Dziecko w literaturze i kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-KS1-3KON21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Dziecko w literaturze i kulturze |
Jednostka: | Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w problematykę dziecka i dziecięcości w literaturze i kulturze oraz szeroko pojmowanej podkultury dziecięcej, w aspekcie historycznym i współczesnym. W trakcie zajęć będą omawiane takie zagadnienia, jak: Dziecko w przestrzeni regio - edukacja regionalna dziecka a literatura piękna; historia dziecka i dzieciństwa; motyw dziecka w literaturze; elementy podkultury dziecięcej; dziecko i Internet (w tym serwisy edukacyjne dla dzieci, sieciowe zasoby kulturalne dla dzieci); dziecko w języku – język dziecka; książka dziecięca; dziecko jako czytelnik, animacja czytelnictwa dziecięcego; kulturowy wymiar baśni - baśń w życiu dziecka; storytelling i booktalking; biblioteka dziecięca; teatr dziecięcy – współczesny dramat dla dzieci; dziecko w systemie kultury współczesnej; |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki, studia stacjonarne 1 stopnia; jednostka: Wydział Filologiczny Wydział Pedagogiki i Psychologii. Moduł 5 .Przedmiot do wyboru z obszaru nauk humanistycznych, konwersatorium, dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina: kulturoznawstwo; 3 rok 1 stopnia; semestr letni, wymagania wstępne: podstawowa wiedza literaturoznawcza i kulturoznawcza; liczba godzin: 30; metody dydaktyczne: konwersatoryjne, heurezy, praca w grupach, praca samodzielna, punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach 30 godz., udział w konsultacjach 15 godz., przygotowanie do zajęć, przygotowanie prezentacji ustnej 25 godz. Wskaźniki ilościowe (godz. wymagające udziału nauczyciela - 45 godz. - 1,8 ECTS; w tym o charakterze praktycznym 30 godz. - 1,2 ECTS |
Literatura: |
Ariės P., Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach, Gdańsk 1995. Badinter E., Historia miłości macierzyńskiej, przeł. K. Choiński, Warszawa 1998. Baśń i dziecko, wstęp, wybór i opracowanie H. Skrobiszewska, Warszawa 1978. Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. D. Danek, t. 1, 2, Warszawa, 1985. Białek Z., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1918-1939. Zarys monograficzny. Materiały, Warszawa 1987. Cieślikowski J., Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci, Wrocław 1976. Czabanowska-Wróbel A., Dziecko. Symbol i zagadnienie antropologiczne w literaturze Młodej Polski, Kraków 2003. Dziecko w kulturze europejskiej, red. M. Knapik, W. A. Sacher, Katowice 2005. Dziecko w kulturze współczesnego świata, red. Ewa Jagiełło, Ewa Jówko, Siedlce 2013. http://www.zagozdzie.boo.pl/pliki/dziecko.pdf Frycie S., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945-1970, Warszawa 1978. Kaniowska-Lewańska I., Literatura dla dzieci i młodzieży do roku 1864, Warszawa 1973. Koźmińska I., Olszewska E., Wychowanie przez czytanie, Warszawa 2010. Konieczna E., Kultura dziecięcych mediów audiowizualnych, „Kultura i Edukacja” 2001, nr 4. Kuliczkowska K., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1864-1918. Zarys monograficzny. Materiały, Warszawa 1981. Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI stulecia, Warszawa 2002. Kulturowe konteksty baśni, t. 1: Rozigrana córa mitu, pod red. Grzegorza Leszczyńskiego, Poznań 2005. Kulturowe konteksty baśni, t. 2: W poszukiwaniu straconego królestwa, pod red. Grzegorza Leszczyńskiego, Poznań 2006. Lewandowicz-Nosal G., Biblioteki dla dzieci wczoraj i dziś. Poradnik, Warszawa 2008 (tu: Formy pracy, Przykłady pracy bibliotek dla dzieci). Nosek A., Dziecko w sztuce Stanisława Wyspiańskiego, „Próby” 2013, nr 1. Nosek, W przestrzeniach universum i regio. Wiersze dla dzieci współczesnych pisarzy regionu podlaskiego. Interpretacje, Białystok 2015. Papuzińska J., Inicjacje literackie: problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa 1988. Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996. Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka: z zagadnień upowszechnia czytelnictwa i książki dziecięcej, Warszawa 1992 Stączek M., Storytelling, Warszawa 2014. Wright A., Storytelling with children, Oxford 1996. Wykaz literatury uzupełniającej http://dzieckonaprzestrzeniwiekow.blogspot.com/p/publikacja.html Dziecko w kulturze i nauce na przestrzeni wieków, praca zbiorowa pod red. B. Olech, A. Kropiewnickiej, M. Wojtowicz, Białystok 2014, tryb dostępu: https://drive.google.com/file/d/0Bzf4YFpAb5iqZ2g3VWRRUHF4anc/edit?pli=1 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W02, K_W10, K_W11, K_U06, K_U07, K_U11, K_U17, K_K01, K_K06 Efekty przedmiotu: Wiedza - Student definiuje i objaśnia problematykę dziecka i dziecięcości w literaturze i kulturze. Wymienia elementy podkultury dziecięcej (ocena przygotowania do zajęć) Umiejętności - student potrafi interpretować utwory literackie i teksty kultury - potrafi prowadzić działalność związaną z promocją, upowszechnianiem literatury i kultury dziecięcej (ocena aktywności w trakcie zajęć) - student potrafi interpretować dzieła literackie z motywami dziecięcymi (ocenianie wypowiedzi studentów) - student potrafi wyszukiwać w Internecie zasoby edukacyjne i kulturowe dla dzieci (ocena przygotowania do zajęć) - student potrafi wykorzystywać storytelling w pracy z dziećmi (ocena przygotowania do zajęć) Kompetencje społeczne W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę aktywną i kreatywną na rzecz upowszechniania literatury i kultury dziecięcej, uwrażliwi się na potrzeby kulturalne dzieci (ocenianie ciągłe) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności i przygotowania do zajęć, przygotowania ustnej prezentacji, aktywności. Dopuszczalne są 2 nieobecności, pozostałe należy zaliczyć w formie ustnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.