Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia nowych mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-KS2-1FNM
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia nowych mediów
Jednostka: Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019)
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Znajomość kultury współczesnej i funkcjonowania mediów.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

lektura monograficzna
mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia mają ukazać przemiany, jakie się dokonały za sprawą rewolucji technologicznej ostatnich lat, głównie wskutek pojawienia się internetu. W jaki sposób media tradycyjne podlegają determinacji ze strony komunikacji internetowej? Co zmienia się w istocie komunikacji międzyludzkiej, gdy jest ona zapośredniczona poprzez kontakty w sieci?

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, Moduł 4 przedmioty specjalnościowe

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, filozofia.

Rok studiów/semestr: I/II (studia drugiego stopnia)

Wymagania wstępne: wiedza z socjologii kultury i antropologii mediów.

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin konwersatorium.

Metody dydaktyczne : Dyskursywna prezentacja stanowisk; dyskusje tradycyjne i panelowe. Konsultacje. Zaliczenie zajęć – rozmowa egzaminacyjna . Warunek przystąpienia do egzaminu – obecności (dopuszczalna jedna nieobecność) i jedna prezentacja zagadnienia związanego z przedmiotem.

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach (ćwiczeniach / laboratoriach i in.) - 30 h

Udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2 h

Przygotowanie do egzaminu i obecność na rozmowie egzaminacyjnej - 33 h

Przygotowanie do zajęć - 30 h

Przygotowanie do prezentacji tematu na zajęciach - 5 h

Razem: 100 h

Nakład pracy studenta związany z zajęciami :

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 32 h

o charakterze praktycznym - 68h

Literatura:

Literatura podstawowa:

E. Aronson, Człowiek – istota społeczna, Warszawa 1987.

J. Bralczyk, Manipulacja językowa, w: Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2000.

N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, Gliwice 2013.

M. Kunczik, A. Zipfel, Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa 2000.

W. Orliński, Inrenet. Czas się bać, Warszawa 2013.

B. Poulet, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2011.

B. Reeves, C. Nass, Media i ludzie, Warszawa 2000.

M. Spitzer, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i nasze dzieci, Słupsk 2013.

A. Toffler, Zmiana władzy, Poznań 2003.

Literatura uzupełniająca:

Z. Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000.

Z. Bauman, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Kraków 2011.

E. Moglen, Wolność w chmurze i inne eseje, Warszawa, b.d.w.

G. Small, G. Vorgan, iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości, Poznań 2011.

Efekty uczenia się:

1. pojęcia z zakresu refleksji o kulturze

2. mechanizmy obiegu informacji w kulturze masowej

3. historyczne linie rozwojowe mediów

4. różnice między mediami tradycyjnymi a internetowymi

K_W01, K__W02, K_W04, K_W10, K_W12-14

Umiejętności (student potrafi…)

1. zastosować wiedzę teoretyczną do analizy zjawisk kulturowych

2.dostrzegać elementy konstytutywne i przygodne badanych problemów

3. uchwycić podobieństwo hermeneutyczne różnych rodzajów aktywności poznawczej

4.uchwycić różnice zjawisk związanych z kulturą medialną K_U08, K_U09, K_U11, K_U12, K_U13

Kompetencje społeczne i personalne (student…) Wiedza (student zna…)

1 . podstawowe

1 .akceptuje pluralizm w sferze poglądów

2.rozumie punkt widzenia swojego stanowiska

3. rozumie aksjologiczny kontekst funkcjonowania mediów

4. umie krytycznie ocenić siebie i jest otwarty na inne światopoglądy K_K02, K_K05, K_K06, K_K07

Metody i kryteria oceniania:

Oceny dotyczą wypowiedzi studentów na kolejnych zajęciach; ocenie podlega prezentacja wybranej kwestii na zajęciach oraz rozmowa zaliczeniowa.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)