Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka potrzeb kulturalnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-KS1-3DPK
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka potrzeb kulturalnych
Jednostka: Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019)
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot przekazuje podstawowy zasób wiedzy dotyczący sposobów i praktyk uczestniczenia w kulturze współczesnej. Wśród poruszanych zagadnień teoretycznych omawiane są między innymi przeszłe i nowe praktyki postrzegania i diagnozowania potrzeb kulturalnych.

Skrócony opis:

Zajęcia mają charakter praktyczny. W ich trakcie studenci zapoznają się z podstawowymi metodami i technikami badawczymi niezbędnymi w diagnozowaniu warunków animacji społeczno-kulturowej. Celem zajęć jest wyposażenie studentek i studentów w umiejętności i narzędzia umożliwiające przygotowanie i przeprowadzenie wielowymiarowych badań diagnostycznych.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 4 Przedmioty kulturoznawcze

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – kulturoznawstwo

Rok studiów/semestr: III rok/semestr V (studia pierwszego stopnia)

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów: przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach z zakresu socjologii kultury i teorii kultury.

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin ćwiczeń.

Metody dydaktyczne: Dyskusja, referat, prezentacja, projekty badawcze, konsultacje.

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta

Rodzaje aktywności:

– udział w ćwiczeniach – 15 godzin;

– przygotowanie do ćwiczeń – 5 godzin;

– realizacja zadań projektowych – 5 godzin;

– konsultacje – 10 godzin;

Razem 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami:

– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS

– o charakterze praktycznym – 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS

Literatura:

• Babbie Earl, 2005, rozdz. 4: Plan badań, [w:] tegoż, Badania społeczne w praktyce, tłum. Witold Betkiewicz i In., Warszawa: PWN, s. 109-138.

• Barbour, Rosaline S., 2011, Badania fokusowe, tłum. Barbara Komorowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 63-102.

• Drozdowski Rafał, Fatyga Barbara, Filiciak Mirosław, Krajewski Marek, Szlendak Tomasz, 2014, Praktyki kulturalne Polaków, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, http://ozkultura.pl/node/7516.

• Filiciak Mirosław, Danielewicz Michał, Halawa Mateusz, Mazurek Paweł, Nowotny Agata, 2010, Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS, http://www.mim.swps.pl

• Grad Jan, 1999, Rozdział I: Kultura – uczestnictwo w kulturze – upowszechnianie kultury (rozumienie pojęć); Rozdział II: Uczestnictwo w kulturze artystycznej społeczeństwa polskiego i jego uwarunkowania, [w:] Grad Jan, Kaczmarek Urszula, Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu. Skrypt dla studentów kulturoznawstwa, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 11-30, s. 77-93.

• Krajewski Marek, W stronę relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze, „Kultura i Społeczeństwo” 2013, nr 1, s. 42-63, http://kis.czasopisma.pan.pl/images/data/kis/wydania/No_1_2013/kultura-2013-0003.pdf

• Krajewski Marek. Schmidt Filip, Problem z uczestnikami, [w:] tychże, Animacja/Edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce, Kraków: Małopolski Instytut Kultury, s. 52-58, http://www.kongreskultury2016.pl/wp-content/uploads/2016/08/animacja_edukacja_II-2014_cs5-podglad-po-II-korekcie.pdf

• Nowotny Agata, Sztandar-Sztanderska Karolina, Daszkowska-Kamińska Aleksandra, 2010, Jak diagnozować środowisko lokalne?, „Równać szanse”: http://rownacszanse.pl/uploads_public/cms/parameter-1535/3412_Poradnik_do_diagnozy_RS_2010_OKG.pdf ; http://rownacszanse.pl/uploads_public/cms/parameter-1519/3414_Poradnik_do_diagnozy_wywiady_RS_2010_OKG.pdf

• Skórzyńska Agata, Krajewski Marek (red.), 2017, Diagnoza w kulturze, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, http://www.nck.pl/media/attachments/318698/Diagnoza%20w%20kulturze.pdf, część: Podstawy, s. 9-24.

• Tomasz Rakowski, Agata Skórzyńska, 2017, Diagnozowanie ubytków, rozpoznawanie zasobów, [w:] Skórzyńska Agata, Krajewski Marek (red.), Diagnoza w kulturze, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, http://www.nck.pl/media/attachments/318698/Diagnoza%20w%20kulturze.pdf, s. 51-55.

• Filip Schmidt, 2017, Metody, narzędzia, techniki, [w:] Skórzyńska Agata, Krajewski Marek (red.), Diagnoza w kulturze, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, http://www.nck.pl/media/attachments/318698/Diagnoza%20w%20kulturze.pdf, część: s. 85-104.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza. Student (K_W02, K_W07, K_W14):

a) zna podstawowe metody i techniki badawcze służące diagnozowaniu warunków animacji społeczno-kulturowej;

b) wie jak zaplanować i przeprowadzić badanie diagnostyczne.

2. Umiejętności. Student (K_U04, K_U17):

a) przygotować plan badań diagnostycznych dotyczących warunków animacji społeczno-kulturowej;

b) wybrać odpowiednie do sformułowanego problemu badawczego metody badania i przeprowadzić postępowanie diagnostyczne.

3. Kompetencje społeczne studentek i studentów (K_K02, K_K04):

a) rozumie konieczność diagnozowania warunków animacji społeczno-kulturowej;

b) podejmuje współpracę z badanymi w trakcie prowadzenia badań diagnostycznych.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na ocenę. Warunkiem zaliczenia zajęć jest aktywny udział w zajęciach oraz przygotowanie i przeprowadzenie badań diagnostycznych a także znajomość obowiązującej literatury. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach. W przypadku większej liczby nieobecności należy przedłożyć usprawiedliwienie i niezwłocznie zaliczyć zajęcia w trakcie konsultacji. Nieusprawiedliwiona nieobecność na ponad 50 % spotkań uniemożliwia zaliczenie przedmiotu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)