Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filmu powszechnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-KS2-1HFP
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia filmu powszechnego
Jednostka: Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019)
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Wymagania (lista przedmiotów):

Film w kulturze 0400-KS1-2FWK
Historia filmu polskiego 0400-KS2-1HPO

Założenia (lista przedmiotów):

Film w kulturze 0400-KS1-2FWK
Historia filmu polskiego 0400-KS2-1HPO

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z twórczością reżyserów kina światowego na przestrzeni historycznego rozwoju filmu. Po ukończeniu zajęć student powinien posiadać wiedzę na temat najważniejszych artefaktów, prądów, kierunków i szkół z zakresu historii kina światowego, głównie europejskiego i amerykańskiego (początki kina, ekspresjonizm, awangarda filmowa, kino radzieckie okresu niemego, kino francuskie lat 30, przełom dźwiękowy, film noir, neorealizm włoski, klasyczne kino hollywoodzkie, francuska nowa fala, młodzi gniewni, kino światowe – Ameryka Północna, Azja, Afryka, kino współczesne; mistrzowie kina). Powinien być wyposażony w umiejętności osadzenia poszczególnych kierunków i prądów filmowych na tle szerszej kultury danego okresu historycznego i środowiska kulturowego, a także umiejscowienia ich w kontekście współwystępujących tendencji w sztuce. Powinien również posiadać kompetencje oceny i wartościowania artefaktów filmowych w zakresie dzieł wybitnych, pionierskich, a także popularnych, komercyjnych, wpisujących się w kino gatunków.

Skrócony opis:

Na zajęciach prowadzonych w formie wykładowej i ćwiczeniowej studenci zapoznają się z historią kina światowego, od momentu jego powstania do współczesności.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Przedmiot specjalnościowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauki o kulturze i religii

Rok studiów /semestr: I rok II stopnia/semestr 2

Wymagania wstępne: Film w kulturze, Historia filmu polskiego

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładów, 30 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: ćwiczenia, wykład, prezentacja, pokazy filmów i ich fragmentów

Formy zaliczenia przedmiotu: egzamin, zaliczenie

Punkty ECTS: 8 punkty

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach – 30 godzin

- udział w wykładach - 30 godzin

- udział w konsultacjach – 10 godzin

- udział w projekcjach – 30 godzin

- przygotowanie do zajęć - 30 godzin

- przygotowanie do opanowania materiału na zaliczenie i egzamin - 70 godzin

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami :

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 100 godz., 4 pkt.

- o charakterze praktycznym 130 godz. 4,6 pkt.

Literatura:

red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Historia kina, t. I: Kino nieme, Kraków 2009

red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Historia kina, t. II: Kino klasyczne, Kraków 2011

red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Historia kina, t. III: Kino epoki nowofalowej, Kraków 2015

red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Historia kina, t. IV: Kino końca wieku, Kraków 2019

J. Toeplitz, Historia sztuki filmowej, t. I-VI, Warszawa 1957-1990

J. Płażewski, Historia filmu, Wrocław – Warszawa – Kraków 2000

T. Lubelski, Nowa fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego, Kraków 2000

D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010

red. T. Lubelski (i in.), Encyklopedia kina, Kraków 2003

A. Garbicz, J. Klinowski, Kino – wehikuł magiczny, T. I – V, Kraków 1981 – 2009

T. Kłys, Dekada doktora Mabuse, Łódź 2006

M. Przylipiak, Kino stylu zerowego, Warszawa 1998

P. Zawojski, Wielkie filmy przełomu wieków, Kraków 2007

red. A. Helman, A. Pitrus, Autorzy kina europejskiego, Warszawa 2011

red. G. Stachówna, J. Wojnicka, Autorzy kina europejskiego, Kraków 2003

red. K. Sobotka, Mistrzowie kina europejskiego, Łódź 1996

red. Ł.A. Plesnar, R. Syska, Mistrzowie kina amerykańskiego, Kraków 2006

P. de Agostini, Legendarne filmy, Warszawa 2011

red. J. Szyłak, Kino nowej przygody, Gdańsk 2011

Efekty uczenia się:

KA7_WG4, KA_7_WK3

KA7_UW1, KA7_UK3

KA7_KK1

Metody i kryteria oceniania:

Treści związane z ćwiczeniami weryfikowane są na podstawie oceny aktywności na zajęciach oraz zaliczenia ustnego, treści związane z wykładem - w formie egzaminu ustnego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)