magnus Fredriksson, Routledge, New York and London 2009. Jerzy P. Szyfter, Public relations w internecie, Wydawnictwo ONE Press, Gliwice 2005. Krystyna Wójcik, Public Relations od A do Z, Wydawnictwo Placet, Warszawa 1997. Lit. uzupełniająca: Roberto Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi, przeł. B. Wojciszke, Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne, Gdańsk 1996. Monika Milewska, Bogowie u władzy: Od Aleksandra Wielkiego do Kim Dzong Ila. Antropologiczne studium mitów boskiego władcy, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2012. Anthony Pratkanis, Elliot Aronson, Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, przeł. J. Radzicki, M. Szuster, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003. Public relations w czasach mp3 i internetu, red. Dariusz Tworzydło, Zbigniew Chmielewski, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie, Rzeszów 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. 1/. Studenci poznają public relations jako narzędzie marketingu i jednocześnie jako zjawisko kulturowe. Studenci poznają podstawowe problemy związane z teorią i praktyką PR, które powinien znać humanista interesujący się zjawiskami perswazji w nowoczesnej kulturze. Studenci poznają klasyczne koncepcje i techniki PR, wypracowane w XIX, XX i XXI wieku. ( K_W06; K_W09) Umiejętności. 1/. Studenci potrafią poprawnie posługiwać się poznaną terminologią dotyczącą marketingu i PR. Studenci rozumieją zasady kreowania różnych zjawisk kulturowych o wydźwięku promocyjnym, potrafią je rozpoznać i właściwie ocenić. Studenci rozumieją historyczny charakter mechanizmów i narzędzi PR, potrafią je powiązać z historią kultury, a także różnymi koncepcjami opisu nowoczesnej kultury w kulturoznawstwie. (K_U03; K_U11; K_U14). Kompetencje społeczne. Studenci znają zasady, na których wspiera się komunikowanie społeczne. Znają też narzędzia służące kształtowaniu opinii publicznej. Mają świadomość dopuszczalności oglądu tych samych zjawisk kulturowych z różnych perspektyw i względności ich ocen. (K_K03, K_K08). |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie testowej. Warunkiem dopuszczenia jest aktywność na wykładach. Oceniana będzie znajomość pojęć i najważniejszych zasad i pojęć teoretycznych i zjawisk historycznych istotnych z perspektywy rozwoju i kształtowania się PR, jako odddzielnej dziedziny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.