Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-KS2-2SEMM4
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie II
Jednostka: Wydział Filologiczny. (do 30.09.2019)
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem części drugiej seminarium magisterskiego na kulturoznawstwie jest doprowadzenie do ukończenia przez studenta studiów drugiego stopnia, czyli napisania pracy magisterskiej. W trakcie trwania seminarium omawiane są przez promotora kolejne części pracy pisanej przez studenta, nanoszone są niezbędne poprawki i korekty. Formą zaliczenia drugiej części seminarium magisterskiego jest napisanie przez studenta pracy magisterskiej, która powinna być przyjęta przez promotora.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Ramowy zakres tematyczny seminariów magisterskich na kulturoznawstwie mieści się w problematyce związanej z wybranymi przez studentów w danym cyklu kształcenia specjalnościami. Proponujemy na studiach drugiego stopnia trzy specjalności - do wyboru: filmoznawstwo - medioznawstwo, komunikowanie w mediach cyfrowych, kultura Podlasia.

Student pod kierunkiem promotora pisze swoją pracę magisterską. W trakcie konsultacji grupowych lub indywidualnych omawiane są rozwijane przez studenta w pracy koncepcje teoretyczne, pomysły interpretacyjne, a także popełnione błędy. Formą zaliczenia seminarium jest napisanie pracy magisterskiej, która powinna być przyjęta przez promotora

Pełny opis:

Profil: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy - M-6: Przedmioty dyplomowe

Dziedzina nauk humanistycznych; dyscyplina - kulturoznawstwo

2 rok studiów drugiego stopnia/ semestr 3-4

Wymagania wstępne: napisany i zaakceptowany konspekt pracy magisterskiej i zaliczone seminarium część I.

60 godzin seminarium

Metody dydaktyczne: dyskusje seminaryjne nad przeczytanymi lekturami, dyskusje indywidualne z poszczególnymi seminarzystami, konsultacje, korekty poszczególnych części prac, korekta merytoryczna całości pracy magisterskiej.

Formy zaliczenia przedmiotu: warunkiem zaliczenia seminarium część II jest przyjęcie przez promotora całości pracy magisterskiej.

25 punktów ECTS

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w seminarium – 30 x 2 h = 60 h

Zbieranie materiałów do pracy mgr i ich opracowywanie = 240 h

Napisanie pracy mgr. = 300 h

Konsultacje z promotorem – 150 h

Razem 750 h

(odpowiada 25 pkt ECTS)

Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela

60h + 150 h = 210 h - 8,4 ECTS

o charakterze praktycznym - 540 h = 21 ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa - szczegółowy wykaz lektur znajduje się w części B sylabusa:

A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, przeł. Z. Pucek. Universitas, Kraków 2005.

- R. Barthes, Mitologie, przeł. A. Dziadek, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.

- S. Bednarek, W kręgu małych ojczyzn: szkice regionalistyczne, KODRTK, Wrocław Ciechanów 1996.

- H. Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Universitas, Kraków 2007.

- W. J. Burszta, Kultura – ludowość – postfolkloryzm, w: Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań 1992.

- M. de Certeau Michel de, 2008, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, tłum. Katarzyna Thiel-Jańczuk, WUJ, Kraków 2008.

- J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, tłum. Katarzyna Sawicka, WUJ, Kraków 2010.

- C. Geertz, Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, tłum. Dorota Wolska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.

- W. Godzic, Telewizja jako kultura, Rabid, Kraków 1999.

- S. Hall, Kodowanie, dekodowanie, „Przekazy i Opinie” 1987, nr 1-2, s. 58-71.

- M. Herzfeld, Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, WUJ, Kraków 2004.

- H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, WAiP, Warszawa 2007.

- W. Kuligowski, Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce. Universitas, Krakow 2007.

- L. Lessig, Wolna kultura, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005.

- D. Morley, Przestrzenie domu. Media, mobilność i tożsamość, przeł. J. Mach, NCK, Warszawa 2011.

- E. Rothenbuhler, Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do komunikacji medialnej, przeł. J. Barański, WUJ, Kraków 2003.

- T. Smolińska, Rodzina o sobie: folklorystyczny aspekt rodzinnej tradycji kulturowej, WSP Opole, 1992.

- J. i R. Tomiccy, Drzewo życia. Ludowa wizja świata i człowieka, LSW, Warszawa 1975.

- K. Pokorna-Ignatowicz, Telewizja w systemie politycznym i medialnym PRL. Między polityką a widzem, WUJ, Kraków 2003.

- T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Videograf II, Katowice 2009.

- M. Haltof, Kino polskie, przeł. M. Przylipiak, Słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2002.

- Bem Sandra Lipsitz, 2000, Męskość i kobiecość. O różnicach wynikających z płci, tłum. Sylwia Pikiel, Gdańsk: GWP.

- Bourdieu Pierre, 2004, Męska dominacja, tłum. Lucyna Kopciewicz, Warszawa: Oficyna Naukowa.

- Brannon Linda, 2002, Psychologia rodzaju, tłum. Magdalena Kacmajor, Gdańsk: GWP.

- Butler Judith, 2008, Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, tłum. Karolina Krasuska, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

- Melosik Zbyszko, 2006, Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

- Putnam Tong Rosemary,2002, Myśl feministyczna. Wprowadzenie, tłum. Bożena Umińska, Wydawnictwo PWN Warszawa.

- Renzetti Claire M., Curran Daniel J., 2005, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, tłum. Agnieszka Gromkowska-Melosik, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

- Rudaś-Grodzka Monika i In. (red.), 2014, Encyklopedia gender: płeć w kulturze, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

- Ślęczka Kazimierz, 1999, Feminizm. Ideologie i koncepcje społeczne współczesnego feminizmu, Katowice: Wydawnictwo „Książnica”, s. 51-55.

- Wojciszke Wojciech, 2010, Sprawczość i wspólnotowość. Podstawowe wymiary spostrzegania społecznego, Gdańsk: GWP.

D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka filmowa,, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010

J. Aumont, M. Marie, Analiza filmu, przeł. M. Zawadzka, Warszawa 2013

A. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008

M. Januszkiewicz, W poszukiwaniu sensu. Phronesis i hermeneutyka, Poznań 2016.

Co to jest filozofia kultury, red. Z. Rosińska, J. Michalik, Warszawa 2006.

R. Deliege, Historia antropologii. Szkoły, autorzy, teorie, Warszawa 2011.

A. Gehlen, W kręgu antropologii i psychologii społecznej. Studia, Warszawa 2001.

R. Konersmann, Filozofia kultury. Wprowadzenie, Warszawa 2009.

A. Sobolewska, Mapy duchowe współczesności. Co nam zostało z Nowej Ery?, Warszawa 2009.

Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Denis McQuail, Teoria komunikowania masowego, przekł. Marta Bucholc, Alina Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Krzysztof Jurek, Badania społeczne w internecie. Wirtualna etnografia w teorii i praktyce, „Półrocznik Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2013, nr 1.

Zmierzch telewizji? Przemiany medium – antologia, wybór, koncepcja i redakcja naukowa Tomasz Bielak, Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek.

Mirosław Filiciak, Barbara Giza (red.), Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia, Scholar, Warszawa 2011

Ewa Kaja, Amerykańskie seriale typu „post-soap opera” – nowa generacja seriali telewizyjnych, lecz nie tylko w telewizji, „Kultura i Edukacja” 2014, nr 2.

J. Białostocki, Symbole i obrazy, w: tegoż, Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa 1982

H. Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Universitas, Kraków 2007.

E. Cassirer, Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, przeł. A. Staniewska, Czytelnik, Warszawa 1998.

D. Freedberg, Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, przeł. E. Klekot, Kraków 2005

W.J.T. Mitchell, Czego chcą obrazy?, przeł. Ł. Zaremba, Warszawa 2013.

W. Burszta, Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań 1992

Z. Benedyktowicz, Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Kraków 2000

A. Gaweł, Rok obrzędowy na Podlasiu, Białystok 2012

B. Bettenlheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. I przedm. D. Danek, Warszawa 2010

Metamorfozy podróży. Kultura i tożsamość, red. J. Sztachelska i in., Białystok 2012

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

1. wybrać teorie i metody analizy zjawisk kultury będących przedmiotem badań;

2. dobierać literaturę przedmiotu;

3. objaśniać znaczenia badanych zjawisk kultury;

K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W09, K_W11, K_W13, K_W16, K_W17

Umiejętności:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie:

1. analizować badane problemy kultury;

2. dobierać odpowiednie narzędzia badawcze i przeprowadzić badania;

3. strukturyzować tekst naukowy;

K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U08, K_U09, K_U10, K_U14, K_U18, K_U19,

Kompetencje społeczne:

1.wykazuje aktywną postawę wobec kultury współczesnej;

2. wykazuje aktywność w organizowaniu pracy własnej i zespołowej;

K_K01, K_K03, K_K05, K_K07, K_K10

Sposobem weryfikacji będzie napisanie przez studenta pracy magisterskiej, która powinna być zaakceptowana przez promotora.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie ciągłe w czasie trwania seminarium, ocenianie poszczególnych rozdziałów pracy magisterskiej, a następnie całości pracy pod względem merytorycznym i językowym.

Zaakceptowanie przez promotora pracy magisterskiej stanowi podstawę zaliczenia seminarium część II.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)