Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dziecko w literaturze i kulturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-KS1-3KON21
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dziecko w literaturze i kulturze
Jednostka: Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019)
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie w problematykę dziecka i dziecięcości w literaturze i kulturze oraz szeroko pojmowanej podkultury dziecięcej, w aspekcie historycznym i współczesnym. W trakcie zajęć będą omawiane takie zagadnienia, jak: Dziecko w przestrzeni regio - edukacja regionalna dziecka a literatura piękna; historia dziecka i dzieciństwa; motyw dziecka w literaturze; elementy podkultury dziecięcej; dziecko i Internet (w tym serwisy edukacyjne dla dzieci, sieciowe zasoby kulturalne dla dzieci); dziecko w języku – język dziecka; książka dziecięca; dziecko jako czytelnik, animacja czytelnictwa dziecięcego; kulturowy wymiar baśni - baśń w życiu dziecka; storytelling i booktalking; biblioteka dziecięca; teatr dziecięcy – współczesny dramat dla dzieci; dziecko w systemie kultury współczesnej;

Pełny opis:

Profil studiów ogólnoakademicki, studia stacjonarne 1 stopnia; jednostka: Wydział Filologiczny Wydział Pedagogiki i Psychologii. Moduł 5 .Przedmiot do wyboru z obszaru nauk humanistycznych, konwersatorium, dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina: kulturoznawstwo; 3 rok 1 stopnia; semestr letni, wymagania wstępne: podstawowa wiedza literaturoznawcza i kulturoznawcza; liczba godzin: 30; metody dydaktyczne: konwersatoryjne, heurezy, praca w grupach, praca samodzielna, punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach 30 godz., udział w konsultacjach 15 godz., przygotowanie do zajęć, przygotowanie prezentacji ustnej 25 godz.

Wskaźniki ilościowe (godz. wymagające udziału nauczyciela - 45 godz. - 1,8 ECTS; w tym o charakterze praktycznym 30 godz. - 1,2 ECTS

Literatura:

Ariės P., Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach, Gdańsk 1995.

Badinter E., Historia miłości macierzyńskiej, przeł. K. Choiński, Warszawa 1998.

Baśń i dziecko, wstęp, wybór i opracowanie H. Skrobiszewska, Warszawa 1978.

Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. D. Danek, t. 1, 2, Warszawa, 1985.

Białek Z., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1918-1939. Zarys monograficzny. Materiały, Warszawa 1987.

Cieślikowski J., Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci, Wrocław 1976.

Czabanowska-Wróbel A., Dziecko. Symbol i zagadnienie antropologiczne w literaturze Młodej Polski, Kraków 2003.

Dziecko w kulturze europejskiej, red. M. Knapik, W. A. Sacher, Katowice 2005.

Dziecko w kulturze współczesnego świata, red. Ewa Jagiełło, Ewa Jówko, Siedlce 2013.

http://www.zagozdzie.boo.pl/pliki/dziecko.pdf

Frycie S., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945-1970, Warszawa 1978.

Kaniowska-Lewańska I., Literatura dla dzieci i młodzieży do roku 1864, Warszawa 1973.

Koźmińska I., Olszewska E., Wychowanie przez czytanie, Warszawa 2010.

Konieczna E., Kultura dziecięcych mediów audiowizualnych, „Kultura i Edukacja” 2001, nr 4.

Kuliczkowska K., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1864-1918. Zarys monograficzny. Materiały, Warszawa 1981.

Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI stulecia, Warszawa 2002.

Kulturowe konteksty baśni, t. 1: Rozigrana córa mitu, pod red. Grzegorza Leszczyńskiego, Poznań 2005.

Kulturowe konteksty baśni, t. 2: W poszukiwaniu straconego królestwa, pod red. Grzegorza Leszczyńskiego, Poznań 2006.

Lewandowicz-Nosal G., Biblioteki dla dzieci wczoraj i dziś. Poradnik, Warszawa 2008 (tu: Formy pracy, Przykłady pracy bibliotek dla dzieci).

Nosek A., Dziecko w sztuce Stanisława Wyspiańskiego, „Próby” 2013, nr 1.

Nosek, W przestrzeniach universum i regio. Wiersze dla dzieci współczesnych pisarzy regionu podlaskiego. Interpretacje, Białystok 2015.

Papuzińska J., Inicjacje literackie: problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa 1988.

Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996.

Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka: z zagadnień upowszechnia czytelnictwa i książki dziecięcej, Warszawa 1992

Stączek M., Storytelling, Warszawa 2014.

Wright A., Storytelling with children, Oxford 1996.

Wykaz literatury uzupełniającej

http://dzieckonaprzestrzeniwiekow.blogspot.com/p/publikacja.html

Dziecko w kulturze i nauce na przestrzeni wieków, praca zbiorowa pod red. B. Olech, A. Kropiewnickiej, M. Wojtowicz, Białystok 2014, tryb dostępu:

https://drive.google.com/file/d/0Bzf4YFpAb5iqZ2g3VWRRUHF4anc/edit?pli=1

Efekty uczenia się:

Efekty kierunkowe: K_W02, K_W10, K_W11, K_U06, K_U07, K_U11, K_U17,

K_K01, K_K06

Efekty przedmiotu:

Wiedza

- Student definiuje i objaśnia problematykę dziecka i dziecięcości w literaturze i kulturze. Wymienia elementy podkultury dziecięcej (ocena przygotowania do zajęć)

Umiejętności

- student potrafi interpretować utwory literackie i teksty kultury

- potrafi prowadzić działalność związaną z promocją, upowszechnianiem literatury i kultury dziecięcej (ocena aktywności w trakcie zajęć)

- student potrafi interpretować dzieła literackie z motywami dziecięcymi (ocenianie wypowiedzi studentów)

- student potrafi wyszukiwać w Internecie zasoby edukacyjne i kulturowe dla dzieci (ocena przygotowania do zajęć)

- student potrafi wykorzystywać storytelling w pracy z dziećmi (ocena przygotowania do zajęć)

Kompetencje społeczne

W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę aktywną i kreatywną na rzecz upowszechniania literatury i kultury dziecięcej, uwrażliwi się na potrzeby kulturalne dzieci (ocenianie ciągłe)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności i przygotowania do zajęć, przygotowania ustnej prezentacji, aktywności. Dopuszczalne są 2 nieobecności, pozostałe należy zaliczyć w formie ustnej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)