Historia filmu powszechnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-KS2-1HFP |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filmu powszechnego |
Jednostka: | Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Film w kulturze 0400-KS1-2FWK |
Założenia (lista przedmiotów): | Film w kulturze 0400-KS1-2FWK |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studenta z twórczością reżyserów kina światowego na przestrzeni historycznego rozwoju filmu. Po ukończeniu zajęć student powinien posiadać wiedzę na temat najważniejszych artefaktów, prądów, kierunków i szkół z zakresu historii kina światowego, głównie europejskiego i amerykańskiego (początki kina, ekspresjonizm, awangarda filmowa, kino radzieckie okresu niemego, kino francuskie lat 30, przełom dźwiękowy, film noir, neorealizm włoski, klasyczne kino hollywoodzkie, francuska nowa fala, młodzi gniewni, kino światowe – Ameryka Północna, Azja, Afryka, kino współczesne; mistrzowie kina). Powinien być wyposażony w umiejętności osadzenia poszczególnych kierunków i prądów filmowych na tle szerszej kultury danego okresu historycznego i środowiska kulturowego, a także umiejscowienia ich w kontekście współwystępujących tendencji w sztuce. Powinien również posiadać kompetencje oceny i wartościowania artefaktów filmowych w zakresie dzieł wybitnych, pionierskich, a także popularnych, komercyjnych, wpisujących się w kino gatunków. |
Skrócony opis: |
Na zajęciach prowadzonych w formie wykładowej i ćwiczeniowej studenci zapoznają się z historią kina światowego, od momentu jego powstania do współczesności. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Przedmiot specjalnościowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauki o kulturze i religii Rok studiów /semestr: I rok II stopnia/semestr 2 Wymagania wstępne: Film w kulturze, Historia filmu polskiego Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładów, 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: ćwiczenia, wykład, prezentacja, pokazy filmów i ich fragmentów Formy zaliczenia przedmiotu: egzamin, zaliczenie Punkty ECTS: 8 punkty Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach – 30 godzin - udział w wykładach - 30 godzin - udział w konsultacjach – 10 godzin - udział w projekcjach – 30 godzin - przygotowanie do zajęć - 30 godzin - przygotowanie do opanowania materiału na zaliczenie i egzamin - 70 godzin Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami : - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 100 godz., 4 pkt. - o charakterze praktycznym 130 godz. 4,6 pkt. |
Literatura: |
red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Historia kina, t. I: Kino nieme, Kraków 2009 red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Historia kina, t. II: Kino klasyczne, Kraków 2011 red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Historia kina, t. III: Kino epoki nowofalowej, Kraków 2015 red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Historia kina, t. IV: Kino końca wieku, Kraków 2019 J. Toeplitz, Historia sztuki filmowej, t. I-VI, Warszawa 1957-1990 J. Płażewski, Historia filmu, Wrocław – Warszawa – Kraków 2000 T. Lubelski, Nowa fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego, Kraków 2000 D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010 red. T. Lubelski (i in.), Encyklopedia kina, Kraków 2003 A. Garbicz, J. Klinowski, Kino – wehikuł magiczny, T. I – V, Kraków 1981 – 2009 T. Kłys, Dekada doktora Mabuse, Łódź 2006 M. Przylipiak, Kino stylu zerowego, Warszawa 1998 P. Zawojski, Wielkie filmy przełomu wieków, Kraków 2007 red. A. Helman, A. Pitrus, Autorzy kina europejskiego, Warszawa 2011 red. G. Stachówna, J. Wojnicka, Autorzy kina europejskiego, Kraków 2003 red. K. Sobotka, Mistrzowie kina europejskiego, Łódź 1996 red. Ł.A. Plesnar, R. Syska, Mistrzowie kina amerykańskiego, Kraków 2006 P. de Agostini, Legendarne filmy, Warszawa 2011 red. J. Szyłak, Kino nowej przygody, Gdańsk 2011 |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG4, KA_7_WK3 KA7_UW1, KA7_UK3 KA7_KK1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Treści związane z ćwiczeniami weryfikowane są na podstawie oceny aktywności na zajęciach oraz zaliczenia ustnego, treści związane z wykładem - w formie egzaminu ustnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.