Diagnostyka potrzeb kulturalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-KS1-3DPK |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka potrzeb kulturalnych |
Jednostka: | Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot przekazuje podstawowy zasób wiedzy dotyczący sposobów i praktyk uczestniczenia w kulturze współczesnej. Wśród poruszanych zagadnień teoretycznych omawiane są między innymi przeszłe i nowe praktyki postrzegania i diagnozowania potrzeb kulturalnych. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter praktyczny. W ich trakcie studenci zapoznają się z podstawowymi metodami i technikami badawczymi niezbędnymi w diagnozowaniu warunków animacji społeczno-kulturowej. Celem zajęć jest wyposażenie studentek i studentów w umiejętności i narzędzia umożliwiające przygotowanie i przeprowadzenie wielowymiarowych badań diagnostycznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 4 Przedmioty kulturoznawcze Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – kulturoznawstwo Rok studiów/semestr: III rok/semestr V (studia pierwszego stopnia) Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów: przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach z zakresu socjologii kultury i teorii kultury. Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne: Dyskusja, referat, prezentacja, projekty badawcze, konsultacje. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: – udział w ćwiczeniach – 15 godzin; – przygotowanie do ćwiczeń – 5 godzin; – realizacja zadań projektowych – 5 godzin; – konsultacje – 10 godzin; Razem 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami: – wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS – o charakterze praktycznym – 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS |
Literatura: |
• Babbie Earl, 2005, rozdz. 4: Plan badań, [w:] tegoż, Badania społeczne w praktyce, tłum. Witold Betkiewicz i In., Warszawa: PWN, s. 109-138. • Barbour, Rosaline S., 2011, Badania fokusowe, tłum. Barbara Komorowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 63-102. • Drozdowski Rafał, Fatyga Barbara, Filiciak Mirosław, Krajewski Marek, Szlendak Tomasz, 2014, Praktyki kulturalne Polaków, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, http://ozkultura.pl/node/7516. • Filiciak Mirosław, Danielewicz Michał, Halawa Mateusz, Mazurek Paweł, Nowotny Agata, 2010, Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS, http://www.mim.swps.pl • Grad Jan, 1999, Rozdział I: Kultura – uczestnictwo w kulturze – upowszechnianie kultury (rozumienie pojęć); Rozdział II: Uczestnictwo w kulturze artystycznej społeczeństwa polskiego i jego uwarunkowania, [w:] Grad Jan, Kaczmarek Urszula, Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu. Skrypt dla studentów kulturoznawstwa, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 11-30, s. 77-93. • Krajewski Marek, W stronę relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze, „Kultura i Społeczeństwo” 2013, nr 1, s. 42-63, http://kis.czasopisma.pan.pl/images/data/kis/wydania/No_1_2013/kultura-2013-0003.pdf • Krajewski Marek. Schmidt Filip, Problem z uczestnikami, [w:] tychże, Animacja/Edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce, Kraków: Małopolski Instytut Kultury, s. 52-58, http://www.kongreskultury2016.pl/wp-content/uploads/2016/08/animacja_edukacja_II-2014_cs5-podglad-po-II-korekcie.pdf • Nowotny Agata, Sztandar-Sztanderska Karolina, Daszkowska-Kamińska Aleksandra, 2010, Jak diagnozować środowisko lokalne?, „Równać szanse”: http://rownacszanse.pl/uploads_public/cms/parameter-1535/3412_Poradnik_do_diagnozy_RS_2010_OKG.pdf ; http://rownacszanse.pl/uploads_public/cms/parameter-1519/3414_Poradnik_do_diagnozy_wywiady_RS_2010_OKG.pdf • Skórzyńska Agata, Krajewski Marek (red.), 2017, Diagnoza w kulturze, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, http://www.nck.pl/media/attachments/318698/Diagnoza%20w%20kulturze.pdf, część: Podstawy, s. 9-24. • Tomasz Rakowski, Agata Skórzyńska, 2017, Diagnozowanie ubytków, rozpoznawanie zasobów, [w:] Skórzyńska Agata, Krajewski Marek (red.), Diagnoza w kulturze, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, http://www.nck.pl/media/attachments/318698/Diagnoza%20w%20kulturze.pdf, s. 51-55. • Filip Schmidt, 2017, Metody, narzędzia, techniki, [w:] Skórzyńska Agata, Krajewski Marek (red.), Diagnoza w kulturze, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, http://www.nck.pl/media/attachments/318698/Diagnoza%20w%20kulturze.pdf, część: s. 85-104. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza. Student (K_W02, K_W07, K_W14): a) zna podstawowe metody i techniki badawcze służące diagnozowaniu warunków animacji społeczno-kulturowej; b) wie jak zaplanować i przeprowadzić badanie diagnostyczne. 2. Umiejętności. Student (K_U04, K_U17): a) przygotować plan badań diagnostycznych dotyczących warunków animacji społeczno-kulturowej; b) wybrać odpowiednie do sformułowanego problemu badawczego metody badania i przeprowadzić postępowanie diagnostyczne. 3. Kompetencje społeczne studentek i studentów (K_K02, K_K04): a) rozumie konieczność diagnozowania warunków animacji społeczno-kulturowej; b) podejmuje współpracę z badanymi w trakcie prowadzenia badań diagnostycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę. Warunkiem zaliczenia zajęć jest aktywny udział w zajęciach oraz przygotowanie i przeprowadzenie badań diagnostycznych a także znajomość obowiązującej literatury. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach. W przypadku większej liczby nieobecności należy przedłożyć usprawiedliwienie i niezwłocznie zaliczyć zajęcia w trakcie konsultacji. Nieusprawiedliwiona nieobecność na ponad 50 % spotkań uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.